tikkende/ratelende B20

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-02-2014 13:52 #137124 door R Slijfer
tikkende/ratelende B20 is gemaakt door R Slijfer
NU het blok eindelijk lekker loopt, de ontsteking goed staat afgesteld en ook het mengsel lucht/benzine goed genoeg is afgesteld, wilde ik er toch achter komen waarom mijn blok zo tikt/rateld als hij warm is.

Hiervoor ben ik naar Hofman Classic Cars gereden en er werd mij verteld dat het waarschijnlijk de drijfstanglagers (big end bearings) zijn.

Na vervolgens geluiden van versleten drijfstanglagers te hebben gezocht, heb ik ook het idee dat dit inderdaad het probleem veroorzaakt.

Als het weer het straks toelaat ga ik het blok er weer uithalen om te kijken of dat het inderdaad is.

Ik heb zelf nog nooit echt aan het onderblok gesleuteld, behalve de carterpan loshalen.
Kan ik deze reparatie dan wel zelf uitvoeren? Of is het erg onverstandig om dit voor een eerste keer zelf te doen?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet Vermeulen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2014 15:05 #137126 door Piet Vermeulen
Beantwoord door Piet Vermeulen in topic tikkende/ratelende B20
hey R.......

alles is zelf te doen, zo'n blok kent niet veel geheimen.
wat de een met de ogen dicht doet, zit de ander met zijn hand in de haren.
ken je verder niet, dus kan het ook niet in schatten wat je wel en niet kan.

wil je aan je drijfstangen en hoofd lagers sleutelen, dan zou ik het blok er uit nemen.
waarom het blok er uit ? het valt meestal tegen wat je wat je tegen kom.
tevens kan je makkelijker sleutelen, dan onder je wagen.

als het alleen je lagerschalen zijn, heb je geluk
hoe is je compressie van je blok, als het boven de 8 is zou ik die gok wagen.

bij het vast zetten heb je een momentsleutel nodig.
woon zelf net iets te ver weg, misschien zijn club leden bij in de buurt.

veel sleutel genot je leer er alleen van
groetjes piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-02-2014 16:24 #137139 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic tikkende/ratelende B20
Hallo Piet,

Voor de R.... mag je wel Robin neerzetten haha!

Ik was inderdaad al van plan om het blok er uit te halen, omdat je anders heel erg loopt te knoeien met het subframe.

Ik weet niet wat de compressie waarden op dit moment zijn, toen ik het blok er 4 maand geleden in heb gestopt kwam ik op alle 4 cilinders boven de 10 uit, dus dit lijkt mij nu ook nog meer dan goed!

Wel is er een erge overdruk aanwezig in het onderblok, dit omdat de lucht uit de carterontluchting komt en de olie onder de vuldop wegloopt.

Ik wil mijzelf zeker nog geen ervaren sleutelaar noemen, maar ik heb in het afgelopen jaar ongelovelijk veel bijgeleerd en ben ook niet bang om deze uitdaging aan te gaan!
Sterker nog, het lijkt me juist heel leuk om te gaan doen

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-02-2014 17:02 #137140 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic tikkende/ratelende B20
Even een toevoeging:

Ik heb nadat ik het bericht had geplaatst gelijk maar even de compressie gemeten.

Deze waarden kwamen eruit:

Cilinder 1: 11 bar
Cilinder 2: 8,5 bar
Cilinder 3: 9 bar
Cilinder 4: 10 bar

Omdat ik het verschil tussen 1 en 2 nogal groot vond, heb ik bij 2 na de test wat olie op de zuiger gegoten en de test opnieuw gedaan. Bij de test met olie kwam ik op 12 bar uit.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet Vermeulen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2014 18:30 #137149 door Piet Vermeulen
Beantwoord door Piet Vermeulen in topic tikkende/ratelende B20
hey Robin

voor het verschil tussen de cilinders mag ongeveer 10% zijn.
maar ja ieder heeft hier zo zijn mening over.
de olie op de zuiger gaf een hogere druk, en tevens de carter druk die je aangeef.
kan ook een aanwijzing van slechte zuigerveren.
hier door kan de druk lekken naar onder de zuigers, carter druk verhoging.
en tevens je verschil van tussen cilinder 1 en 2 geven.

weet niet hoe veel geld je uit wil geven.
kijken kan geen kwaad.
stel voor, als je allen het onderblok open maak.
de krukas er uit haal, heb je al een goed beeld van de zuiger.
je hoef alleen dan een onderblok pakking set te halen, en geen koppakking set.
tevens geen kop vlakken.
je kan hem ook geheel uit elkaar halen, en kijken wat er los is
en dan kosten en baten tegen elkaar af wegen

als het een stap te hoog voor je is, kan je ook even met je blok langs komen.
leg dan gelijk alles uit hoe het werk.
maar het moet lukken, stel niet zoveel voor, zeker als je wat naslag werk heb.

veel sterkte en leuke sleutel uurtjes
piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-02-2014 18:35 #137150 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic tikkende/ratelende B20
Mijn planning was om binnenkort het blok eruit te halen, vervolgens de kop eraf en het carter los te maken en daarna gaan kijken wat er aan de hand is.

Dat de compressie bij cilinder 2 lager is zal inderdaad door versleten olieschaapveren/zuigerveren komen.

Ik heb het blok voor een zeer schappelijke prijs overgenomen.

Ik wil de versleten onderdelen het liefste gewoon vervangen, hier leer je het meeste van en het is ook nog erg leuk om te doen!
Echter moeten de kosten wel een beetje binnen de perken blijven.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-02-2014 00:49 #137178 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic tikkende/ratelende B20
Beste Rob, ik zou eerste de kop er eens afhalen, kun je al zien wat er aan de hand is.
Want wat het ook kan zijn is een rammelende zuiger, je heb dan veel ruimte tussen zuiger en cilinderwand en dan gaat de zuiger kantelen.
Degene met de laagste compressie is natuurlijk de meest verdachte.
Je ziet en voelt het snel genoeg, je voelt b.v. eerst de speling van de eerste zuiger in de cilinder die is nog goed zo te lezen en dan nr twee enz.
De zuigerspeling van een B20A mag van 0.03mm tot 0.05mm zijn, van de andere B20 motoren tussen de 0.04 en 0.06mm.
Dus kun je er met een voelmaat van een paar tiendes tussen zuiger en cilinderwand komen zit het al niet goed.

Laat eens wat foto's zien als je de motor open hebt.

Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-02-2014 13:12 #137318 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic tikkende/ratelende B20
Johan,

Ik was eigenlijk van plan om de kop er pas af te halen wanneer het blok er uit komt, dit omdat een koppakking niet de goedkoopste is al hij steeds moet worden vervangen.

Als ik nu de kop er af haal om te kijken wat er aan de hand kan zijn en de koppakking vertoont geen scheuren/is in goede staat, kan ik deze pakking dan nog een keer weer gebruiken? Of moet er elke keer dat de kop eraf wordt gehaald een nieuwe koppakking op worden gezet?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-02-2014 15:25 #137324 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic tikkende/ratelende B20
Een koppakking is geen kraanleertje, = altijd vervangen ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet Vermeulen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2014 22:50 #137345 door Piet Vermeulen
Beantwoord door Piet Vermeulen in topic tikkende/ratelende B20
hey robin en andere

wat het tikken en ratelen is zou ik ook niet in mijn blok willen hebben.
zo als je eerder aan gaf is het probleem er pas als het blok warm is, of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
als je versleten zuigers heb, hebben ze de meesten spelling bij koud blok.
dus dan nokken ze het meest, bij warm worden zetten ze uit en maken minder geluid.
Hofman Classic Cars gaaf aan drijfstang lagers.

nu iets geheel anders, iedereen heeft het beste voor en heeft zo zijn eigen kijk.
niets mis mee, ik weet wat het is als je niet zo veel geld heb.

heb zelf eens ( jaren terug ) een vast loper gehad.
zat zelf nog in dienst dus geen geld te makken.
heb toen het blok open gemaakt, en ja hoor een gat in de zuiger.
zat dus in zak en as, maar mijn vader leefde nog.
de beste man had de oorlog nog mee gemaakt en de opbouw van ons land.
onze pa zei, haal de zuiger er uit en rij op drie cilinders.

je kan wel raden we ik dacht en zei.
maar toch gedaan, oude pakking gebruikt, dus ook de koppakking.
alles goed schoon gemaakt pakking met vet in gesmeerd.
tuimellaars er uit gelaten, en bougie dicht geslagen.
heb er nog een half jaar mee gereden.

dus als ik jou was, zou ik eerst de carterpan er af halen.
kijken of je spelling heb op je drijfstangen, zo ja kan je dit verhelpen.
of anders nog verder gaan met demonteren.
dus als je echt niet veel te makken heb, het is al duur zat, kan je altijd nog pakkingen twee keer gebruiken.

als je veel spelling heb op je drijfstang lager, en je heb geen geld en je wil toch rijden.
kan je de spelling ook opvullen met latoenkoper.

weet dat ik nu de helen club op mijn nek krijg, en dat ze me gek verklaren.
weet dat het kan, heb zelf met drie cilinders gereden.

gewoon lekker sleutelen, luk het je niet, heb je ook geen geld weg gegooid.
het leven is al duur zat, voor de volvo rijders

groetjes piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD