welke soorten oliekoeler
- Guy Rutten
-
- Senior lid
-
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1) Type waarbij er koelvloeistof rondom de olie stroomt
2) Type waarbij de olie door een koeler (voor de radiator) geleid wordt
Het eerste type is minder aan te bevelen omdat bij een defect in de koeler er koelvloeistof in de olie terecht komt.
Ik heb een setje van Racimex klaar liggen en die is van type 2.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
In Nederland tenzij je veel rally rijdt op hete zomerdagen heeft zo'n ding nagenoeg geen nut, erger nog ik denk dat het de olie langer op een koelere temperatuur houdt, wat niet goed is voor de motor.
Mijn advies niet doen.
succes
Johan Geers
- Guy Rutten
-
- Senior lid
-
Op de foto van Gert staan beide types die ik eerst aanhaalde naast elkaar. (nr. 30 en nr. 41)
Dus de nadelen;
type olie/koelvloeistof: Bij defect olie in koelcircuit. Kan ik mee leven, kijk toch met enige regelmaat onder de kap of alles in orde is.
type olie/lucht: Olie langzamer op temperatuur, duurt dus langer voordat de olie optimaal smeert. Dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.
Vraag betreft type 2: Is de oliepomp sterk genoeg om het door een koeler te pompen?
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Dat nadeel kun je wegnemen door een thermostaat te monteren."Guy Rutten" schreef:
type olie/lucht: Olie langzamer op temperatuur, duurt dus langer voordat de olie optimaal smeert. Dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Overigens lijkt een oliekoeler mij volstrekt onzin, aangezien je er niet sportief mee rijdt.
Mijn B20E werd de olie alleen heet toen ik 20 minuten over zandvoort aan het boenderen was, continu boven de 4000 rpm.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
KVS komt eerder op temperatuur dan olie, dus tot de olie 90° is wordt de olie opgewarmd door de KVS. Dus minder lang koude olie in je motor !
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Vraag betreft type 2: Is de oliepomp sterk genoeg om het door een koeler te pompen?
Antwoord: een oliepomp in onze Volvo's is van het type tandrad, of te wel een "positieve" pomp.
Hij kan meer dan voldoende druk kan leveren.
Sterker nog als de persleiding van de pomp dicht zou zijn, zal de pomp een zodanige druk opgaan bouwen dat de leiding zal knappen/scheuren. daarom is er ook altijd een bypass in het oliesysteem om deze "overduk" te voorkomen. De olie zal dan via de bypass direct richting het "drukloze" carter gaan.
Wel kan de circulatie snelheid van de olie een rol gaan spelen, maar als je veel toeren maakt zal de pomp sneller draaien en ook de circulatiesnelheid van de olie toenemen.
Kortom onze oliepomp is voldoende groot om een oliekoeler in het systeem op te nemen, zonder afbraak aan de performance.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),