- Berichten: 9
injectie vervangen voor carburateur
- Frans van Zeeventer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2014 21:06 #139734
door Frans van Zeeventer
injectie vervangen voor carburateur is gemaakt door Frans van Zeeventer
Hallo,
Ik heb een 144 injectie uit 1973 op lpg, maar nu werkt het injectiesysteem niet, en het spul te vervangen is voor mij niet te doen (financieel gezien), nu wil hem ombouwen naar carburateur, maar wat heb ik allemaal nodig?
Zelf dacht ik nodig te hebben:
- inlaat/uitlaat spruitstuk
-carburateur en luchtfilter
- stangen voor gas/kickdown
- gasstuk
-chokekabel.
De reden dat ik hem ook op benzine wil laten lopen is voor het geval ik zonder lpg kom te staan
Wat heb verder nodig? ??
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet
Frans
Ik heb een 144 injectie uit 1973 op lpg, maar nu werkt het injectiesysteem niet, en het spul te vervangen is voor mij niet te doen (financieel gezien), nu wil hem ombouwen naar carburateur, maar wat heb ik allemaal nodig?
Zelf dacht ik nodig te hebben:
- inlaat/uitlaat spruitstuk
-carburateur en luchtfilter
- stangen voor gas/kickdown
- gasstuk
-chokekabel.
De reden dat ik hem ook op benzine wil laten lopen is voor het geval ik zonder lpg kom te staan
Wat heb verder nodig? ??
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
14-04-2014 22:24 #139739
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic injectie vervangen voor carburateur
Hoi Frans,
Misschien kun je beter eens proberen uit vinden waarom het injectie systeem niet werkt. Ik heb toevallig afgelopen zomer net zo'n 144 GL gekocht( zie volvolvo.nl/threads/14094-Een-er ... ranse-slag ) die niet liep, dat lag aan een paar gebroken draadjes! Rijdt nu als een speer. Waar woon je ergens? Ik vlak bij Sneek, als je langs komt wil ik wel eens onder de kap kijken voor je. ( kan niet altijd aangezien ik vaar 4 weken op 4 weken thuis)
Groet,
Mathieu.
Misschien kun je beter eens proberen uit vinden waarom het injectie systeem niet werkt. Ik heb toevallig afgelopen zomer net zo'n 144 GL gekocht( zie volvolvo.nl/threads/14094-Een-er ... ranse-slag ) die niet liep, dat lag aan een paar gebroken draadjes! Rijdt nu als een speer. Waar woon je ergens? Ik vlak bij Sneek, als je langs komt wil ik wel eens onder de kap kijken voor je. ( kan niet altijd aangezien ik vaar 4 weken op 4 weken thuis)
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
15-04-2014 02:00 #139743
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic injectie vervangen voor carburateur
Beste Frans, ik weet niet of dit met de bestaande nokkenas wil lukken.
Zit er een D nokkenas in dan weet ik niet of dat gaat lukken.
Ik dat dat eerst eens uit moet zoeken.
En het injection systeem is een eenvoudig systeem het zijn meetal slechte contacten of een gebroken draad.
Hier wat gegevens van het systeem.
weerstand inspuitinjector bij 20gr 2,4 ohm
koudstartinjectror bij 20gr 4,2 ohm
temp zender inlaatlucht bij 20gr ong 300ohm
temp zender koelwater bij 20gr ong 2500ohm
onderdruksensor weerstand
tussen (7 en 15) 90ohm
tussen (8 en 10) kleiner dan 350ohm
druk in de brandstof leiding van pomp naar verdeelstuk 4.5 tot 5.2 bar
Bij warme motor is dit ong 3.7 bar
druk in de inspuitleiding dus na de drukregelaar 3.3. bar
De koude startklep moet bij -30gr geheel geopend zijn en bij +70gr geheel gesloten.
Je zou ook de triggerkontacten in je verdeler eens moeten checken gaan meestal maar 50000km mee.
succes
Johan Geers
Zit er een D nokkenas in dan weet ik niet of dat gaat lukken.
Ik dat dat eerst eens uit moet zoeken.
En het injection systeem is een eenvoudig systeem het zijn meetal slechte contacten of een gebroken draad.
Hier wat gegevens van het systeem.
weerstand inspuitinjector bij 20gr 2,4 ohm
koudstartinjectror bij 20gr 4,2 ohm
temp zender inlaatlucht bij 20gr ong 300ohm
temp zender koelwater bij 20gr ong 2500ohm
onderdruksensor weerstand
tussen (7 en 15) 90ohm
tussen (8 en 10) kleiner dan 350ohm
druk in de brandstof leiding van pomp naar verdeelstuk 4.5 tot 5.2 bar
Bij warme motor is dit ong 3.7 bar
druk in de inspuitleiding dus na de drukregelaar 3.3. bar
De koude startklep moet bij -30gr geheel geopend zijn en bij +70gr geheel gesloten.
Je zou ook de triggerkontacten in je verdeler eens moeten checken gaan meestal maar 50000km mee.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2014 08:03 #139746
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic injectie vervangen voor carburateur
Zoals ik al in dat andere draadje aangaf: Ik heb mijn auto juist omgebouwd naar injectie, omdat het zo mooi werkt, zeker ook met LPG. Zorg voor goede contacten, goede massa, dat soort dingen. Het kan zijn dat het membraan in de luchtdruk sensor stuk is, dat verziekt het benzinegedrag. Maar ook dat is te repareren, al zijn die membranen lastig aan te komen.
Heel veel documentatie over het injectiesysteem is in de documentatie te vinden.
Ik heb de gegevens van Johan hierboven niet allemaal nagekeken, die kom je vast ook tegen in genoemde documentatie. Maar de benzinedruk moet niet zo hoog zijn. 2 of 2,1 bar is genoeg. Anders gaat 'ie veel te hard zuipen!
Als je de injectors test met 12V, gaan ze stuk. Ze werken op 3V.
Heel veel documentatie over het injectiesysteem is in de documentatie te vinden.
Ik heb de gegevens van Johan hierboven niet allemaal nagekeken, die kom je vast ook tegen in genoemde documentatie. Maar de benzinedruk moet niet zo hoog zijn. 2 of 2,1 bar is genoeg. Anders gaat 'ie veel te hard zuipen!
Als je de injectors test met 12V, gaan ze stuk. Ze werken op 3V.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
15-04-2014 08:39 #139750
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic injectie vervangen voor carburateur
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2014 09:14 #139751
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic injectie vervangen voor carburateur
En ook die staat in onze eigen documentatie. Mooie handleiding inderdaad!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-04-2014 18:27 #139801
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic injectie vervangen voor carburateur
Ja, dat boekje heb ik veel aan gehad.
Let wel deze is geschreven voor de D-Jetronic van de 1800E/ES, maar komt in grote lijnen overeen met die van de 140E.
Ik deel de mening dat als de D-Jetronic eenmaal goed is afgesteld, dit tientallen jaren goed kan gaan.
Overigens ben ik heel blij dat ik er een 123-ignition in heb gedaan.... scheelt niet alleen punten vervangen , maar heb het idee dat de wagen er ook feller van is geworden en beter accelereert.
Mijn 1800E heeft het vanaf '93 zonder noemenswaardige problemen gedaan, wel hebben we bij het Register de originele Bosch afstelkast, maar met een Multi meter - zoals in het boekje beschreven - kom je er ook wel.
Onderdelen zijn echter schaars en dus duur, ik probeer altijd een voorraadje aan te leggen en als ik iets nodig heb weer aan te vullen.
Op Marktplaats en beurzen is er vaak wel iets te vinden.
Let wel deze is geschreven voor de D-Jetronic van de 1800E/ES, maar komt in grote lijnen overeen met die van de 140E.
Ik deel de mening dat als de D-Jetronic eenmaal goed is afgesteld, dit tientallen jaren goed kan gaan.
Overigens ben ik heel blij dat ik er een 123-ignition in heb gedaan.... scheelt niet alleen punten vervangen , maar heb het idee dat de wagen er ook feller van is geworden en beter accelereert.
Mijn 1800E heeft het vanaf '93 zonder noemenswaardige problemen gedaan, wel hebben we bij het Register de originele Bosch afstelkast, maar met een Multi meter - zoals in het boekje beschreven - kom je er ook wel.
Onderdelen zijn echter schaars en dus duur, ik probeer altijd een voorraadje aan te leggen en als ik iets nodig heb weer aan te vullen.
Op Marktplaats en beurzen is er vaak wel iets te vinden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
- Berichten: 204
18-05-2014 19:44 #140608
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic injectie vervangen voor carburateur
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieEd,
Hoe regel je dat de triggercontacten werken in combinatie met de 123?
Ik heb de Petronix ontsteking en dit bevalt goed. Echter, dit lost een eventuele speling op de verdeleras niet op, terwijl bij de 123 alles vervangen wordt.
... m=&vxp=mtr
Hoe regel je dat de triggercontacten werken in combinatie met de 123?
Ik heb de Petronix ontsteking en dit bevalt goed. Echter, dit lost een eventuele speling op de verdeleras niet op, terwijl bij de 123 alles vervangen wordt.
... m=&vxp=mtr
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
18-05-2014 21:08 #140616
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic injectie vervangen voor carburateur
De triggercontacten zitten als het ware in de 123 ignition komen 2 draden uit die je in de kabelboom steekt v/d auto.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-05-2014 12:08 #140646
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic injectie vervangen voor carburateur
Ja, de triggercontacten worden overgenomen door de 123 Ignition, je originele ontsteking gaat er tussen uit.
Dus ook de vacuum vervroeger hoef je niet meer aan te sluiten.
Alles is electrisch en je kunt uit meerdere motor curves kiezen.
Wel is aan te bevelen om de stekkertjes intact te laten, zodat je altijd weer terug kan naar de originele ontsteking.
Deze heb ik achter in de auto liggen.
Dus ook de vacuum vervroeger hoef je niet meer aan te sluiten.
Alles is electrisch en je kunt uit meerdere motor curves kiezen.
Wel is aan te bevelen om de stekkertjes intact te laten, zodat je altijd weer terug kan naar de originele ontsteking.
Deze heb ik achter in de auto liggen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.