- Berichten: 276
Staat van de kop
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Doordat de drijfstanglagers van mijn b20 zijn versleten heb ik besloten het blok te gaan reviseren.
Nu heb ik vandaag de kop er even af gehaald.
Hieronder zijn de foto's te zien.
Kunnen jullie hieraan zien wat de staat van de kleppen is?
En zo staat het blok er bij:
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429

R, je kunt kijken of de uitlaatkleppen even ver boven de kop liggen als de grotere inlaatkleppen. Zit hier veel verschil in, kleinere uitlaatkleppen liggen dieper in de kop, dan zou je, als je op LPG rijdt, de klepzittingen moeten laten vervangen.
Verder kun je door de in en uitlaatpoorten/ kanalen op de klepstelen kijken. Zit hier veel zwarte olie aanslag op gebrand, dan zijn de klepgeleiders wrs versleten.
Ook kun je een dunne vloeistof, bijvoorbeeld wasbenzine gebruiken. Gooi een dopje vol in elk kanaal, zet de kop rechtop, zoals hij gemonteerd zit, en kijk van onderaf of de benzine langs de kleppen lekt.
Al deze dingen geven je een indicatie.
Succes, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
De fotos lijken inderdaad vrij mistig, kwam door het zonlicht wat net verkeerd er op viel.
Ik vond de kleppen er vrij zwart uitzien, of hoort dit zo?
Als de kleppen en de geleiders in slechte staat blijken te zijn, ga ik denk ik voor een B20E kop.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
De slijtage van de geleiders is vast te stellen door de zijdelingse speling (cq. beweging van de klepsteel) te meten.
Olielekkage langs de klepstelen kan ook bij niet versleten geleiders als de klepsteelseals boven op de geleiders versleten zijn.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
Zwarte koolaanslag is vrij normaal.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1424
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 83
Waarom gelijk voor een E kop gaan? Van B20A naar B20E, terwijl de carburateurs en ontsteking nog voor een B20a bedoeld is, is dat niet vragen om pingelen (hoge compressie en eigenlijk te arm mengsel)?Rob Baeten schreef : ...ik ben het er ook mee eens jouw cilinderkop is aan vervanging toe. Ik zou de E kop gebruiken, heb je gelijk de mooie grote kleppen als ik me niet vergis.
Elke "recente" kop (na 1971/'72 oid) heeft volgens mij de 35mm uitlaat en 44mm inlaat kleppen.
Ben benieuwd naar het antwoord gezien ik een B20A kop wil laten vlakken naar B20b kop (dunner), of misschien verder .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.