compressie gemeten

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2014 16:15 #140500 door Joop van Putten
compressie gemeten is gemaakt door Joop van Putten
Omdat je alles een keer gedaan moet hebben heb ik voor het eerst van mijn leven de compressie van een benzinemotor gemeten en wel de B20 van mijn Amazon '67. De kleppen zijn niet eerst gesteld.
De motor was goed op bedrijfstemperatuur en ik heb met het gas op de plank gemeten.
De waarden:
1: 9,6
2: 9,3
3: 9,0
4: 9,3

Mij lijkt dat de verschillen acceptabel zijn, maar dat het geheel wat aan de lage kant is.
Toch kleppen laten stellen? Dat is 3200 km geleden gedaan.

Verder zijn de electroden van de bougies behoorlijk wit. Dat schijnt te wijzen op arm mengsel. Kan het ook te maken hebben met het rijden op gas?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2014 19:35 #140504 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic compressie gemeten
Op deze waarden blijven ze in mijn ervaring heel lang hangen. Je ziet bijna altijd dat de drie het laagst staat. Maar voordat je meet is het verstandig om eerst zeker te weten dat alle kleppen goed staan. En daarna een lektest (beetje olie op de zuigers) om te zien of de waarden dan hetzelfde zijn. Zoniet: lekkage over de zuigerveren..
.
Ik heb al aardig wat blokken opengemaakt die heel gelijkmatig, maar totaal versleten waren, dus zuigerveren, ovale cilinders en alle lagerschalen door het witmetaal heen....in mijn ogen het mooiste wat een motor kan presteren! ;)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2014 09:15 #140511 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic compressie gemeten
9 bar is een prima compressie, zeker als de waarden mooi gelijk verdeeld zijn. Als de motor niet teveel olie verbruikt, zou ik er heerlijk mee blijven toeren en er niets aan doen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2014 09:17 #140512 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic compressie gemeten
Dank voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval de kleppen nog nalopen ( ook dat moet je een keer gedaan hebben).

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2014 21:18 #140535 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic compressie gemeten
Kleppen nagelopen en een enkele zat te strak en een enkele te los.
Ik heb ze allemaal op 0,43 gezet.
Nu lees ik dat de uitlaatklep bij rijden op gas iet ruimer mag zijn om net iets meer tijd te hebben om warmte af te geven, dus 0,45. Of is 0,48 beter?
Als ik eenvoudig redeneer dan is de klep die op het tuimelmoment naar boven is gekomen ( en dus sluit) de uitlaatklep, want dan moet de andere die direct na het tuimelmoment naar beneden gaat ( en dus opent) de inlaatklep zijn.

Klopt dat?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Harrie van Susteren
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-05-2014 22:07 #140542 door Harrie van Susteren
Beantwoord door Harrie van Susteren in topic compressie gemeten
Je kunt zien welke klep naar in- dan wel uitlaatspruitstuk gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2014 15:43 #140553 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic compressie gemeten
Dank voor de tip.
Ik heb de inlaatkleppen op 0,43 staan en de uitlaatkleppen op 0,45. Motor loopt erg mooi.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2014 17:12 #140555 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic compressie gemeten
J KUNT HEEL MAKKELIJK ZIEN WAT DE INLAAT OF DE UITLAATKLEP IS.
als je voor de motor staat is altijd de eerste klep de uitlaat dan volgen er twee inlaatkleppen dan twee uitlaat kleppen dan weer twee inlaatkleppen en als laatste klep weer een uitlaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2014 17:58 #140557 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic compressie gemeten

"Kees Vos" schreef:
J KUNT HEEL MAKKELIJK ZIEN WAT DE INLAAT OF DE UITLAATKLEP IS.
als je voor de motor staat is altijd de eerste klep de uitlaat dan volgen er twee inlaatkleppen dan twee uitlaat kleppen dan weer twee inlaatkleppen en als laatste klep weer een uitlaat.

Ja, daar ben ik inmiddels ook achter. ;) Al doende .........

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-06-2014 17:34 #141010 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic compressie gemeten
Hallo Joop, Was de compressie nog veranderd na het stellen van de kleppen?

Ik heb met mijn B20A ong. dezelfde waarden en netjes dicht bij elkaar.
Maar vriend van me met een amazon waarin een gereviseerd blok zou liggen meet op 3 cilinders meer dan 11 Bar (!?!?!?!)
De laatste cilinder zit op 9. Gelezen dat vooral de 3rde wel eens lager is.

Ik snap niet zo goed waarom een blok met compressie verhouding van 8,5 een compressie kan meten van meer dan 11Bar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD