- Berichten: 136
Compressie waarden B20 benzine
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Een oude compressie kaart van 1997 gaf aan dat de waarden van cilinder 1 – 4 waren: 11 – 11 – 10.5 – 12.
Een laatst uitgevoerde compressie test geeft aan dat de waarden van cilinder 1 – 4 zijn: 10 – 10 – 9.5 – 11.
Ze zijn dus per cilinder 1 teruggelopen, een effect van het rijden op ongelode benzine ? Er wordt braaf een loodtoevoeging bijgevoegd en ik rij op Euro 98, de werking is denk ik discutabel.
Het blok gebruikt geen druppel olie en we rijden rustig rond de 100 – 110 maximaal.
Iemand ervaring hoe snel compressie terugloopt ?
Cilinder 3 lijkt het meest onder de ongelode benzine te lijden, maar kennelijk zijn de verhoudingen altijd al een beetje scheef geweest, reden tot zorg ?
Hoe lang kun je (ongestraft) doorrijden zonder ook het onderblok te slopen of gewoon lekker doorrijden en over een 30.000 a 40.000 KM, dan is de waarde van cilinder 3 onder de 8 en dan de kop vervangen ?
Als ik het blok op LPG ga zetten zonder eerst een geharde kop te monteren, verbranden de kleppen nog sneller denk ik ?
Dank voor de tips
Dank,
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
Ik zou de omstandigheden waaronder je nu getest hebt onthouden, en over 10.000km nog eens herhalen.
Dan, op LPG slaan de uitlaatzittingen in, dit komt door de hogere thermische belasting ( verbrandingtemp. gas is hoger). Je kunt prima op gas gaan rijden. Zaak is wel dat je dan regelmatig (elke 10.000km maximaal) de kleppen stelt. Met een rustige rijstijl kun je dan maar zo 60.000km rijden met deze kop. Als de kleppen uitgesteld zijn kun je de cilinderkop demonteren en de kleppen/klepzetels laten vervangen, of de kop laten reviseren.
Dat is vroeg genoeg.
Groeten,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja. In augustus 2008 een Amazon automaat met B18A gekocht (vermoedelijk de originele motor) en sindsdien daar 47.000 km mee gereden (uitsluitend op benzine 98RON)."Ernest Zethof" schreef:
Iemand ervaring hoe snel compressie terugloopt ?
Compressiewaarden waren in oktober 2008 resp. 9,8 - 10,2 - 10,3 - 10,2.
Vorige week weer eens gemeten en nu resp. 7,5 - 8,8 - 8,3 - 8,1.
Beide keren gemeten met de motor op bedrijfstemperatuur zonder olie op de zuigers.
Een behoorlijke achteruitgang dus en volgens Ben Flierman waarden om te huilen...
Eigenlijk is het blok dus aan revisie toe, hoewel ik weinig merk van verminderde prestaties, maar omdat zoiets natuurlijk heel geleidelijk gaat, kan het ook zijn dat ik mezelf voor de gek houd. Van een dramatische teruggang is echter (nog) geen sprake. Van kwalijke carterdampen echter des te meer...
Olieverbruik is ca. 1 liter op 1000 km, was in 2008 niet anders. Is feitelijk niet alleen verbruik, maar ook deels verlies, want de krukaskeerringen lekken. Bij lange snelwegritten (4000-4500 rpm) neemt het verbruik/verlies nog iets toe. Overigens maak ik sinds september 2013 gebruik van TSL-toevoeging, maar dat is te recent om daar nu iets over te kunnen concluderen.
Loodvervanger toevoegen heeft geen zin, dat blijkt bv. uit de ervaringen van Buttkereit .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik vind die waarden, uitgegaan van koud gemeten, voor een B20 met heel netjes.
Dus niks aan doen.
Je olieverbruik is minimaal, dus de oilseals zijn goed.
Overigens de B18 heeft van die zwarte hoedjes boven op de klepstangen, de B20 heeft ze aan de binnenkant en kan dus alleen worden vervangen als je de kleppen eruit haalt.
Gebruik bij voorkeur de groene seals bij de B20, deze zijn kwalitatief beter, de zwarte zijn soms niet helemaal rond.
Je stelt twee vragen, ook nog over de LPG/loodvrije aanpassing.
Een oude kop - die nog gereden heeft met loodvrije benzine - heeft nog een 'geheugen' van het lood, dat maakte de benzine klopvaster en had ook zijn werking op de klepzetels.
Deze werden onder invloed van het lood harder.
Dus zolang de kleppen nog te stellen zijn....rustig doorrijden.
Het is een ander onderwerp, maar een elektronische ontsteking (bv123ignition of pertronic) zou een goede investering zijn, zeker als je met deze blokken regelmatig op de snelweg rijdt.
De oude ontsteking kan dan soms in het hoge toerenbereik niet volgen en ontstaat een fenomeen wat 'high speed knock' heet, dit zorgt voor extra motorslijtage.
Een elektronische ontsteking kan prima volgen.
Mijn 1800E heeft een BW35 en snelle achteras en op de snelweg zit ik regelmatig in de 5000 - 5500 toeren.
Gebruik altijd 98 RON en loodvervanger.
Na 80.000 miles is ook de compressie van de B20E wat terug gelopen, gebruikt nog steeds geen drup olie en kleppen zijn goed te stellen.
Dus voorlopig doe ik er helemaal niets aan, behalve mee rijden....morgen 18- 20 graden !@@!!@
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nee, maar ik ga ervan uit dat die niet goed meer zijn. Maakt ook niet uit, want binnenkort wordt de B18A vervangen door een gereviseerd B20-blok. Wat meer vermogen is met een BW35 bepaald geen overbodige luxe."Hans Wassink" schreef:
Gert, heb je al eens naar de kleprubbers gekeken?? Kleine moeite om ze te vervangen ivm het olieverbruik?
Dat vraagt m.i. om het gebruik van zwaardere klepveren..."Ed van der Zee" schreef:
...op de snelweg zit ik regelmatig in de 5000 - 5500 toeren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
Zie Ed: Overigens de B18 heeft van die zwarte hoedjes boven op de klepstangen, de B20 heeft ze aan de binnenkant en kan dus alleen worden vervangen als je de kleppen eruit haalt.
Gebruik bij voorkeur de groene seals bij de B20, deze zijn kwalitatief beter, de zwarte zijn soms niet helemaal rond
Ed, als je gebruik maakt van perslucht via een omgebouwde bougie kun je de b20 klepseals ook prima vervangen met de kop erop. en ik dacht dat de samenstelling van de zwarte anders was. de onrondheid vormt zich wel naar de klepsteel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Lijkt me wel een gepriegel, en als er een toch invalt...moet ie er toch vanaf.
Dan kan je meteen zien of de klepstangen olielekken, doordat ze uitgesleten zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rademaker
-
- Senior lid
-
- Berichten: 44
VOLVO 142 SAAB 96
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
- Berichten: 136
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.