Functie messing schroef gevraagd B16 A blok

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-01-2014 23:23 #136720 door Jan van Vliet
Functie messing schroef gevraagd B16 A blok is gemaakt door Jan van Vliet
Ik ben doende met de revisie van een B16A blok. Na de demontage van het oliefilter is in de carterwand waar het oliefilter geplaatst is een kleine ronde messing schroef zichtbaar. Wie kan mij vertellen wat de functie van die ronde schroef is. Ik heb ( als het mij tenminste lukt) 2 foto's als bijlage er bij gedaan om mijn vraag te verduidelijken. Ik heb geprobeerd deze schroef los te draaien hetgeen mij vooralsnog niet gelukt is omdat hij behoorlijk vast zit. Om het zaakje niet kapot te draaien wil ik graag, alvorens meer kracht te gebruiken, de functie van deze schroef weten.
Ik neem aan dat die schroef een kanaal afsluit.
Aandachtige studie van het onderdelenboek maakte mij niet wijzer omdat ik die schroef daarin niet kan terug vinden.
Wie o wie kan mij een en ander uitleggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2014 18:08 #136737 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
Ik zie geen foto's ;)
Maar hierachter zit en veertje met kogeltje dus omleiding van oliefilter als deze verstopt zit volgens mij, lekker laten zitten niet aan prutsen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-01-2014 21:31 #136745 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
Ga nog een keer proberen om twee foto's te plaatsen. Vorige keer kennelijk mislukt.
Kevin, bedankt voor je reactie, maar de schroef die jij bedoelt is een overdrukventiel ( relief valve)en zit in de caterwand een stuk onder het oliefilter. Maar die bedoel ik niet. De schroef die ik bedoel zie je pas als je het oliefilter verwijderd hebt.

Bijlagen:

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-01-2014 21:33 #136746 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
Ik heb nu de smaak te pakken en hier komt foto 2

Bijlage 000_0741_640x480.jpg niet gevonden

Bijlagen:

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2014 09:58 #136755 door Leof
Beantwoord door Leof in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
Hoort wel een plug te zitten. Nr. 19 op plaatje. Misschien vervangen door die schroef?

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-01-2014 17:18 #136765 door Jan van Vliet
Leo bedankt voor je reactie. Vraagje. Uit welk boek heb je die tekening?. Ik heb het boek van onze club maar daar staat een andere afbeelding van het B 16 A blok in.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-01-2014 17:27 #136767 door Jan van Vliet
Ik heb inmiddels het antwoord op mijn eigen vraag al gevonden. Ik ben er achter dat de tekening die Leo gebruikte uit het onderdelenboek komt van een P1200 met B 16A motor.
Ik heb altijd het boek gebruikt van de PV 444 met B 16A motor. Kennelijk zijn die boeken v.w.b. de motor niet helemaal eensluidend.

• Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
05-02-2014 19:59 #137084 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
Ben je er al achter waarvoor de schroef dient? Ik heb ook een B16 motor. Ik meen dat achter deze schroef een kanaal schuil gaat dat naar de middelste lager van de nokkenas gaat. Hierdoor moet olie naar het lager worden gevoerd. Ik krijg die schroef ook niet los!
Schroef 17 heeft volgens mij dezelfde functie, en aan de achterzijde op dezelfde hoogte zit ook zo'n schroef. Die gaan naar het voorste resp achterste lager van de krukas.

Onder de schroef die onder het oliefilter zit gaat een overdrukventiel schuil. Dit losmaken en goed reinigen. Dit zat bij mij vast en heeft voor veel ellende gezorgd!
Hoe staat het met de revisie van je blok? Ik ben ook bezig met een B16B blok te reviseren.

Groetjes, Frans

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-02-2014 23:58 #137103 door Jan van Vliet
Hallo Frans.
Van schroef 17 en de er tegenover liggende identieke schroef kan ik geen andere reden bedenken dan dat deze dienen om toegang tot de oliekanalen te kunnen verkrijgen. Mogelijk om te kunnen reinigen of te ontstoppen. Misschien ook om een drukmeter op die plekken te kunnen plaatsen.
Over de functie van de messing afdopschroef ( 19) hebben we ons met meerdere mensen gebogen maar uiteindelijk kan niemand iets met zekerheid zeggen. Omdat Volvo dit niet voor niets bedacht heeft en kennelijk met een bepaald doel geen gebruik maakt van het er achter liggende kanaal, werd gedacht dat dit mogelijk gebruikt kon worden voor een verhoging van olietoevoer bij het opvoeren van de motor. Verhoging van de oliecirculatie of iets dergelijks met een bepaalde reden.
Mijn B16A blok heb ik nu helemaal uit elkaar liggen. Alle vier de cilinderwanden hebben een duidelijk rand hetgeen betekent dat het blok opgeboord moet worden. Dus dat betekent op zijn minst overmaats zuigers en veren. Volgende week krijg ik een prijsopgave van een revisiebedrijf over de kosten hiervan. Krukastappen en -lagers zijn volgens mij goed maar hier wil ik de mening van het revisiebedrijf ook van weten. Nokkenas is ook nog goed. Mogelijk worden de lagers vervangen.
De kop is goed met nog mooi hoog liggende kleppen die overigens niet loodvrij zijn. Of ik de uitlaatkleppen loodvrij laat maken wil ik nog bezien. Ik schat dat ik nog minstens 80.000 km hiermee ongelood kan rijden alvorens de kleppen zover weg gebrand zijn dat zij uitgesteld zijn. Ik denk dat ik met de pv beslist niet meer dan 5000 km per jaar rijd dus dan kan ik volgens mijn berekening 16 jaar rijden en dan ben ik inmiddels 82. Dus ik twijfel nog.!!

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 08:28 #137104 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Functie messing schroef gevraagd B16 A blok
De oliekanalen kunnen niet allemaal zoals ze nodig zijn direct met het gieten van het blok gemaakt worden, dan boort men ze van buitenaf en moet men natuurlijk de gaten naar buiten toe afdichten. Dat doet men met erin geschroefde pluggen, er zitten dus ook pluggen in een B18/20 (daar inbus) en die zitten meestal zo vast dat je ze er niet zonder geweld uit krijgt. Ik weet niets van de B16 en weet dus niet waarvoor deze schroef (plug?) dient, maar dergelijke afdichtpluggen zullen zeker ook ergens in een B16 zitten. Het zou kunnen dat de kanalen in een tekening van de motor te zien zijn waardoor het duidelijk wordt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD