Compressie waarden B20 benzine

• Ernest Zethof
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-03-2014 13:05 #138781 door Ernest Zethof
Compressie waarden B20 benzine is gemaakt door Ernest Zethof
In mijn 142 zit een B20 met origineel 72.000 KM gelopen nu. Altijd op benzine gereden, waarvan de eerste 54.000 KM in zweden t/m 1998 en vanaf 2009 de laatste 20.000 in NL en dus met ongelode benzine. De kop is ook origineel, dus geen geharde kleppen.

Een oude compressie kaart van 1997 gaf aan dat de waarden van cilinder 1 – 4 waren: 11 – 11 – 10.5 – 12.

Een laatst uitgevoerde compressie test geeft aan dat de waarden van cilinder 1 – 4 zijn: 10 – 10 – 9.5 – 11.

Ze zijn dus per cilinder 1 teruggelopen, een effect van het rijden op ongelode benzine ? Er wordt braaf een loodtoevoeging bijgevoegd en ik rij op Euro 98, de werking is denk ik discutabel.

Het blok gebruikt geen druppel olie en we rijden rustig rond de 100 – 110 maximaal.

Iemand ervaring hoe snel compressie terugloopt ?

Cilinder 3 lijkt het meest onder de ongelode benzine te lijden, maar kennelijk zijn de verhoudingen altijd al een beetje scheef geweest, reden tot zorg ?

Hoe lang kun je (ongestraft) doorrijden zonder ook het onderblok te slopen of gewoon lekker doorrijden en over een 30.000 a 40.000 KM, dan is de waarde van cilinder 3 onder de 8 en dan de kop vervangen ?

Als ik het blok op LPG ga zetten zonder eerst een geharde kop te monteren, verbranden de kleppen nog sneller denk ik ?

Dank voor de tips

Dank,

Ernest

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 13:37 #138786 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Compressie waarden B20 benzine
Ernest, met ongeveer 150.000km ervaring durf ik te zeggen dat je rustig door kunt rijden. Uit je verhaal maak ik op dat de motor misschien wel lang heeft stilgestaan, misschien dat dat iets scheelt. Belangrijker is echter dat je niet weet onder welke omstandigheden de compressietest toen gedaan is. Als de startmotor toen 50 toeren meer maakte kan dat het verschil al verklaren. Was het met koude of warme motor, in de zomer of winter (dikte van de olie)? Dat kan allemaal uitmaken.

Ik zou de omstandigheden waaronder je nu getest hebt onthouden, en over 10.000km nog eens herhalen.
Dan, op LPG slaan de uitlaatzittingen in, dit komt door de hogere thermische belasting ( verbrandingtemp. gas is hoger). Je kunt prima op gas gaan rijden. Zaak is wel dat je dan regelmatig (elke 10.000km maximaal) de kleppen stelt. Met een rustige rijstijl kun je dan maar zo 60.000km rijden met deze kop. Als de kleppen uitgesteld zijn kun je de cilinderkop demonteren en de kleppen/klepzetels laten vervangen, of de kop laten reviseren.
Dat is vroeg genoeg.

Groeten,
Hans

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 20:16 #138796 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Compressie waarden B20 benzine

"Ernest Zethof" schreef:
Iemand ervaring hoe snel compressie terugloopt ?

Ja. In augustus 2008 een Amazon automaat met B18A gekocht (vermoedelijk de originele motor) en sindsdien daar 47.000 km mee gereden (uitsluitend op benzine 98RON).
Compressiewaarden waren in oktober 2008 resp. 9,8 - 10,2 - 10,3 - 10,2.
Vorige week weer eens gemeten en nu resp. 7,5 - 8,8 - 8,3 - 8,1.
Beide keren gemeten met de motor op bedrijfstemperatuur zonder olie op de zuigers.
Een behoorlijke achteruitgang dus en volgens Ben Flierman waarden om te huilen...
Eigenlijk is het blok dus aan revisie toe, hoewel ik weinig merk van verminderde prestaties, maar omdat zoiets natuurlijk heel geleidelijk gaat, kan het ook zijn dat ik mezelf voor de gek houd. Van een dramatische teruggang is echter (nog) geen sprake. Van kwalijke carterdampen echter des te meer...
Olieverbruik is ca. 1 liter op 1000 km, was in 2008 niet anders. Is feitelijk niet alleen verbruik, maar ook deels verlies, want de krukaskeerringen lekken. Bij lange snelwegritten (4000-4500 rpm) neemt het verbruik/verlies nog iets toe. Overigens maak ik sinds september 2013 gebruik van TSL-toevoeging, maar dat is te recent om daar nu iets over te kunnen concluderen.
Loodvervanger toevoegen heeft geen zin, dat blijkt bv. uit de ervaringen van Buttkereit .

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 20:19 #138797 door Hansw
Gert, heb je al eens naar de kleprubbers gekeken?? Kleine moeite om ze te vervangen ivm het olieverbruik?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 20:38 #138798 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Compressie waarden B20 benzine
Compressie kun je testen koud en warm, vaak zal je zien dat dat de waarden warm iets beter zijn.
Ik vind die waarden, uitgegaan van koud gemeten, voor een B20 met heel netjes.
Dus niks aan doen.
Je olieverbruik is minimaal, dus de oilseals zijn goed.
Overigens de B18 heeft van die zwarte hoedjes boven op de klepstangen, de B20 heeft ze aan de binnenkant en kan dus alleen worden vervangen als je de kleppen eruit haalt.
Gebruik bij voorkeur de groene seals bij de B20, deze zijn kwalitatief beter, de zwarte zijn soms niet helemaal rond.

Je stelt twee vragen, ook nog over de LPG/loodvrije aanpassing.
Een oude kop - die nog gereden heeft met loodvrije benzine - heeft nog een 'geheugen' van het lood, dat maakte de benzine klopvaster en had ook zijn werking op de klepzetels.
Deze werden onder invloed van het lood harder.
Dus zolang de kleppen nog te stellen zijn....rustig doorrijden.

Het is een ander onderwerp, maar een elektronische ontsteking (bv123ignition of pertronic) zou een goede investering zijn, zeker als je met deze blokken regelmatig op de snelweg rijdt.
De oude ontsteking kan dan soms in het hoge toerenbereik niet volgen en ontstaat een fenomeen wat 'high speed knock' heet, dit zorgt voor extra motorslijtage.
Een elektronische ontsteking kan prima volgen.
Mijn 1800E heeft een BW35 en snelle achteras en op de snelweg zit ik regelmatig in de 5000 - 5500 toeren.
Gebruik altijd 98 RON en loodvervanger.
Na 80.000 miles is ook de compressie van de B20E wat terug gelopen, gebruikt nog steeds geen drup olie en kleppen zijn goed te stellen.
Dus voorlopig doe ik er helemaal niets aan, behalve mee rijden....morgen 18- 20 graden !@@!!@

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 22:39 #138806 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Compressie waarden B20 benzine

"Hans Wassink" schreef:
Gert, heb je al eens naar de kleprubbers gekeken?? Kleine moeite om ze te vervangen ivm het olieverbruik?

Nee, maar ik ga ervan uit dat die niet goed meer zijn. Maakt ook niet uit, want binnenkort wordt de B18A vervangen door een gereviseerd B20-blok. Wat meer vermogen is met een BW35 bepaald geen overbodige luxe.

"Ed van der Zee" schreef:
...op de snelweg zit ik regelmatig in de 5000 - 5500 toeren...

Dat vraagt m.i. om het gebruik van zwaardere klepveren...

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 17:41 #138831 door Hansw

Zie Ed: Overigens de B18 heeft van die zwarte hoedjes boven op de klepstangen, de B20 heeft ze aan de binnenkant en kan dus alleen worden vervangen als je de kleppen eruit haalt.
Gebruik bij voorkeur de groene seals bij de B20, deze zijn kwalitatief beter, de zwarte zijn soms niet helemaal rond

Ed, als je gebruik maakt van perslucht via een omgebouwde bougie kun je de b20 klepseals ook prima vervangen met de kop erop. en ik dacht dat de samenstelling van de zwarte anders was. de onrondheid vormt zich wel naar de klepsteel?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 18:59 #138833 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Compressie waarden B20 benzine
Ik heb er al eens aan gedacht, met zo'n open bougie op de persluchtslang is een goede tip.
Lijkt me wel een gepriegel, en als er een toch invalt...moet ie er toch vanaf.
Dan kan je meteen zien of de klepstangen olielekken, doordat ze uitgesleten zijn.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-03-2014 19:31 #138835 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Compressie waarden B20 benzine
Of een touwtje door het bougiegat in de cilinder stoppen. de motor voorzichtig verdraaien tot de zuiger met daarbovenop het touwtje de klep op zijn plaats houdt.

VOLVO 142 SAAB 96

• Ernest Zethof
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-03-2014 20:21 #138837 door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic Compressie waarden B20 benzine
Bedankt allemaal voor de tips, gewoon doorrijden dus temeer omdat de motor geen druppel olie verbruikt. Zo te lezen kan ik er dus nog wel een 40.000 a 50.000 km mee door als ik geluk heb…...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD