Te Ruime lagerschalen drijfstangen
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-05-2014 12:15 #140352
door Arno Kuiter
Te Ruime lagerschalen drijfstangen is gemaakt door Arno Kuiter
Er staat een "gereviseerd" B20 blok op mijn werkbank.
Deze heb ik een jaar of 10 geleden overgenomen en in elkaar gezet met de nieuwe onderdelen die toen meegeleverd werden. Helaas heb ik het blok toen weer uit de auto moeten halen omdat er een vreemde kraak in zat. Nu ik hem weer wil gebruiken en onderzocht heb, kom ik erachter dat er (te)veel speling zit in de lagerschalen van de drijfstangen. Als ik de as met de schuifmaat meet kom ik op exact 54 mm. Ik heb begrepen dat dit niet de manier is van meten. Heeft iemand tips om het goed te doen?
Of weet iemand een goed en schappelijk revisie bedrijf of iemand die het naast zijn werk profesioneel kan?
Ik kijk uit naar jullie reactie's
Hartelijke groet, Arno
Deze heb ik een jaar of 10 geleden overgenomen en in elkaar gezet met de nieuwe onderdelen die toen meegeleverd werden. Helaas heb ik het blok toen weer uit de auto moeten halen omdat er een vreemde kraak in zat. Nu ik hem weer wil gebruiken en onderzocht heb, kom ik erachter dat er (te)veel speling zit in de lagerschalen van de drijfstangen. Als ik de as met de schuifmaat meet kom ik op exact 54 mm. Ik heb begrepen dat dit niet de manier is van meten. Heeft iemand tips om het goed te doen?
Of weet iemand een goed en schappelijk revisie bedrijf of iemand die het naast zijn werk profesioneel kan?
Ik kijk uit naar jullie reactie's
Hartelijke groet, Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-05-2014 13:06 #140353
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Te Ruime lagerschalen drijfstangen
Arno,
Dit kun je doen met plastigauge, zie ander draadje
Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Met een schuifmaat gaat niet goed
Dit kun je doen met plastigauge, zie ander draadje
Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Met een schuifmaat gaat niet goed

Stel niet uit, maar doe het vandaag
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-05-2014 09:22 #140585
door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Te Ruime lagerschalen drijfstangen
Inmiddels heb ik je tip opgevolgd. Er zat zoveel spelling in dat het draadje wat ik had niet toerijkend was. Ze bestaan in verschillende diktes maar ben niet meer naar de autoshop gefietst.
Heb het blok verder uit elkaar getrokken en ben met de krukas en drijfstangen naar een revisie bedrijf gegaan.
Aldaar oplaten meten. En met de boeken erbij erachter gekomen dat er een B21 krukas in ligt. Nu zijn de juiste schalen in bestelling en kan ik daarna de boel weer netjes in elkaar zetten.
Reinoud bedankt voor je reactie!
Groet, Arno
Heb het blok verder uit elkaar getrokken en ben met de krukas en drijfstangen naar een revisie bedrijf gegaan.
Aldaar oplaten meten. En met de boeken erbij erachter gekomen dat er een B21 krukas in ligt. Nu zijn de juiste schalen in bestelling en kan ik daarna de boel weer netjes in elkaar zetten.
Reinoud bedankt voor je reactie!
Groet, Arno
17-05-2014 10:19 #140586
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Te Ruime lagerschalen drijfstangen
Ah, dan is het waarschijnlijk dus een late B20 met 8-gats krukas.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-05-2014 22:27 #140598
door Arno Kuiter
Ha Lars, klopt! 8 gaats Tot maandag :!:
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2014 18:33 #140678
door Arno Kuiter
Heb de krukas weer op de werkbank. Hij is gepolijst. Heb bij het revisiebedrijf meteen "passende" lagers besteld.
Nu ik deze naast de vorige drijfstanglagers houd(27mm), blijkt dat de nieuwe 3 mm smaller zijn(24mm)
Lijkt mij niet goed of maakt dit niet uit..?
Nu ik deze naast de vorige drijfstanglagers houd(27mm), blijkt dat de nieuwe 3 mm smaller zijn(24mm)
Lijkt mij niet goed of maakt dit niet uit..?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2014 09:14 #140698
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Te Ruime lagerschalen drijfstangen
Volgens mij zijn de 8 gaats B20 drijfstangen 27mm ipv 24mm.
Zou dus zo kunnen zijn dat je nu drijfstanglagers van een 6 gaats B20 hebt ontvangen.?
Zou dus zo kunnen zijn dat je nu drijfstanglagers van een 6 gaats B20 hebt ontvangen.?
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-05-2014 19:29 #140707
door Arno Kuiter
Tja, heb de beste man van het revisie bedrijf gebeld en uitgelegd. Hij gaf aan dat 24 mm klopte maar vroeg mij als ik zo twijfelde nog langs te komen. Heb ik gedaan. Hij gaf aan dat de ruimte van 1,5 mm aan iedere zijde nodig is om de olie zijn weg te laten vinden. Hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Nu deze man uit heel Europa mensen over de vloer krijgt om blokken te laten reviseren en te tunen ga ik ervan uit dat hij weet hoe het zit..!? Toch…?
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2014 21:50 #140716
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Te Ruime lagerschalen drijfstangen
P544B B16A, P220VE B18A
- Arno Kuiter
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-05-2014 22:16 #140718
door Arno Kuiter
Okay…als ik het zo zie gaat het om de laatste variant “STD” Deze zijn 24 mm. Het zou dus moeten kloppen!
Op het doosje van de lagers wat ik heb, staat KOLBENSCHMIDT 87 498 600 Big End Bearings STD
De man heeft gemeten en in zijn oude Volvo bijbel gekeken en kwam samen met zijn meet apparatuur uit bij deze bestelling.
Het blijft vreemd…toch, een B20 blok waar de cilinders gehoond zijn en er een 8 gaats B21 krukas in gaat met smallere drijfstanglagers dan een B20…
Ik heb er geen ervaring mee en zie ook niet helemaal de logica.. minder wrijving misschien…?
Zouden jullie het blok verder in elkaar zetten en ervanuit gaan dat het klopt..?
Op het doosje van de lagers wat ik heb, staat KOLBENSCHMIDT 87 498 600 Big End Bearings STD
De man heeft gemeten en in zijn oude Volvo bijbel gekeken en kwam samen met zijn meet apparatuur uit bij deze bestelling.
Het blijft vreemd…toch, een B20 blok waar de cilinders gehoond zijn en er een 8 gaats B21 krukas in gaat met smallere drijfstanglagers dan een B20…
Ik heb er geen ervaring mee en zie ook niet helemaal de logica.. minder wrijving misschien…?
Zouden jullie het blok verder in elkaar zetten en ervanuit gaan dat het klopt..?