Motor gedemonteerd-vervangen lagerschalen nodig?
- Frans Boeijen
-
- Premium lid
-
- Maak graag roadtrips met de Amazon
Wat is je advies? Vul mijn poll in.
B.v.d.
Frans
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Voor die prijs altijd vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1415
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 379
Strookje plastic tussen drijfstang of kruktap, op torque monteren en hoe platter het plastic hoe minder speling.
Demonteren en de breedte van het plastic meten geeft je de speling van het lager volgens bijgeleverd tabelletje.
Heb dit een aantal jaren gebruikt, maar al heel lang niet meer. ( 40 jaar)
Het bestaat nog steeds, en is betrouwbaar en voordeling.
Vervangen van je lagerschalen altijd doen, maar soms zijn er onvoorziene omstandigheden die dat verhinderen

Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Er zijn zo een aantal van die dingen die volgens het boekje altijd nieuw moeten (bepaalde pakkingen, borgmoeren, enz...), ik ondervind dat je daar meestal zelf een gezond oordeel over kan vellen en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
met deze informatie, zeker vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
"Ronald Damme" schreef:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...c8e161b63a3f#p136472
met deze informatie, zeker vervangen.
Die topic gaat toch niet over lagerschalen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
'"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
"Ronald Damme" schreef:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...3186bc82e8e6#p136472
met deze informatie, zeker vervangen.
Die topic gaat toch niet over lagerschalen?
Wel over de motor, als de rest is afgebroken, overmatige slijtage door welke oorzaak dan ook, zou ik er zeker geen risisico mee nemen.
versleten zuigers, versleten nokken. Dit geeft allemaal ijzervijzel in de olie wat overmatige slijtage geeft.Omdat alleen de laatste 5 nokken versleten zijn, misschien een verstopping in het oliekanaal? Misschien hebben andere delen ook minder olie gehad.
Krukaslagers zijn zacht metaal, dus die slijten eerder weg, voordat de krukas te lijden heeft. Het kan makkelijk zijn dat de lagerschalen misschien al een slijtageprofiel heeft als een motor van 4 ton?
Als ik de startpost lees van 10k, zou ik ook twijfelen, maar met alle overige informatie meegenomen zou ik de gok niet wagen. Hij is blijkbaar niet voor niks opengehaald.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als ze slijtage vertonen natuurlijk vervangen, maar "if it ain't broken, don't fix it".
Als je ze vervangt, zul je eerst de krukas moeten laten meten?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.