compressie gemeten
- Joop van Putten
-
- Platinum lid
-
De motor was goed op bedrijfstemperatuur en ik heb met het gas op de plank gemeten.
De waarden:
1: 9,6
2: 9,3
3: 9,0
4: 9,3
Mij lijkt dat de verschillen acceptabel zijn, maar dat het geheel wat aan de lage kant is.
Toch kleppen laten stellen? Dat is 3200 km geleden gedaan.
Verder zijn de electroden van de bougies behoorlijk wit. Dat schijnt te wijzen op arm mengsel. Kan het ook te maken hebben met het rijden op gas?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
.
Ik heb al aardig wat blokken opengemaakt die heel gelijkmatig, maar totaal versleten waren, dus zuigerveren, ovale cilinders en alle lagerschalen door het witmetaal heen....in mijn ogen het mooiste wat een motor kan presteren!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb ze allemaal op 0,43 gezet.
Nu lees ik dat de uitlaatklep bij rijden op gas iet ruimer mag zijn om net iets meer tijd te hebben om warmte af te geven, dus 0,45. Of is 0,48 beter?
Als ik eenvoudig redeneer dan is de klep die op het tuimelmoment naar boven is gekomen ( en dus sluit) de uitlaatklep, want dan moet de andere die direct na het tuimelmoment naar beneden gaat ( en dus opent) de inlaatklep zijn.
Klopt dat?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Harrie van Susteren
- Junior lid
-
- Berichten: 30
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb de inlaatkleppen op 0,43 staan en de uitlaatkleppen op 0,45. Motor loopt erg mooi.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 392
als je voor de motor staat is altijd de eerste klep de uitlaat dan volgen er twee inlaatkleppen dan twee uitlaat kleppen dan weer twee inlaatkleppen en als laatste klep weer een uitlaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja, daar ben ik inmiddels ook achter."Kees Vos" schreef:
J KUNT HEEL MAKKELIJK ZIEN WAT DE INLAAT OF DE UITLAATKLEP IS.
als je voor de motor staat is altijd de eerste klep de uitlaat dan volgen er twee inlaatkleppen dan twee uitlaat kleppen dan weer twee inlaatkleppen en als laatste klep weer een uitlaat.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Senior lid
-
- Berichten: 40
Ik heb met mijn B20A ong. dezelfde waarden en netjes dicht bij elkaar.
Maar vriend van me met een amazon waarin een gereviseerd blok zou liggen meet op 3 cilinders meer dan 11 Bar (!?!?!?!)
De laatste cilinder zit op 9. Gelezen dat vooral de 3rde wel eens lager is.
Ik snap niet zo goed waarom een blok met compressie verhouding van 8,5 een compressie kan meten van meer dan 11Bar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.