klepspeling K-nokkenas
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 07:49 #139833
door Marc Schunck
klepspeling K-nokkenas is gemaakt door Marc Schunck
Ik kwam op internet de volgende klep afstelgegevens voor een K-nokkenas tegen. De klepspeling bij de normale C-nokkenas moet volgens de greenbooks 0.50-0.55 mm zijn. Voor de K-nokkenas wordt hier dus een kleinere klepspeling geadviseerd. Heeft iemand hier een verklaring voor en/of ervaring mee? Ik heb de kleppen van mijn B20B met K-nkkenas momenteel nog op 0.50-0.55 mm afgesteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
20-04-2014 18:47 #139884
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic klepspeling K-nokkenas
Hi Marc,
Het tabelletje is niet van Volvo. Niet doen dus. De officiële afstelling (.50 - .55) is correct.
Een strakkere afstelling geeft een klep die korter op zijn zitting rust en dus minder tijd heeft om zijn warmte af te geven.
Zulke kleppen worden al snel mooi zwart met uitsparingen aan de randen!
Teun
Het tabelletje is niet van Volvo. Niet doen dus. De officiële afstelling (.50 - .55) is correct.
Een strakkere afstelling geeft een klep die korter op zijn zitting rust en dus minder tijd heeft om zijn warmte af te geven.
Zulke kleppen worden al snel mooi zwart met uitsparingen aan de randen!
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
20-04-2014 18:52 #139886
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic klepspeling K-nokkenas
Standaard klepspeling b18 en b20 is toch 0.40-0.45 en van de b30 0.50-0.55? ( even uit mijn hoofd)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
21-04-2014 01:13 #139900
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic klepspeling K-nokkenas
Marc, ik doe al jaren 0.4 en 0.45 ook K nokkenas met twee SU.
Ik heb wel een B20E kop en voor een B20 staat 0.4 en 0.45.
Johan Geers
Ik heb wel een B20E kop en voor een B20 staat 0.4 en 0.45.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-04-2014 11:57 #139917
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic klepspeling K-nokkenas
Ik wil natuurlijk geen verbrande kleppen, maar wel het maximale uit het huidige blok halen.
Bij 0.50-0.55 mm klepspeling wordt de max lift 0.10 mm kleiner, en ook de overlap en duration worden door de kleinere klepspeling kleiner dan zou moeten om het maximale uit de K-cam te halen.
Met m'n boerenverstand heb ik geprobeerd een onderbouwing te vinden of ik wel of niet kan wegkomen met de 0.40-0.45 mm klepspeling;
Op veel nokkenas sites lees ik, dat wanneer je een andere nokkenas monteert, je ook de klepspeling moet aanpassen, m.a.w. de nokkenas is het hart vd motor en bepaald de klepspeling.
De K-as komt uit de latere (1974) B20E. Verbrande kleppen krijg je wanneer de klep niet lang genoeg contact maakt met de seat/kop (waar de warmte aan afgegeven kan worden). Dus hoe groter de Duration (tijd dat de klep open staat) hoe heter de klep wordt. Kijkend naar de B20E waarin de K-cam werd gebruikt zien we exact dezelfde uitlaatklep met dezelfde seat width (2mm), de inlaatklep is echter 44 mm ipv de 42 mm van de 1969 B20B. Er is echter een andere cam, de D-cam die zelfs een iets grotere duration (180) en dezelfde lift heeft als de K-cam. Deze werd gebruikt in vroegere B20E. Volgens de specificaties van dit vroegere B20E blok met D-cam, zijn hier de inlaatklep diameter, uitlaatklep diameter, valve seat en valve width (de breedte vd rand vd klepzitting die contact maakt met de klep) exact hetzelfde. In dit B20E blok wordt een klepspeling van 0.40-0.45 mm geadviseerd. Ook de compressie is gelijk in beide blokken. Wel wordt er een iets hetere bougie geadviseerd wat normaal gesproken inhoud dat dit vroegere B20E blok een iets minder hoge bedrijfstemperatuur heeft dan de originele vroegere B20B. Maar dat zou ook kunnen komen omdat de kleppen iets langer openstaan en er dus meer koude/verse lucht kan instromen.
Wat is jullie mening hierover? Zie ik bepaalde zaken over het hoofd die ook van invloed kunnen zijn op de klepspeling?
Zie voor vergelijkingstabelletje : www.realestatepainting.com.au/Camshaft-valve-clearance.html
Bij 0.50-0.55 mm klepspeling wordt de max lift 0.10 mm kleiner, en ook de overlap en duration worden door de kleinere klepspeling kleiner dan zou moeten om het maximale uit de K-cam te halen.
Met m'n boerenverstand heb ik geprobeerd een onderbouwing te vinden of ik wel of niet kan wegkomen met de 0.40-0.45 mm klepspeling;
Op veel nokkenas sites lees ik, dat wanneer je een andere nokkenas monteert, je ook de klepspeling moet aanpassen, m.a.w. de nokkenas is het hart vd motor en bepaald de klepspeling.
De K-as komt uit de latere (1974) B20E. Verbrande kleppen krijg je wanneer de klep niet lang genoeg contact maakt met de seat/kop (waar de warmte aan afgegeven kan worden). Dus hoe groter de Duration (tijd dat de klep open staat) hoe heter de klep wordt. Kijkend naar de B20E waarin de K-cam werd gebruikt zien we exact dezelfde uitlaatklep met dezelfde seat width (2mm), de inlaatklep is echter 44 mm ipv de 42 mm van de 1969 B20B. Er is echter een andere cam, de D-cam die zelfs een iets grotere duration (180) en dezelfde lift heeft als de K-cam. Deze werd gebruikt in vroegere B20E. Volgens de specificaties van dit vroegere B20E blok met D-cam, zijn hier de inlaatklep diameter, uitlaatklep diameter, valve seat en valve width (de breedte vd rand vd klepzitting die contact maakt met de klep) exact hetzelfde. In dit B20E blok wordt een klepspeling van 0.40-0.45 mm geadviseerd. Ook de compressie is gelijk in beide blokken. Wel wordt er een iets hetere bougie geadviseerd wat normaal gesproken inhoud dat dit vroegere B20E blok een iets minder hoge bedrijfstemperatuur heeft dan de originele vroegere B20B. Maar dat zou ook kunnen komen omdat de kleppen iets langer openstaan en er dus meer koude/verse lucht kan instromen.
Wat is jullie mening hierover? Zie ik bepaalde zaken over het hoofd die ook van invloed kunnen zijn op de klepspeling?
Zie voor vergelijkingstabelletje : www.realestatepainting.com.au/Camshaft-valve-clearance.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.