123Ign Timing

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2014 15:45 #136701 door Arno Pfennings
123Ign Timing is gemaakt door Arno Pfennings
Ik ben nog even wat testritjes aan het doen met verschillende timingen.

Voor de TT6 configuratie wordt 12-14Grd aanbevolen bij stationair. Echter, bij een TT6 kan stationair hoger zijn dan 800 en dan is de vraag of het inderdaad de bedoeling is op 12-14Grd bij pakweg 1000-1100 toeren aan te houden of dit toch bij 800 te doen. Indien je voor de 1100 gaat trekt de auto niet meer zo lekker op naar mijn mening…en zul je dan bij 800 toeren wellicht bij een graad of 10 zitten.

Maar…..bij 1100 toeren zal het ook zo zijn dat hier een paar extra graden zitten aangezien de 123ign bij curve2 immers begint te vervroegen bij 800 Grd :roll: …toch?

Als proef (en check hoe de 123ign curve ongeveer verloopt) enkele testen gedaan.

Curve2
800 advance start
Max advance 4800/26

800->18Grd
1800->30Grd

800->14Grd
1800->26Grd
3000->32Grd

Makes sense? Of toch op 1000omw/min op 12Grd gaan zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2014 20:28 #136711 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123Ign Timing
Ha! wat moois gevonden ;)

classicinlines.com/IgnitionTiming.asp

Dusss…..voor de TT6 die een camduration van 293 heeft zou het bij een Idle van 1000-1100 dus tussen de 14-16 graden liggen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2014 20:37 #136712 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123Ign Timing
En ook…

books.google.nl/books?id=8fsgc6G ... on&f=false

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 09:19 #136854 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123Ign Timing
Nou, dat laatste boek gekocht en helemaal doorgespit. Erg goede info…echter….something puzzled me….

Het is duidelijk hoe vervroeging werkt en waarom het nodig is…De brandstof doet er altijd even lang over om volledig te ontbranden en daardoor heb je bij hogere toeren en dus een kortere tijd een grotere vervroeging nodig.

Maarrrrrr…en wordt ook aangehaald dat in de meeste gevallen de maximale vervroeging wordt gehaald bij 3000-4500 RPM oftewel het hoogste koppelgebied (voor veel motoren?)….maar zou het niet moeten zijn dat je ook voor het gebied na die 4500 verder moet vervroegen? :roll:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD