- Berichten: 276
Vervangend type nokkenas
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-04-2014 13:50 #139881
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Vervangend type nokkenas is gemaakt door R Slijfer
Hallo,
Gister bij het opnieuw monteren van de nokkenas is er helaas een stuk van de nok afgebroken, de nokkenas zal dus moeten worden vervangen.
Nu zit ik te twijfelen tussen een K en een R nokkenas.
Kan iemand mij vertellen wat de eigenschappen van een R nokkenas zijn? Dit kan ik nergens vinden.
Alvast bedankt.
Gister bij het opnieuw monteren van de nokkenas is er helaas een stuk van de nok afgebroken, de nokkenas zal dus moeten worden vervangen.
Nu zit ik te twijfelen tussen een K en een R nokkenas.
Kan iemand mij vertellen wat de eigenschappen van een R nokkenas zijn? Dit kan ik nergens vinden.
Alvast bedankt.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-04-2014 14:59 #139882
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vervangend type nokkenas
R-nokkenas ken ik niet, wellicht bedoel je de TT3-4-5- serie van Tinus techniek.
Ten aanzien van het afbreken van de nokkenas....is mij ook eens overkomen, er staat een fout in de aanhaalmomenten in de Volvo literatuur, welke eenheden staan er op jouw momentsleutel en op welk getal heb je hem gezet ?.
Ten aanzien van het afbreken van de nokkenas....is mij ook eens overkomen, er staat een fout in de aanhaalmomenten in de Volvo literatuur, welke eenheden staan er op jouw momentsleutel en op welk getal heb je hem gezet ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
20-04-2014 18:40 #139883
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vervangend type nokkenas
Hallo R,
Hierbij de verschillen:
K 10,8 lift, nokhoek 111, opening 277
R 11,6 lift, nokhoek 102, opening 287
Mocht je een brave B18 of B20 hebben met een vriendelijk pruttelende Stromberg als gasfabriek, dan ga je geen verschil merken.
De hogere lift en het langer openstaan geven meer mengsel. Overweeg ook, als het je om lekkerder rijden gaat een B20 injectiekop. De grotere kleppen geven ook meer mengsel bij een rustige "drivetrain" die ook nog eens heel blijft.
Verder: nieuwe nokkenas is nieuwe klepstoters!
Succes,
Teun
Hierbij de verschillen:
K 10,8 lift, nokhoek 111, opening 277
R 11,6 lift, nokhoek 102, opening 287
Mocht je een brave B18 of B20 hebben met een vriendelijk pruttelende Stromberg als gasfabriek, dan ga je geen verschil merken.
De hogere lift en het langer openstaan geven meer mengsel. Overweeg ook, als het je om lekkerder rijden gaat een B20 injectiekop. De grotere kleppen geven ook meer mengsel bij een rustige "drivetrain" die ook nog eens heel blijft.
Verder: nieuwe nokkenas is nieuwe klepstoters!
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 276
20-04-2014 19:09 #139889
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Beantwoord door R Slijfer in topic Vervangend type nokkenas
Ed: Ik had de nokkenas nog niet eens aangedraaid, hij ging al moeizaam het blok in en toen hij eenmaal op zn plek zat kon ik hem niet meer ronddraaien! Bij demontage is er een nok afgebroken.
Teun: De b20 wordt gevoed door 2 SU HIF6 carbs, ook heb ik een latere kop met de grotere kleppen!
Het is dus voor de kracht het beste om voor de R as te gaan?
Heeft de R as geen onrustige stationair loop?
Teun: De b20 wordt gevoed door 2 SU HIF6 carbs, ook heb ik een latere kop met de grotere kleppen!
Het is dus voor de kracht het beste om voor de R as te gaan?
Heeft de R as geen onrustige stationair loop?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-04-2014 19:44 #139890
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vervangend type nokkenas
De diverse nokkenassen voor de B18/B20 met hun specificaties kun je
hier
zien.
De TT-nokkenassen ontbreken daarin overigens en dan zijn nu juist degene welke m.i. het meest aanbevelenswaardig zijn.
Zie de site van Tinustuning voor het overzicht.
De TT-nokkenassen ontbreken daarin overigens en dan zijn nu juist degene welke m.i. het meest aanbevelenswaardig zijn.
Zie de site van Tinustuning voor het overzicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
20-04-2014 21:49 #139896
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vervangend type nokkenas
Ik heb net wat zitten tekenen en gezien de geringe oversnijding van de R-as zal het stationair wel iets hoger liggen, maar echt onrustig behoort de motor niet te worden. Een mooi draaimoment onderin is er natuurlijk niet bij.
Op de site van KG wordt deze as overigens aanbevolen met een stage 2 kop en DCOE's of Solexen.
Ervaringen van leden?
Teun
Op de site van KG wordt deze as overigens aanbevolen met een stage 2 kop en DCOE's of Solexen.
Ervaringen van leden?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
20-04-2014 21:58 #139897
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vervangend type nokkenas
En wat ik nog vergeet:
De moderne assen, zoals Ben Flierman die aanbiedt, hebben mooiere profielen dan de oeroude Volvo-assen.
Ik zou daar een keus uit maken ipv de R-as.
De moderne assen, zoals Ben Flierman die aanbiedt, hebben mooiere profielen dan de oeroude Volvo-assen.
Ik zou daar een keus uit maken ipv de R-as.
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
20-04-2014 22:02 #139898
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Vervangend type nokkenas
De stap naar een TT3 biedt een noemenswaardige stap voorwaards zonder te grote nadelen zoals te onstabiel stationair bijv.
Verharde nokvolgers en lange klepstoterstangen wel meteen erbij nemen en correct de inloopprocedure volgen
Verharde nokvolgers en lange klepstoterstangen wel meteen erbij nemen en correct de inloopprocedure volgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 491
21-04-2014 02:04 #139902
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Vervangend type nokkenas
Heb ooit uit voorzichtigheid een TT3 gemonteerd omdat die als de beste all-round wordt beschreven. Achteraf bleek die voor mij toch aan de brave kant, en heb nu een TT5 erin. Het verschil is zeker merkbaar maar als ik opnieuw moest kiezen zou ik nog iets extremer (vermogen op hogere toeren) gaan, niet tot de race assen maar toch een tikje meer dan nu. Het assortiment is inmiddels ook veel uitgebreider dan toen ik mijn TT5 kocht. Het hobbelig stationair lopen waarvan sprake vind ik eigenlijk helemaal meevallen.
Het design van de oude volvo assen is achterhaald, die zou ik niet aanraden.
Het design van de oude volvo assen is achterhaald, die zou ik niet aanraden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
21-04-2014 21:58 #139941
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Vervangend type nokkenas
Hoe kun je een stuk van een nok afbreken? De as moet er toch met een lichte druk van je vingers erin en eruit worden gehaald? Het zijn glijlagers die nooit zwaar mogen lopen. De volgers moeten natuurlijk verwijderd zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.