Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?

• Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
19-01-2014 13:02 #136474 door Frans Boeijen
Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig? is gemaakt door Frans Boeijen
Ik heb mijn B16B motor gedemonteerd en de krukas laten controleren; De krukas is nog prima in orde en precies op maat. De lagerschalen van krukas en drijfstangen hebben ca. 10.000 km gelopen. Toch adviseert het revisiebedrijf om nieuwe lagerschalen te monteren. Ik dacht de 'oude' weer exact hetzelfde terug te plaatsen, ze zien er m.i. nog goed uit; geen bijzondere slijtage, alleen wat dof.
Wat is je advies? Vul mijn poll in.
B.v.d.
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 13:19 #136476 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Heb net de prijzen opgezocht van de betreffende lagerschalen.

Voor die prijs altijd vervangen.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 13:45 #136477 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Reinoud ter Braake schreef in het topic van Jeroen over Plastigage, als ik het goed schrijf. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe gebruik je dat? Volgens mij moet je het meten om in te kunnen schatten of je ze vervangt?

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 16:04 #136485 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Vroeger werd dit bijna altijd gebruikt, en gaf een zeer betrouwbare meting van je lagerspeling.
Strookje plastic tussen drijfstang of kruktap, op torque monteren en hoe platter het plastic hoe minder speling.
Demonteren en de breedte van het plastic meten geeft je de speling van het lager volgens bijgeleverd tabelletje.
Heb dit een aantal jaren gebruikt, maar al heel lang niet meer. ( 40 jaar)

Het bestaat nog steeds, en is betrouwbaar en voordeling.

Vervangen van je lagerschalen altijd doen, maar soms zijn er onvoorziene omstandigheden die dat verhinderen ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 21:09 #136502 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
Met dit aantal Km. en er goed uitziend zou ik ze hergebruiken.
Er zijn zo een aantal van die dingen die volgens het boekje altijd nieuw moeten (bepaalde pakkingen, borgmoeren, enz...), ik ondervind dat je daar meestal zelf een gezond oordeel over kan vellen en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 21:24 #136504 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2014 11:38 #136524 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?

"Ronald Damme" schreef:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...c8e161b63a3f#p136472

met deze informatie, zeker vervangen.

Die topic gaat toch niet over lagerschalen?

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2014 17:34 #136543 door Ronald Damme (GAST)

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:

"Ronald Damme" schreef:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...3186bc82e8e6#p136472

met deze informatie, zeker vervangen.

Die topic gaat toch niet over lagerschalen?

'
Wel over de motor, als de rest is afgebroken, overmatige slijtage door welke oorzaak dan ook, zou ik er zeker geen risisico mee nemen.

versleten zuigers, versleten nokken. Dit geeft allemaal ijzervijzel in de olie wat overmatige slijtage geeft.Omdat alleen de laatste 5 nokken versleten zijn, misschien een verstopping in het oliekanaal? Misschien hebben andere delen ook minder olie gehad.

Krukaslagers zijn zacht metaal, dus die slijten eerder weg, voordat de krukas te lijden heeft. Het kan makkelijk zijn dat de lagerschalen misschien al een slijtageprofiel heeft als een motor van 4 ton?

Als ik de startpost lees van 10k, zou ik ook twijfelen, maar met alle overige informatie meegenomen zou ik de gok niet wagen. Hij is blijkbaar niet voor niks opengehaald.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2014 18:28 #136550 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
De enquete is dus m.i. niet goed: als de lagerschalen niet versleten zijn, zou ik ze fijn laten zitten in de oorspronkelijke positie, nieuwe op een bestaande krukas moeten ook weer inlopen....

Als ze slijtage vertonen natuurlijk vervangen, maar "if it ain't broken, don't fix it".
Als je ze vervangt, zul je eerst de krukas moeten laten meten?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD