Motor bokt soms

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2014 19:46 #142098 door Remon Kosse
Motor bokt soms is gemaakt door Remon Kosse
Sinds donderdag bokt de b18a. Bij een koude motor voornamelijk bij het optrekken, maar bij een warme motor als je constant bijvoorbeeld rond de 45kmh rijdt. De motor begint dan wat te stotteren alsof er of ergens valse lucht bij komt, of niet voldoende brandstof krijgt. Ook op lpg geeft de motor dit probleem.

Zeer recent zijn de contactpunten, verdelerkap, bougiekabels, condensator en rotor vervangen en is de ontsteking afgesteld. Er zit een gereviseerde carburateur en brandstofpomp op. (brandstofpomp met kijkglas waar je aan de aanzuigkant bubbeltjes ziet.

Wanneer ik de motor stationair even iets in toeren laat draaien en daarna abrupt de 'voet' van het gas haal lijkt het er even op alsof de motor lijkt af te willen slaan waarna deze weer op toeren komt. Ook lijkt het erop dat de hoge buitentemperatuur invloed heeft.

Kan dit probleem ook een gevolg zijn van een slechte massa of een slechte accu?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2014 01:45 #142103 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor bokt soms
Beste Rob, werken je centrifugaal en vacuum vervroeger nog wel goed? (lamme veertjes? lek in vacuum vervroeger?)

succes

Johan Geers

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2014 10:12 #142104 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Motor bokt soms
Waar kun je een nieuwe vacuumvervroeger kopen? Wanneer ik de vacuumvervroeger vervang, zit daar automatisch de centrifugaalvervroeger met de door jou bedoelde veertjes bij in?

Deze contactpuntset is er recent ingekomen:
www.volvo-parts.nl/contactpunt-set-2253.html

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2014 11:52 #142106 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Motor bokt soms
Hallo Rob,
Bij de auto van mijn zoon ,exact hetzelfde ( Volvo 144 met b20 a motor),na vervanging van diverse ontstekingsdelen bokken bij lage toerental.,ook zo rond de 45km per uur.
Dit alles was ook geplaatst bij een volvo dealer .
Ben zelf de ontsteking gaan na lopen en wat bleek ,alles was verkeerd afgesteld.
Na alles goed afgesteld te hebben ,rijd hij weer als vanouds.
Als bij jou voor de vervanging alles inorde was ,ga dan niet alles vervangen zoals centrifugaal delen etc.die voor die tijd wel goed funcioneerde.
Gr .Jan Oudijk.

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2014 12:17 #142108 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Motor bokt soms
Stationairsproeier? Bij mij hetzelfde na de noordkaaprit en stationairsproeier is vervangen, kwam niet goed meer terug en probleem over.

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2014 12:49 #142109 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Motor bokt soms
Tijdens de Nordkapp rit had mijn Amazon op de tweede dag - eerste dag in Zweden- na ong. 100 km hetzelfe :
Inhouden, stotteren en niet meer mee te rijden. Na alle ontstekingsdelen, die net nieuw waren gemonteerd, te hebben vervangen uiteindelijk de nieuw gemonteerde condensator vervangen door de oude en .... nergens geen last meer van gehad.
Het schijnt dat de nieuwe condensators zo goed niet meer zijn. Wellicht heb je de oude condensator nog en kun je deze weer wisselen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2014 13:10 #142110 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor bokt soms
Beste Rob, je moet eerst dingen controleren.
Vacuum vervroeger; haal slang bij carburator los haal de verdelerkap eraf en zuig aan de slang en zie of je de grondplaat waar de contactpunten op zitten beweegt.
Centrifugaalvervroeger; haal wederom vacuumsalng los sluit een stroboskoop aan laat de motor zo langzaam mogelijk stationair draaien en geef dan gas het ontstekingspunt moet dan vervroegen.
Ontstekingstijstip met losgekoppelde vacuumvervroeger 21-23gr bij 1500t/min bij een octaangehalte van 97, bij een octaan van 93-97 is dit onstekingstijdstip 19-20gr, bij een octaangehalte van 90-93 15-17gr.
Centrifugaalvervroeger begint bij 500-1050 t/min krukas
10gr bij 1400-1950 t/min krukas
20gr bij 2300-3800 t/min krukas
26gr+/- 3gr bij 4800 t/min krukas.

succes

Johan Geers

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2014 22:37 #142128 door Remon Kosse
Bedankt voor alle reacties. Vanmorgen toen de buitentemperatuur beneden de 30graden was heb ik met de auto gereden zonder problemen. Geen gebok of gestotter. Kan het een soort van vervluchtiging of koken van de benzine geweest zijn?

De condensator ga ik toch maar omruilen voor de oude zoals jullie adviseren. Toch bijzonder dat het oude beter is als het nieuwe, in de meeste gevallen is het andersom.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2014 23:35 #142129 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Motor bokt soms
Dan denk ik dat je last hebt gehad van vapour lock (gasvormig worden van de benzine).
Even om te checken dat na de revisie carburateur alles is (terrug)geplaatst: isolatieflens en hitteschild aanwezig?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-07-2014 22:27 #142152 door Remon Kosse

"Kevin de Leuw" schreef:
Dan denk ik dat je last hebt gehad van vapour lock (gasvormig worden van de benzine).
Even om te checken dat na de revisie carburateur alles is (terrug)geplaatst: isolatieflens en hitteschild aanwezig?

Het hitteschild is wel gemonteerd samen met een extra dikke pakking. Kan de condensator ook deze klachten geven?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD