welke soorten oliekoeler

  • Guy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-03-2014 16:21 #138992 door Guy Rutten
welke soorten oliekoeler is gemaakt door Guy Rutten
Voor mijn 164 ben ik op zoek naar een oliekoeler. Nou weet ik dat het verschillende types heeft. Er bestaat een platte schijf zoals de foto in de volgende link: www.volvo-parts.nl/142-144-145-1 ... oeler.html en er bestaat een grotere ronde buis in de lengterichting van het blok. Wat is het verschil? En welke past/hoort op een B30?

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2014 21:41 #139010 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic welke soorten oliekoeler
Volgens mij zijn er twee types, maar ik heb zo geen bron voorhanden.
1) Type waarbij er koelvloeistof rondom de olie stroomt
2) Type waarbij de olie door een koeler (voor de radiator) geleid wordt
Het eerste type is minder aan te bevelen omdat bij een defect in de koeler er koelvloeistof in de olie terecht komt.
Ik heb een setje van Racimex klaar liggen en die is van type 2.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2014 23:15 #139016 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic welke soorten oliekoeler
Volgens het onderdelenboek hoort het schijfmodel op een B30, zie ook onderstaande afbeelding. Dat type lijkt me echter niet de voorkeur te verdienen, want Volvo NL adviseerde vroeger al eens om die dingen preventief te verwijderen. De vraag rijst dus ook of een oliekoeler überhaupt wel noodzakelijk is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 00:41 #139019 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic welke soorten oliekoeler
Beste Guy, ik zelf heb een radiator type op mijn B20 zitten in combinatie met een tropenradiator, maar ik woon op de Filippijnen en daar is het altijd warm en daar heeft zo'n ding nut.
In Nederland tenzij je veel rally rijdt op hete zomerdagen heeft zo'n ding nagenoeg geen nut, erger nog ik denk dat het de olie langer op een koelere temperatuur houdt, wat niet goed is voor de motor.

Mijn advies niet doen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Guy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-03-2014 09:59 #139025 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic welke soorten oliekoeler
Bedankt voor de antwoorden. De reden dat ik mij oriënteer op een oliekoeler is dat mijn nokkenas versleten is en ik al verschillende keren heb gehoord dat de motorolie in een B30 vaak een erg hoge temperatuur heeft (meer dan 110 graden), vooral na lange stukken snelweg. Logischerwijs vermindert dit de smerende werking van de olie.
Op de foto van Gert staan beide types die ik eerst aanhaalde naast elkaar. (nr. 30 en nr. 41)

Dus de nadelen;
type olie/koelvloeistof: Bij defect olie in koelcircuit. Kan ik mee leven, kijk toch met enige regelmaat onder de kap of alles in orde is.
type olie/lucht: Olie langzamer op temperatuur, duurt dus langer voordat de olie optimaal smeert. Dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.

Vraag betreft type 2: Is de oliepomp sterk genoeg om het door een koeler te pompen?

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 10:06 #139028 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic welke soorten oliekoeler
Eerst eens olietemperatuur meten? Hoe heet wordt je koelwater?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 11:10 #139031 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic welke soorten oliekoeler

"Guy Rutten" schreef:
type olie/lucht: Olie langzamer op temperatuur, duurt dus langer voordat de olie optimaal smeert. Dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.

Dat nadeel kun je wegnemen door een thermostaat te monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2014 11:32 #139035 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic welke soorten oliekoeler
Guy, kijk ook eens naar Racimex oliekoelers met thermostaat. Voor rond de 200euro ben je klaar.

Overigens lijkt een oliekoeler mij volstrekt onzin, aangezien je er niet sportief mee rijdt.

Mijn B20E werd de olie alleen heet toen ik 20 minuten over zandvoort aan het boenderen was, continu boven de 4000 rpm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2014 13:20 #139039 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic welke soorten oliekoeler
HEt grote voordeel aan een oliekoeler is dat deze de olie opwarmt bij een koude motor !

KVS komt eerder op temperatuur dan olie, dus tot de olie 90° is wordt de olie opgewarmd door de KVS. Dus minder lang koude olie in je motor !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-03-2014 13:21 #139111 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic welke soorten oliekoeler

Vraag betreft type 2: Is de oliepomp sterk genoeg om het door een koeler te pompen?


Antwoord: een oliepomp in onze Volvo's is van het type tandrad, of te wel een "positieve" pomp.
Hij kan meer dan voldoende druk kan leveren.
Sterker nog als de persleiding van de pomp dicht zou zijn, zal de pomp een zodanige druk opgaan bouwen dat de leiding zal knappen/scheuren. daarom is er ook altijd een bypass in het oliesysteem om deze "overduk" te voorkomen. De olie zal dan via de bypass direct richting het "drukloze" carter gaan.
Wel kan de circulatie snelheid van de olie een rol gaan spelen, maar als je veel toeren maakt zal de pomp sneller draaien en ook de circulatiesnelheid van de olie toenemen.
Kortom onze oliepomp is voldoende groot om een oliekoeler in het systeem op te nemen, zonder afbraak aan de performance.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD