- Berichten: 1
264 ombouwen van 6 cylinder naar 4 cylinder
- Adri Jans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2014 22:19 #140125
door Adri Jans
264 ombouwen van 6 cylinder naar 4 cylinder is gemaakt door Adri Jans
Ik ben van plan mijn volvo 264 om te (laten) bouwen naar een 4 cylinder (B23)vanwege het enorme benzineverbruik. Kan iemand mij vertellen wat wel en niet kan? Het betreft overigens een automaat.
gr
adri jans
gr
adri jans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
28-04-2014 22:50 #140126
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 264 ombouwen van 6 cylinder naar 4 cylinder
Dat kan heel goed, eigenlijk zijn de 200's net mecanodozen.
Ik had een '78 265 V6 automaat uit duitsland en daar was ook een 4-cilinder benzinemotor in gezet (alles netjes TUV-gekeurd en op kenteken).Alleen had men daar een handbak achter gezet.
Het probleem met je automaat is namelijk dat het vliegwielhuis van je automaat niet past op de benzinemotoren.
Als je dus voor een benzinemotor gaat kijken doe je er goed aan een motor te zoeken mét aangebouwde automaatbak én aandrijfas.
Dat scheelt je een hoop gedoe en uitzoekerij.
Als je toch voor verbruiksvermindering gaat zou ik gelijk van de gelegenheid gebruik maken er een handbak in te zetten en dan gelijk een 5-bak of 4-bak met overdrive.Dat scheelt ook een leuk beetje in verbruik. Mijn eerste 245 was ook een automaat en die lustte een slokje.Hoe vaak ik niet zat te mopperen op die automaat van "kom op joh, schakel nu eens naar 3...."
Om aan te geven hoe makkelijk alles bouwt bij de 200's ; ik heb later nog een 6-cilinder diesel ingebouwd met 5-bak M47 en dat paste ook allemaal. Ik had me ingesteld op het moeten boren van extra gaten voor de versnellingsbaksteun en wat denk je; op die plek zaten zelfs al ingelastte moeren :lol: .
Nóg later heb ik in de 265 zelfs een turbodiesel-intercooler gebouwd maar dat had heel wat voeten in de aarde, dat paste niet zonder de nodige aanpassingen.Ja ja die arme 265 heeft wat motoren onder z'n kappie gehad.
Ik had een '78 265 V6 automaat uit duitsland en daar was ook een 4-cilinder benzinemotor in gezet (alles netjes TUV-gekeurd en op kenteken).Alleen had men daar een handbak achter gezet.
Het probleem met je automaat is namelijk dat het vliegwielhuis van je automaat niet past op de benzinemotoren.
Als je dus voor een benzinemotor gaat kijken doe je er goed aan een motor te zoeken mét aangebouwde automaatbak én aandrijfas.
Dat scheelt je een hoop gedoe en uitzoekerij.
Als je toch voor verbruiksvermindering gaat zou ik gelijk van de gelegenheid gebruik maken er een handbak in te zetten en dan gelijk een 5-bak of 4-bak met overdrive.Dat scheelt ook een leuk beetje in verbruik. Mijn eerste 245 was ook een automaat en die lustte een slokje.Hoe vaak ik niet zat te mopperen op die automaat van "kom op joh, schakel nu eens naar 3...."

Om aan te geven hoe makkelijk alles bouwt bij de 200's ; ik heb later nog een 6-cilinder diesel ingebouwd met 5-bak M47 en dat paste ook allemaal. Ik had me ingesteld op het moeten boren van extra gaten voor de versnellingsbaksteun en wat denk je; op die plek zaten zelfs al ingelastte moeren :lol: .
Nóg later heb ik in de 265 zelfs een turbodiesel-intercooler gebouwd maar dat had heel wat voeten in de aarde, dat paste niet zonder de nodige aanpassingen.Ja ja die arme 265 heeft wat motoren onder z'n kappie gehad.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.