- Berichten: 1421
B18 Verdeler
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
Nu kwam ik erachter dat B18 waar het in moet een Volvo Penta verdeler is onderdeelnummer 0 231 146 077 ( JFUR4) heeft. We hebben nog nooit met deze motor gereden, loopt verder wel heel mooi. Valt wel op dat de Vacuum balg bijna tegen het blok aan zit bij 12 graden voorontsteking, het aandrijfasje staat volgens het boek maar kan natuurlijk opgelost worden door dit een tandje te verdraaien.
Mijn vraag is nu, is deze verdeler geschikt voor weggebruik?
Alvast bedankt.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
even in mijn lijstje nagekeken: zoals Marc schreef is de 0 231 146 077 voor een B20A.
De door je genoemde 0 231 146 026 is voor een B18A, dus dan zou ik die nemen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Echter de karakteristieken verschillen nogal;
B18A
Centrifugaalvervroeging begint bij 500-1050t/min krukas
10gr bij 1400-1950t/min krukas
20gr bij 2300-3800t/min krukas
26gr+/- 3gr 4800t/min krukas.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 10-14,5 cmHG
15gr+/-3gr bij 14,5-15,5cmHG
B20A
Centrifugaalvervroeging begint bij 300-500t/min
5gr bij 750-950t/min
10gr bij 1220-1750t/min
eindigt bij 2400t/min.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 60-100mmHG
3gr bij 105-145mmHG
eindigd bij 5gr+/-1gr 150-160mmHG
Wil je de B20T/min op de krukas weten moet je de getallen maal twee nemen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ferenc van Beek
- Offline
- Nieuw lid
Heb ook een Hot Spark setje besteld ter installatie in mijn Amazon combi MY1967.
Twee vraagjes die ik heb, is de + niet het beste aan te sluiten op het geel omcirkelde aansluitpunt? Dit is de doorvoer naar de bobine en volgens mij staat hier 12V spanning op als het contact aan is, dus ook gedurende het starten.
Overigens heb ik een Bosch 0 231 115 054 (JFUR4) verdeler op mijn B18A zitten, kom dit nummer echter nergens tegen icm Volvo. Kent iemand dit type verdeler? De auto kocht ik van de eerste eigenaar, omdat de auto helemaal origineel is heb ik niet het idee dat er veel is vervangen. Hoor graag jullie reactie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ferenc van Beek
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
De verdeler is origneel en hoort op deze motor thuis.
Overigs een mooie combie.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Johan, als ik ga meten dan is inderdaad de onderste zekering van de binnen verlichting en licht signaal een goede optie omdat deze onder spanning blijft tijdens het starten. Het probleem vindt ik dat deze altijd onder spanning blijft ( hot wired ) en daardoor zullen volgens mij ook de nieuwe hotspark "puntjes" onder spanning blijven omdat ze via de bobine een massa vinden. Of heb ik dit mis ? Wat zijn hiermee de ervaringen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.