olie verversen

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-06-2014 07:09 #141292 door Willem van Weelderen (GAST)
olie verversen is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Welke olie kan ik het beste gebruiken voor een B21 blok, een 15W40 of 20W50 en zit er ook nog verschil in merk en is het ook verstandig om de olie van de automaat te verversen en welke heb ik daar dan voor nodig.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2014 13:16 #141296 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic olie verversen
b21: 15w40 of 10w40 zeker geen 20w50 dat is te dik.
Bakolie ververs je niet zomaar, als dat goed werkt lekker laten zitten, je kan het nl niet zomaar aftappen omdat je koppelomvormer ook vol blijft zitten.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-06-2014 15:37 #141298 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic olie verversen
Waarom word er dan zoveel geadverteerd met 20W50 olie speciaal voor klassiekers

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2014 17:24 #141299 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic olie verversen
die is voor de wat oudere motoren van voor de volvo 240, een 240 is geen klassieker meer een youngtimer.
Voor de 240 word 15w40/10w40 aangeraden.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-06-2014 17:58 #141300 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic olie verversen
oke, bedankt, dan neem ik de 15W40

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2014 18:08 #141301 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie verversen
Wat betreft de automaat, waarschijnlijk een BW35, is het verstandig om wel de olie te controleren.
Stationair in de 'P' stand en dan de olie controleren qua nivo en deze moet helder rood zijn en mag niet verbrand ruiken of donker zijn.
LET OP gebruik voor de oude bakken ATF type F olie, ZONDER dextron.
Een automaat flush je, dus retourleiding bij de koeler losmaken, koeler afdoppen.
Vervolgens 2 liter verse olie via de peilstok opening erin en de retourleiding 2 liter laten aflopen, herhaal dit twee keer.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-06-2014 19:43 #141306 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic olie verversen
Wat versta je hiermee onder oude bakken, het is een bak uit 1977 /78 en word hiermee ook de koppelvormer meegenomen

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2014 22:50 #141352 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic olie verversen
BW55 kan ook maar daar moet ook ATF type F in. Laat een druppeltje ATF op een wit papiertje vallen, als de zich verspreidende olievlek rood is, is-ie in elk geval nog niet verbrand.
Met de erin/laten draaien/eruit methode verdun je de oude olie in de bak en koppelomvormer elke keer met nieuwe, 2 liter op ca. 5 liter totaal, na een paar sessies heb je een optimum verversing want je laat dan net zoveel nieuwe olie weglopen als oude. Officieel flushen vul je de bak met verse ATF terwijl hij de oude eruit pompt, maar ook dan heb je een ruime hoeveelheid ATF nodig. Met de gepasseerde ATF kan je niks meer, of nog jarenlang je fietsketting smeren.
De minste olie heb je nodig als je de koppelomvormer gewoon eruit haalt en leeggiet, dat kost uiteraard wat meer tijd/gedoe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-06-2014 11:14 #141554 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic olie verversen
Je kan ook gewoon verversen (dus die 2L). En na een toertje rijden weer verversen. Dan komt er (met wat geluk) ook wat meer vuil uit je bak. Doe dat een paar keer tot je olie weer mooi rood is.

Wel even opletten hoe je moet peilen, bij de meeste automaten is dat met warme automaatolie en met draaiende motor. Zeker niet te veel ingieten en zorgen dat je een niet pluizende doek gebruikt bij het peilen, je wil echt geen extra rommel in je brein !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD