motor verbrandt olie
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
komt de olielucht uit je uitlaat of onder de motorkap vandaan? ik verwacht uit je uitlaat (toch?).
een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat je oliepeil veel te hoog staat, maar ik neem in jouw geval eigenlijk niet aan dat dat het geval is.
vreemd verhaal, ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn!
Groet, Hans
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ronald Menges" schreef:
Mijn B18 in mijn Amazon kmstand 100000 rijdt prima, trekt prima, alleen..... bij het starten en alleen bij het starten ruik je een sterke verbrande olielucht. Na 30 seconden is dit over. De kleprubbertjes heb ik al enkele keren vervangen. Wie heeft een idee?
Weet je heel zeker dat je olie ruikt, en geen LPG?
Dit zou je uit kunnen sluiten door op benzine te starten.
Verbruikt de motor veel olie? Als de klepgeleiders versleten zijn, kunnen de kleprubbertjes dit niet goed afdichten. Bij gas dicht, en wanneer de motor dus uitgeschakeld wordt, zorgt het vacuüm voor olie in de verbrandingsruimte. Dit verbrand dan bij de eerst volgende keer starten. Bij doortrekken en vervolgens afremmen op de motor zou je dan ook een pluim waar moeten nemen.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Oliepeil staat inderdaad niet te hoog. Er komt dus even kort een blauwe walm uit de uitlaat. Maar is daarna weer normaal. Ook is het niet altijd. Het is echter genant als je ergens wegrijdt. Ik rijd op LPG. Bij afremmen op de motor komt er geen pluim uit de uitlaat. Zo lang de motor loopt ruik je niets."Ronald Menges" schreef:
Mijn B18 in mijn Amazon kmstand 100000 rijdt prima, trekt prima, alleen..... bij het starten en alleen bij het starten ruik je een sterke verbrande olielucht. Na 30 seconden is dit over. De kleprubbertjes heb ik al enkele keren vervangen. Wie heeft een idee?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Het zijn waarschijnlijk klepgeleiders die versleten zijn en dan kun je rubbers wisselen tot je er bij neervalt maar ze gaan elke keer weer lekken.
Zo lang de kleppen nog goed afdichten en je nog een goede compressie heb niets aan doen.
Gewoon oliepijl goed in de gaten houden.
Of je moet een perfectionist zijn dan zou je aan een reviesiekop kunnen denken.
Ik had vroeger een NSU TT verbruikte 1ltr op 1000km mede ook door lekke geleiders, maar ja daar werd wel mee gescheurd en dan rook je de Castrol nogal eens.
succes
Johan Geers
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
(Moet je een Landrover 110 kopen uit 1986, zoals ik: roken bij het starten? Nou, nauwelijks hoor..... :lol: )
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Hartelijk dank voor de reacties,"Ronald Menges" schreef:
De raadgevingen beluisterend, denk ik ook aan klepgeleiders. De cilinderkop heb ik bij het VOD gekocht en heeft nog maar 50000km dienst gedaan. Ik vraag me dan wel af of die wel vervangen zijn of dat dit niet goed gebeurd is. Ik slaap er nog maar een nachtje over. Bedankt allemaal.
Eigenlijk mag dat nog niet gebeuren..... Garantie zal er wel af zijn, toch ?
Dus dan ben ik het met Boele eens, laat ze vervangen, gelijk vlakken (dat is niet duur) en check de kleppen.
Overigens vind ik de revisiekoppen bij het VKO erg duur.
Gemiddeld kom je bij het bedrijf wat ik gebruik 150 tot 200 euro goedkoper uit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Kosten baten plaatje maken dat is in deze het belangrijkste.
succes
Johan Geers