Beschadigde nokkenas B16

  • Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
19-01-2014 12:51 #136472 door Frans Boeijen
Beschadigde nokkenas B16 is gemaakt door Frans Boeijen
Na demontage van mijn B16B constateerde ik beschadigingen aan 5 v/d 8 nokken op de nokkenas: aan de zijkanten van de nok zitten ruwe putjes, zie foto. Opvallend is dat de eerste 3 nokken onbeschadigd zijn, en de nokken 5 t/m 8 beschadigd. Deze nokkenas is nieuw gekocht en heeft slechts ca. 10.000 km gelopen! Iemand een idee:
- hoe dit kan?
- of dit te verhelpen is? (bijv polijsten?)
Alvast bedankt voor advies!
Frans Boeijen


__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 19:02 #136494 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Beschadigde nokkenas B16
Hi Frans,

Interessant probleem. Als na 10.000 km dit het resultaat is, dan zijn er twee mogelijkheden: of de as heeft achterin geen smering gekregen of het ding was van baggerkwaliteit.
Kan je laten weten waar de nokkenas vandaan komt en welk type het is, waarom je hem destijds gemonteerd hebt en waarom de motor nu gedémonteerd moest worden.

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
19-01-2014 22:59 #136510 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Beschadigde nokkenas B16
Bedankt voor je reactie en interesse Teun. Hier wat aanvullende info:
Het gaat om een B16B nokkenas uit de USA. Destijds geplaatst omdat ik van een B16A een B heb gemaakt. Mijn oude nokkenas uit de vorige B16B bleek een A-type te zijn.
Nu had ik problemen: de compressie op de 4e cilinder was slechts 3,5 (de overige cilinders ruim 10). Vandaar demontage.
De inlaatklep bleek te lekken, na inslijpen lijkt deze nu dicht. Maar omdat ik het niet vertrouwde het hele zaakje nagekeken. De krukas blijkt nog prima binnen specificaties te zijn. Maar het blok en zuigers zijn op. Uitboren, honen en overmaat zuigers monteren.
Na demontage van de nokkenas bleek de beschadiging. Ik neig ernaar te denken dat het slechte kwaliteit is. Maar blijft vreemd dat de eerste 3 nokken beter zijn. Problemen met smering kan natuurlijk ook, maar: de nokvolgers zien er alle prima uit, geen beschadigingen. En de oliepomp levert ruim voldoende oliedruk. Dus dat lijkt me in orde.
Ik hoor graag wat je ervan denkt?
B.v.d., groet,
Frans

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-01-2014 23:55 #136518 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Beschadigde nokkenas B16
Frans, ik denk even met je mee. Zoals je schrijft heb je van een B 16 A een B 16 B gemaakt. Je hebt zoals ik begrijp toen een B 16 B nokkenas gemonteerd.Deze heeft een hogere lift dan een B 16 A nokkenas die er in zat. Zit daar misschien de oorzaak van jouw probleem.?
Zijn de stoters/volgers en stoterstangen van een B 16 A hetzelfde als een B 16 B?
gr.
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2014 11:38 #136523 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Beschadigde nokkenas B16
Bij het vervangen van een nokkenas moeten altijd de nokvolgers mee vervangen worden, ook als het dezelfde zijn, omdat die op elkaar inslijten. Ik heb al meermaals verhalen gehoord van nieuwe nokkenassen die in geen tijd verslijten om deze reden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2014 17:07 #136565 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Beschadigde nokkenas B16
Dit lijkt meer op de gevolgen van een giet fout tijdens de productie, een nok zonder smering is in ieder geval snel zijn ligt hoogte kwijt, en dat is hier nog niet aan de orde.
Slecht geslepen dat wel ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
23-01-2014 21:37 #136630 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Beschadigde nokkenas B16
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb contact gehad met de leverancier en die gaat contact opnemen met de producent.
Ter informatie: de nokken zijn opgemeten, en variëren in hoogte tussen 35,05-35,25 mm. Ik weet niet of dit binnen de specificaties valt, maar 0,2 mm verschil lijkt me geen groot probleem.
De nokvolgers vertonen geen grote slijtage, zie de foto.


De nokvolgers van de B16B zijn hetzelfde als de B16A, maar de stoterstangen zijn inderdaad anders, nl 1 mm korter. Maar dit heeft 2 redenen: de nokkenas van een B16A heeft nokken van 36mm (1mm meer dan de B-versie) en de cilinderkop van een B16A is 99mm hoog (tegenover 97,5 mm bij de B16B). De stoterstangen hebben ook verschillende onderdelennrs.

Nu afwachten wat de producent hierover gaat zeggen?!
Groet, Frans


__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD