Motorswap
- Martijn Bexkens (GAST)
- Nieuw lid
-

Mijn ama hoeft niet origineel te blijven en moet het gewoon doen. Heb nu een B21 carb. met 4 bak (M46) en J-type overdrive in huis gehaald. (prima in orden, op de koppelingsplaten na) Er is veel info te vinden, maar ik blijf toch met vragen zitten.
Mijn ama is voorzien van nieuwe drukgroep en platen, deze zijn -1000km oud, en wil ze graag hergebruiken. (kan dat niet dan maken we er misschien iemand heel gelukkig mee)
1: Kan ik het hele koppelingshuis aan van de B20 aan de B21 hangen en past hier dan weer de M46 aan? De platen en drukgroep zou niet in het originele koppelingshuis van de B21 passen? Als dit wel kan is mijn keuze gemaakt. Dit zou ik een dezer dagen zelf kunnen checken, want ik splits de zaak toch en heb mijn oude drukgroep en platen nog liggen. (ik weet dat deze huizen ook worden 'hermaakt', dit is niet puur noodzakelijk, wel het meest professioneel toch?)
2: Er komt iets scheef te hangen, óf het blok komt recht gemonteerd, óf de versnellingsbak hangt scheef onder de auto. Wat zijn de gevolgen en wat is de slimste keuze in deze? weet iets over pook aanpassen, en olieopnemer? (dit zijn allemaal klepels waarvan ik de klokken kwijt ben en andersom)
3: Ik mis het O.D. relais, welke moet ik hebben, niet de rode, maar de....?
Tot hier mijn eerste vragen, en ben gek op tips. De site van oude-volvo en tinus-techniek zijn mij al bekend. (gelukkig, want die zijn TOP)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- k den Besten
- Premium lid
-
Verkoop van deze versn.bak met overdrive geeft weer lucht in het budget.
Dan hoef je alleen motorsteunen te maken om het blok rechtop in de auto de monteren.
Maar daarnaast natuurlijk nog zaken als: inlaat en uitlaat aanpassen / op maat maken en kleinere zaken als temperatuur sensor en gasstangen en hulpkoppelingscilinder.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Is op het einde van de rit het goedkoopste en het minst stresvol.
succes
Johan Geers
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
2. Tunnel moet je in ieder geval aanpassen maar als de bak rechtop staat is dit minimaal (enkel bovenaan), met de bak schuin lukt het misschien ook nog maar wordt het wel erg krap.
Optie a = blok recht + bak schuin met M46 huis
Optie b = blok schuin + bak recht met M46 huis
Optie c = blok recht + bak recht met aangepast huis
Optie d = blok recht + bak recht met B20 transmissie (M40)
blok schuin: carterpan komt tegen subframe=aanpassen pan! weinig ruimte aan uitlaatzijde maar zonder turbo denkelijk nog te doen.
Blok recht: carterpan en oliepomp B20 gebruiken, weinig ruimte aan inlaatzijde (spruitstuk wordt moeilijk)
Bak schuin: krappe tunnel, pook aanpassen, verhoogd oliepijl vullen
Bak recht: nadelen van bak schuin vallen weg, lijkt me dus aangewezen.
3. Relais is mooi maar niet noodzakelijk, er zijn diverse schakelingen mogelijk (vast, pulse, afval,...) zorg in ieder geval dat de overdrive enkel in 4e werkt (met de daarvoor bedoelde schakelaar op de bak)
Je moet nog tal van kleinere dingen aanpassen (bv. voorste aandrijfas indien overdrive), je kunt hier www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=34&...f60a6d2476952793146a eens kijken hoe ik een aantal van deze zaken heb aangepakt.
"Martijn Bexkens" schreef:
Mijn ama hoeft niet origineel te blijven en moet het gewoon doen.
Vergrijp u niet aan de complexiteit, voor een handige knutselaar met veel tijd en zin is dit goed te doen, maar als die gewoon weer moet rijden zou ik eerder een goeie B20 zoeken, voor het vermogen hoef je het ook niet te doen, met een fractie van de moeite van een motorswap krijg je een B20 ver boven het vermogen van een B21.
"Johan Geers" schreef:
Ik zou alles weer verkopen en naar een goede b20 op zoek gaan en mijn oude B20 als reserve gebruiken (onderdelen).
Is op het einde van de rit het goedkoopste en het minst stresvol.
succes
Johan Geers
Dat bedoel ik dus, hier valt héél véél voor te zeggen. 't is maar net wat je zelf wil en wat je er voor over hebt.
- Martijn Bexkens (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn B20 is gewoon op en ik heb er al te veel problemen mee gehad. Hij drinkt olie en ik kom er alleen achter hoe dit komt door hem weer uit elkaar te trekken. Maar 'mijn monteur' dacht aan lagerschalen want het blok ratelt onderin dat is niet erg prettig om aan te horen.
Ik heb zeer recent (600km geleden) de distributietandwielen vervangen, koppakking vervangen (daarna nog eens nieuwe koppakking omdat ik nokkenas had gesloopt :oops: ) Een goed B20 blok zou zeker een beste optie zijn, want ik heb hier ook al een gloednieuwe radiateur in zitten en zoals ik al zei koppeling is geheel nieuw. (maar die platen kan ik dus hergebruiken

Hetgeen ik nu heb liggen is een betrouwbaar blok en bak, incl radiateur, lpg-installatie, aandrijfassen, uitlaat van voor tot achter gekocht voor heel weinig geld. Ik zou dit weer met winst kunnen verkopen om een goed B20 blok te vinden, maar vind maar eens een B20 die ik lopend kan horen en een beetje in de buurt. Want als ie nog in de auto zit, moet ie er ook nog eens uit, kan ik weer op en neer. (het nadeel van het mooie zuiden, je moet bijna altijd het land in).
Het voordeel van hetgeen ik nu heb liggen is ook de o.d. omdat ik vooral autoweg rij (20km enkel p.d.) dat gaat overigens nu ook prima met een max van 100 km/u met 3duizend toeren (en heel veel geratel, ahum).
En ik kan de wissel samen met een monteur doen, hij legt een B23E in zijn combi. Dus ik heb wel hulp zodra ik begin. Maar wacht tot na de winter, want ik heb de ama om niet door winters weer te moeten gaan met de motor.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Lagers kan het geratel verklaren maar niet het olieverbruik, dat kan in de kop zitten of sleet op de cilinders/zuigerveren.
Ik heb al dikwijls een blok laten lopen buiten de auto. Wat je nodig hebt is een bobine, batterij, start en wat andere kabels, benzine bakje met een slang op de carb. Het kan dus maar is wel een gedoe en als er geen uitlaat aan hangt hoor je door het lawaai ook niet eventuele bijgeluiden. Zonder koeling kan je hem te heet laten draaien, dus net warm genoeg maar niet te lang, en kjjk na of er olie op zit!
Let wel dat een versleten motor dikwijls stationair nog heel mooi loopt, dat vertelt dus ook niet veel over de staat. Beter is er mee te gaan rijden maar dan moet hij dus ingebouwd zitten. Een andere optie die veel minder gedoe is en altijd kan met enkel een startmotor, batterij en startkabels, is een compressie test! dit vertelt heel veel en zou ik in ieder geval altijd doen.
Een goed blok zou tussen 10 en 12 moeten zitten, en liever dichter bij de 12 dan bij de 10. Bovendien mag het verschil tussen de cilinders niet groter zijn dan +/- 1 bar.
Als je nog tijd hebt tot de zomer zou ik marktplaats goed in het oog houden, ze komen regelmatig voorbij.
Andere optie is een revisieblok halen, wat duurder maar ben je zeker en hebt garantie.
N.B. je kunt op een B20 de M46 hangen met enkel een aangepast huis, tunnel en aandrijfas. Veel minder werk dan een motorswap naar een B21.
Succes,
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
www.onderdelenzoeker.nl/?gclid=C ... 4godlVYAeQ
www.123autoparts.nl/?gclid=CMnc8 ... 4godz1wACw
www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... 858f31&pre
die van marktplaats lijkt me wel een interessante
succes
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
autos.donkiz.be/redir?rd=s&z=c&w ... 124317B362 .
succes
Johan Geers