Positive Crankcase Ventilation

Lees meer
24-03-2014 10:20 #138981 door Rob Spoon
Positive Crankcase Ventilation is gemaakt door Rob Spoon
De carterventilatie van de B18B in mijn 1800S doet het niet zoals het moet: hij blaast uit de olievuldop. Daarmee lijkt het dus meer op de ventilatie van een B20. :? Kan ik, door de slangen aan te sluiten als bij de B20 eenvoudig de ventilatierichting veranderen zoals het zit bij de B20?
Ik ga een aansluiting voor ventilatie'lucht' maken tussen gasmengstuk en een carburateur, zodat ik één en ander weer kan aansluiten zoals het zou moeten, in plaats van los naast het eitje uitblazend, zoals het nu zit. Een kleine aansluiting op het inlaatspruitstuk heb ik al.

Hieronder eerst de originele setup van de B18, dan de B20




groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 11:01 #138985 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Positive Crankcase Ventilation
Hoi Rob,

Als hij blaast uit de olievuldop, zijn de zuigerveren versleten. Hij lekt dan compressie richting het carter waardoor je daar druk creëert.

Ik zou niet voor de B20 optie gaan, maar de B18 configuratie handhaven en het nippeltje op het spruitstuk iets groter maken. Dan zuigt hij iets harder waardoor je hopelijk break-even uit komt en hij niet meer blaast uit de olievuldop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 18:24 #138999 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Positive Crankcase Ventilation
Rob, als je de compressie gemeten hebt zoals Boele zegt, kijk ook even naar het "doosje" van je ventilatie op het blok. Origineel zat in het kleine uitlaat pijpje een vlam dover. Als deze verstopt zit door olie resten dan zal hij de druk er boven en langs je krukas keringen uit gooien. Bij mijn motoren heb ik deze vlam dover er al heel lang geleden uit gehaald zonder verdere problemen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 18:44 #139001 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Positive Crankcase Ventilation
De vlamdover zit niet op de B18, Rob. De B18 heeft een éénwegklep (control gases 6 op de tekening). Ik zal morgen nog een keer compressie meten.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2014 10:33 #139030 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Positive Crankcase Ventilation
Klopt wat je zegt Rob, misschien moet je het toch nog even voor de zekerheid na kijken omdat er veel is gebeurt met onze wagens sinds ze nieuw van de band af liepen. Bij mijn B18B 123GT zat naast de terugslagklep toch nog een vlam dover. Ook in de lange ontluchtingspijp die onder het blok uitkomt heb ik al eens staalwol en een pannenspons gevonden.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2022 09:46 #200438 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Positive Crankcase Ventilation
Beter laat dan nooit, Rob: het is met je plaatjes net andersom. Het eerste is van de B20, het tweede van de B18. Je kunt het ook zien aan het lichtfilter van de B20B uit 1969, het enige modeljaar van de 1800S in deze configuratie (op het plaatje overigens met SU carburateurs, voor de markt buiten Europa). Maar ik neem aan dat het probleem intussen opgelost is ;-)

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2022 11:04 - 08-10-2022 11:05 #200453 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Positive Crankcase Ventilation
Mannen, wat een leuk draadje en het maakt weer eens duidelijk hoeveel verschillen er in onze Volvo's zijn en wat er 'onderweg' kan gebeuren.. Ik herinner me een draadje van Johan (onze man in de Fillipijnen)
Die heeft het gehele systeem grondig gereinigd, zeker als de compressie nog redelijk - goed is, maakt dit veel verschil. Aanpassen zoals Boele zegt kan altijd nog.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2022 11:56 - 08-10-2022 11:58 #200454 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Positive Crankcase Ventilation
Het is ook goed te bedenken dat Volvo die ‘positieve krukasventilatie’ alleen maar bedacht heeft om milieutechnische redenen - en op zich is schonere emissie een nobel streven uiteraard. Maar een motor loopt niet beter van vuile lucht in het spruitstuk - integendeel. Ook vervuilen de carburateurs en luchtfilters er aanzienlijk door. Daarom hadden vrijwel alle auto’s tot begin jaren ‘70 gewoon open carterventilatie. Je ziet Volvo’s worsteling hiermee ook in de 1800 werkplaatshandboeken van de B18 (‘61-‘68) en de B20 (‘69 en ‘70-‘73) en in de latere werkplaatsbulletins, waarin de aansluitrichtlijnen weer compleet werden omgedraaid. De milieuvervuiling uit het carter is minimaal; de beste oplossing met een goede, nieuwe of gereviseerde motor is de slang vanaf de olievanger gewoon open in de lucht of in een apart vat te laten uitkomen - desnoods met een luchtaanzuigende pomp, die de motorprestaties door onderdruk c.q. verminderde weerstand wat verbetert.  Begint je motor de kuren te vertonen die eerder in deze thread aan de orde kwamen, zoals blazen uit de olievuldop, dan moet je idd even verder kijken en kan afzuiging via spruitstuk of luchtfilter juist (tijdelijk) helpen.

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2022 00:05 #200468 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Positive Crankcase Ventilation
ik heb in mijn TT gasstukken een aansluiting gemaakt voor de carterontluchting en op de dop zit een filter werkt als een tierelier.
Hoe meer gas ik geef hoe meer dat er afgezogen wordt en dat wil je in principe met de druk in je carter.
Want hoe meer overdruk in je carter tes te meer worden je keerringen belast zeker als je net als ik aan een zijde nog een vilte ring heb zitten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.