Staat van de kop

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-03-2014 16:24 #139046 door R Slijfer
Staat van de kop is gemaakt door R Slijfer
Hallo,

Doordat de drijfstanglagers van mijn b20 zijn versleten heb ik besloten het blok te gaan reviseren.
Nu heb ik vandaag de kop er even af gehaald.

Hieronder zijn de foto's te zien.

Kunnen jullie hieraan zien wat de staat van de kleppen is?

















En zo staat het blok er bij:

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 16:32 #139048 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Staat van de kop
Mistig, denk ik.. ;)

R, je kunt kijken of de uitlaatkleppen even ver boven de kop liggen als de grotere inlaatkleppen. Zit hier veel verschil in, kleinere uitlaatkleppen liggen dieper in de kop, dan zou je, als je op LPG rijdt, de klepzittingen moeten laten vervangen.

Verder kun je door de in en uitlaatpoorten/ kanalen op de klepstelen kijken. Zit hier veel zwarte olie aanslag op gebrand, dan zijn de klepgeleiders wrs versleten.

Ook kun je een dunne vloeistof, bijvoorbeeld wasbenzine gebruiken. Gooi een dopje vol in elk kanaal, zet de kop rechtop, zoals hij gemonteerd zit, en kijk van onderaf of de benzine langs de kleppen lekt.

Al deze dingen geven je een indicatie.

Succes, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-03-2014 16:36 #139049 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Staat van de kop
Dit zal ik dan gaan proberen.

De fotos lijken inderdaad vrij mistig, kwam door het zonlicht wat net verkeerd er op viel.
Ik vond de kleppen er vrij zwart uitzien, of hoort dit zo?

Als de kleppen en de geleiders in slechte staat blijken te zijn, ga ik denk ik voor een B20E kop.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 18:13 #139052 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Staat van de kop
Zover ik op de foto's kan herkennen liggen tenminste enkele uitlaatkleppen niet meer op maar in de cylinderkop (klepvlak op dezelfde hoogte als cylinderkopvlak). Dat is weliswaar nog lang niet zo diep als ik enkele dagen geleden bij een cylinderkop van mij liet zien (dat was zeer extreem, tot ongeveer 6 mm in de kop ingeslagen) maar volgens mij is het bij de cylinderkop van jou ook al te ver om hem weer zinvol te monteren.
De slijtage van de geleiders is vast te stellen door de zijdelingse speling (cq. beweging van de klepsteel) te meten.
Olielekkage langs de klepstelen kan ook bij niet versleten geleiders als de klepsteelseals boven op de geleiders versleten zijn.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 23:25 #139070 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Staat van de kop
Die is versleten, uitlaatkleppen liggen te diep.
Zwarte koolaanslag is vrij normaal.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2014 17:16 #139080 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Staat van de kop
Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog mooiere voorbeelden vinden zoals de cilinderkop van Rudi op 23 maart :lol: dat is duidelijk kapot ... ,ik ben het er ook mee eens jouw cilinderkop is aan vervanging toe. Ik zou de E kop gebruiken, heb je gelijk de mooie grote kleppen als ik me niet vergis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2014 17:35 #139081 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Staat van de kop
Rob mag over de staat van mijn oude cylinderkop lachen, dank zij hem heb ik er nu weer een met goed opliggende kleppen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2014 18:59 #139083 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Staat van de kop
Ja, reviseren....denk ook aan de klepstelen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-04-2014 21:46 #139940 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Staat van de kop

Rob Baeten schreef : ...ik ben het er ook mee eens jouw cilinderkop is aan vervanging toe. Ik zou de E kop gebruiken, heb je gelijk de mooie grote kleppen als ik me niet vergis.

Waarom gelijk voor een E kop gaan? Van B20A naar B20E, terwijl de carburateurs en ontsteking nog voor een B20a bedoeld is, is dat niet vragen om pingelen (hoge compressie en eigenlijk te arm mengsel)?

Elke "recente" kop (na 1971/'72 oid) heeft volgens mij de 35mm uitlaat en 44mm inlaat kleppen.

Ben benieuwd naar het antwoord gezien ik een B20A kop wil laten vlakken naar B20b kop (dunner), of misschien verder .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD