krukas zit muurvast
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-06-2014 18:47 #141460
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
krukas zit muurvast is gemaakt door R Slijfer
Hallo,
Vandaag eindelijk de dag dat mijn blok weer compleet in elkaar zit!
Helaas heb ik 1 groot probleem.
De krukas is met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen.
Sinds de laatste keer dat de krukas ronddraaide heb ik alleen het carter en het vliegwiel erop gemonteerd.
Met een momentsleutel op de krukasbout is er beide kanten op geen beweging in te krijgen, ook achter bij het vliegwiel krijg ik er geen beweging in. Sterker nog, als ik aan het vliegwiel draai dan draai ik het blok gewoon ipv de krukas.
Er zitten geen bougies in.
Nu zat ik zelf nog te denken om hem "los te schokken" met de startmotor. ( 1 keer ronddraaien en vervolgens met de hand proberen als er beweging in zit)
Wat is wijsheid? Ik wil hem niet weer helemaal uit elkaar draaien.
Vandaag eindelijk de dag dat mijn blok weer compleet in elkaar zit!
Helaas heb ik 1 groot probleem.
De krukas is met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen.
Sinds de laatste keer dat de krukas ronddraaide heb ik alleen het carter en het vliegwiel erop gemonteerd.
Met een momentsleutel op de krukasbout is er beide kanten op geen beweging in te krijgen, ook achter bij het vliegwiel krijg ik er geen beweging in. Sterker nog, als ik aan het vliegwiel draai dan draai ik het blok gewoon ipv de krukas.
Er zitten geen bougies in.
Nu zat ik zelf nog te denken om hem "los te schokken" met de startmotor. ( 1 keer ronddraaien en vervolgens met de hand proberen als er beweging in zit)
Wat is wijsheid? Ik wil hem niet weer helemaal uit elkaar draaien.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-06-2014 21:25 #141464
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic krukas zit muurvast
Los schokken of brute kracht zou ik IN GEEN GEVAL proberen!
Eerst weten wat er klemt voor je dingen gaat breken.
Ik begrijp dat je er tegen op ziet om dingen weer los te halen, maar er zal helaas niets anders op zitten vrees ik.
Je hoeft hem ook niet helemaal uit elkaar te draaien, je zegt dat enkel de carterpan en het vliegwiel er zijn bijgekomen sinds dat hij nog wel rond draaide, dan zou ik met deze 2 beginnen.
Eerst weten wat er klemt voor je dingen gaat breken.
Ik begrijp dat je er tegen op ziet om dingen weer los te halen, maar er zal helaas niets anders op zitten vrees ik.
Je hoeft hem ook niet helemaal uit elkaar te draaien, je zegt dat enkel de carterpan en het vliegwiel er zijn bijgekomen sinds dat hij nog wel rond draaide, dan zou ik met deze 2 beginnen.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-06-2014 23:12 #141467
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic krukas zit muurvast
Wat Ivo zegt.
Als je hem gaat draaien met de startmotor of kracht gaat zetten met de momentsleutel kun je hem zeker opnieuw open maken!
Als je hem gaat draaien met de startmotor of kracht gaat zetten met de momentsleutel kun je hem zeker opnieuw open maken!
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2014 00:24 #141469
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic krukas zit muurvast
Beste R, karter eronderuit, drijfstangen loshalen, zuigers in de bovenste stand en dan kijken of de krukas wil draaien.
Krijg je de zuigers niet naar boven dan weet je al waar aan het ligt.
Gaan ze wel naar boven en de krukas draait weer dan zijn het je drijfstang lagers.
Dan die een voor een bekijken en eventueel terug monteren en dan per drijfstang kijken of de krukas nog wil draaien.
succes
Johan Geers
Krijg je de zuigers niet naar boven dan weet je al waar aan het ligt.
Gaan ze wel naar boven en de krukas draait weer dan zijn het je drijfstang lagers.
Dan die een voor een bekijken en eventueel terug monteren en dan per drijfstang kijken of de krukas nog wil draaien.
succes
Johan Geers
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2014 09:00 #141474
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic krukas zit muurvast
De motor draaide wel zonder carterpan en vliegwiel,dus de drijfstanglagers klemmen niet.ik zou eerst het vliegwiel wat lossen en kijken wat hij dam doet.Vervolgens de carterpan losmaken.Zat het distributiedeksel er al op toen hij nog draaide,want daar kan het ook aanlopen en klemmen. Succes!
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-06-2014 11:51 #141475
door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic krukas zit muurvast
Ik heb het probleem gevonden!
Gisteravond nog even gekeken en het distributiedeksel losgemaakt.
Daarna wilde de krukas wel weer draaien, maar nog steeds niet zo soepel als ik gewend was.
Vandaag vul ik hem met olie en bouw ik hem weer in de auto.
Bedankt voor de antwoorden!
Gisteravond nog even gekeken en het distributiedeksel losgemaakt.
Daarna wilde de krukas wel weer draaien, maar nog steeds niet zo soepel als ik gewend was.
Vandaag vul ik hem met olie en bouw ik hem weer in de auto.
Bedankt voor de antwoorden!
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2014 20:47 #141482
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic krukas zit muurvast
Maar ook dat gaat hem niet worden natuurlijk!
Opbouwen van een motor gaat in fasen en na iedere stap dient er een controle plaats te vinden opdat het probleem dat jij nu hebt niet plaats vindt.
Voorstel: alles (alles!) uit elkaar en opnieuw opbouwen. Krukas er in. Lagerkappen vast en de loop controleren. Zuigers/drijfstangen er in en de loop controleren. Nokkenas er in/distributie monteren en de loop controleren. Achterste keerring huis monteren. Bouten handvast draaien. Krukas draaien zodat het huis de goede positie kan innemen en dan echt vastzetten op draaimoment. Distributiedeksel plaatsen, bouten handvast. Krukas draaien zodat het deksel zich kan zetten en dan de bouten op draaimoment aanhalen.
Dan moet alles oké zijn. Iedere fase moet naar tevredenheid worden afgesloten. Het is ervaring die bepaalt op de fase in orde is. Het rondlopen van een krukas met aangehaalde lagerkappen is een speciaal gevoel, maar wel bepalend voor dee werking en levensduur van een motor. When in doubt, get help! Kost misschien wat, maar scheelt een hoop ellende.
Ik weet niet waar je woont, maar ik kom graag helpen en anders zijn er zeker clubleden die een helpende hand willen bieden.
Succes,
Teun
PS bij vragen, stuur een PB of bel 06 24371144
Opbouwen van een motor gaat in fasen en na iedere stap dient er een controle plaats te vinden opdat het probleem dat jij nu hebt niet plaats vindt.
Voorstel: alles (alles!) uit elkaar en opnieuw opbouwen. Krukas er in. Lagerkappen vast en de loop controleren. Zuigers/drijfstangen er in en de loop controleren. Nokkenas er in/distributie monteren en de loop controleren. Achterste keerring huis monteren. Bouten handvast draaien. Krukas draaien zodat het huis de goede positie kan innemen en dan echt vastzetten op draaimoment. Distributiedeksel plaatsen, bouten handvast. Krukas draaien zodat het deksel zich kan zetten en dan de bouten op draaimoment aanhalen.
Dan moet alles oké zijn. Iedere fase moet naar tevredenheid worden afgesloten. Het is ervaring die bepaalt op de fase in orde is. Het rondlopen van een krukas met aangehaalde lagerkappen is een speciaal gevoel, maar wel bepalend voor dee werking en levensduur van een motor. When in doubt, get help! Kost misschien wat, maar scheelt een hoop ellende.
Ik weet niet waar je woont, maar ik kom graag helpen en anders zijn er zeker clubleden die een helpende hand willen bieden.
Succes,
Teun
PS bij vragen, stuur een PB of bel 06 24371144
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-06-2014 04:20 #141488
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic krukas zit muurvast
Net zoals Teun zegt: zolang er enige stroefheid in zit zou ik het blok NIET inbouwen, maar door blijven zoeken (delen loshalen) tot het echt vlot rond gaat. Doe je dit niet gaat je auto misschien ook wel rijden, maar de levensduur zal flink ingekort worden.
Succes,
Ivo
Succes,
Ivo