B30e te rijk mengsel?
- Guido Hogerheijde
-
- Nieuw lid
-
Dit is mijn eerste bericht op dit forum dus hoop dat het lukt.
Onlangs heb ik mijn trouwe B30a motor vervangen voor een B30e, in een C303.
Motor draait redelijk goed, maar heb het idee dat deze een te rijk mengsel krijgt.
Stationair is onrustig, beetje plofferig.
Als er vermogen gevraagd wordt draait de motor prima, reageert heel grif op het gaspedaal, maar wil bij lage belasting wel eens licht bokken.
Toen ik de motor kreeg zat de temp sensor voor de aanzuiglucht er niet bij, deze heb ik er later bij gekocht.
Bosch art no 0280130014. Alleen of de sensor nu wel of niet aangesloten zit, het maakt voor de loop niets uit.
Weet iemand of dit de juiste sensor is of waar ik het verder in zou kunnen zoeken?
Alvast dank
Guido
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
er zit dus iets fout in het stationair circuit , dit kan een sensor zijn.
als het alleen bij koude motor is klopt er iets niet met de choke koude/verrijking mengsel.
als het ook bij warme motor is klopt het stationair mengsel niet en moet er worden afgesteld.
co meting geeft uitsluitsel.
- Guido Hogerheijde
-
- Nieuw lid
-
"rene Brandt" schreef:
Stationair ploffen duid meestal op een te arm mengsel.
er zit dus iets fout in het stationair circuit , dit kan een sensor zijn.
als het alleen bij koude motor is klopt er iets niet met de choke koude/verrijking mengsel.
als het ook bij warme motor is klopt het stationair mengsel niet en moet er worden afgesteld.
co meting geeft uitsluitsel.
Bedankt voor de reactie,
Het is zowel bij koude als warme motor, maar bij koude heftiger. Na een paar korte ritten geven de bougies problemen met doorslaan door een zwarte aanslag.
Maar nu heb ik vanmiddag andere onderwerpen op het fora doorgespit en nu ging tijdens het lezen over de manifold pressure sensor een lampje branden. (bij mij dan)
Deze heb ik dus net even gecontroleerd, en lekt vacuum..oei
Morgen eens kijken of ik een ander kan vinden.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Wat je kunt doen is het volgende en dat heeft bij mij twintig jaar gewerkt:
1. je boort de censor open klinknagels wegboren
2. haal het gescheurde membraam eruit is meestal aan de zijkant gescheurt.
3. Plak over het gescheurde membraam een dun rubber membraam, plak dit rubber membraam over het gehele membraam. doe dit met Bisontix.
4. Aan het uiteinde van de sensor zit een stop/schroef deze moet je eruithalen zodat je met een schroeven draaier naar binnen kunt om het schroefje op het membraam te verstellen. (in de meeste gevallen zit deze zo vast dat uitboren de enige remedie is)
5. Zet de sensor weer terug in elkaar met lange schroeven ipv de klinknagels.
6. zet de potmeter/stappenschakelaar op de regelunit in de middenstand.
7. draai nu met een schroevendraaier voorzichtig aan het schroefje op het membraam totdat deze de juist CO waard heeft, doe dit met kleine beetjes en grote tussen pozes zodat de unit de tijd heeft om het CO gehalte bij te regelen.
Als het CO gehalte goed is zou de motor weer goed moeten lopen.
Heb je geen CO meter dan moet je het op gehoor en gevoel doen en kun je het beste nog niet aan stap zeven beginnen maar enkel tappenschakelaar op de regelunit gebruiken pas als deze ontoereikend is met stap 7 aan de slag maar klein stapjes.
De weerstanden van de sensors bij 20grC dit is voor een B20E maar ik denk dat ze voor een B30E hetzelfde zijn.
luchtinlaat ongeveer 300ohm
koelwater ongeveer 2500ohm.
Mijn B20E in mijn amazone reed altijd zo'n 1-10 op de grote weg dus dat is niet slecht.
succes
Johan Geers
- Rudi
-
- Platinum lid
-
wat voor een nummer staat op je onderdruksensor?
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Guido Hogerheijde
-
- Nieuw lid
-
Was deze link: members.rennlist.com/pbanders/ma ... iagnostics
dit weekend ook tegen gekomen waardoor ik op het idee gebracht werd om de MPS te gaan controleren.
Prijzen zijn inderdaad niet mals, gelukkig kon ik de motor 2 jaar geleden overnemen voor 300 euro..compleet met alles er op en aan.
Een ruilunit heb ik op internet gevonden voor 349 euro, maar misschien ga ik eerst jouw methode uitproberen. In de link wordt uitvoerig beschreven hoe je de unit netjes open kunt krijgen. Het tweede project voor de auto nl wordt hem ombouwen naar aardgas. Hiervoor moet toch de bestaande ecu er uit. (nog even wachten op het zwalkende beleid..)
Gisteren van een kennis een andere MPS te leen gekregen, hiermee draait de motor duidelijk veel beter. Gevonden!
Pakt mooier op en draait stationair veel constanter. Maar deze unit siste ook, zij het heel zachtjes. Met testen verliest deze ook vacuum, alleen stuk minder dan de oude.
Zal zo langs de loods, nummer volgt"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Guido,
groeten, Rudi
- Guido Hogerheijde
-
- Nieuw lid
-
"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Guido,
groeten, Rudi
Nummer is 0280100015
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
De koperen schroef aan het uiteinde zit meestal muurvast vandaar dat ik hem gewoon uitgeboord heb.
Verder nog informatie die ik niet een twee drie op de website vond, de weerstand van de sensor tussen contact 7 en 15 primair is ong 90ohm en tussen 8 en 10 ong 350ohm. Is voor een B20E maar misschien ook voor een B30E anders even meten bij de geleende unit.
succes
Johan Geers
- Guido Hogerheijde
-
- Nieuw lid
-
Bedoel je met de koperen schroef de bout die onder het epoxy zit? bij mij is deze van aluminium."Johan Geers" schreef:
Beste Guido, ik heb niet de inner en outerschroef eruitgehaalde ik heb in het miden een gat gemaakt in het membraam wat erover geplakt wordt.
De koperen schroef aan het uiteinde zit meestal muurvast vandaar dat ik hem gewoon uitgeboord heb.
Verder nog informatie die ik niet een twee drie op de website vond, de weerstand van de sensor tussen contact 7 en 15 primair is ong 90ohm en tussen 8 en 10 ong 350ohm. Is voor een B20E maar misschien ook voor een B30E anders even meten bij de geleende unit.
succes
Johan Geers
Dan zou je in principe de unit uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar kunnen zetten zonder dat de instellingen veranderen?