Opties motor inbouw 145 station

• Simon Zandvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 15:24 #134592 door Simon Zandvliet
Opties motor inbouw 145 station is gemaakt door Simon Zandvliet
Hallo,

Nou heeft een tijd geldeden mijn motorblok (b20) van de 145 het begeven.
Het valt mij op dat het erg lastig en duur is een nieuwe b20 te vinden en daarom vroeg ik mij af kan het blok van een volvo 240 er ook in? kost dat veel aanpassing of niet?
Zijn er uberhoud andere opties?

groetjes,
Simon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2013 17:24 #134595 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Opties motor inbouw 145 station
Ik heb er geen ervaring mee maar een B21 wordt ook in een Amazone gelegd, kijk even bij Tinus www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html . Als ik de ruimte onder de kap van een 145 bekijk dan moet die B21 daar toch lachend ingaan

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-12-2013 17:38 #134596 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Opties motor inbouw 145 station
Een B20 staat rechtop en een motor uit een 240 staat volgens mij schuin, dan krijg je problemen met de aansluiting op je koppelingshuis. Er bestaat wel de mogelijkheid om een koppelingshuis te laten maken die een "rechtopstaande" versnellingsbak van de 140 serie verbind met een schuin motorblok uit de 240 serie maar dan ben je volgens mij duurder uit en dat is hier niet de bedoeling lijkt mij.

VOLVO 142 SAAB 96

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2013 21:32 #134614 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Opties motor inbouw 145 station
een aangepast koppelinghuis kost dacht ik 100 euro. Gezien het feit dat er meer 240 blokken zijn dan B20 en deze voor redelijke prijzen te koop zijn zou ik overstappen op een 240 blok. Lopen zuiniger dan een B20 en zijn veel sterker en gaan makkelijk 6 ton mee.

• Simon Zandvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 21:49 #134617 door Simon Zandvliet
Beantwoord door Simon Zandvliet in topic Opties motor inbouw 145 station
alvast bedank voor de duidelijk info,

Weten jullie mss ook waar je zoon bak en zulke motor steunen vandaan kan halen?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2013 21:59 #134619 door René Minnebo (GAST)
Tinus Techniek (Ben Flierman), tik dit maar in op google en je weet meer.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-12-2013 00:50 #134628 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Opties motor inbouw 145 station
Als je het b21 blok schuin legt (zoals die normaal ligt) heb je geen speciaal koppelingshuis nodig en past die zo op een M40/41.
Motorsteunen zal je zelf moeten maken, alsook aanpassingen aan uitlaat, leidingen (o.A. koelwater) en tal van andere kleine zaken. Er zijn verschillende redenen waarom dit ombouw soms met rechtopstaand blok wordt uitgevoerd, een daarvan is een meer originele look, maar ook om meer plek te hebben aan de uitlaatzijde bv. voor het plaatsen van een turbo. Echter het probleem van plaatsgebrek verplaatst zich dan naar het inlaat traject.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-12-2013 08:36 #134630 door René Minnebo (GAST)

Als je het b21 blok schuin legt (zoals die normaal ligt) heb je geen speciaal koppelingshuis nodig en past die zo op een M40/41.
Motorsteunen zal je zelf moeten maken, alsook aanpassingen aan uitlaat, leidingen (o.A. koelwater) en tal van andere kleine zaken. Er zijn verschillende redenen waarom dit ombouw soms met rechtopstaand blok wordt uitgevoerd, een daarvan is een meer originele look, maar ook om meer plek te hebben aan de uitlaatzijde bv. voor het plaatsen van een turbo. Echter het probleem van plaatsgebrek verplaatst zich dan naar het inlaat traject.

Het verschil zit hem in de voorophanging, een 140 heeft een subframe en motor rechtop een 240 niet die heeft veerpoten en een andere stuurinrichting dus meer ruimte en kan het blok dus onder een hoek geplaatst worden. Dus een 240 blok schuin in een 140 zetten gaat niet want de carterpan en subframe zitten elkaar in de weg.

• Rob Moltzer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2013 09:09 #134631 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Opties motor inbouw 145 station
Schuin plaatsen kan wel hoor, gebeurt genoeg, je moet dan wel een stukje uit de carterpan halen ten behoeve van het subframe.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-12-2013 12:15 #134636 door René Minnebo (GAST)
Dan maak je een aanpassing in het meest platte deel van het carter, heb je daar dan genoeg ruimte voor of wordt het subframe ook aangepast wat eigenlijk niet mag.

Aageppaste motor steunen zijn volgens mij ook te koop bij Ben Flierman. Scheelt een weer werk. Schiet me iets te binnen als je een schuin 240 blok recht op wilt monteren dat je ook iets met de olie pomp of aanzuigbuis moet doen. Volgens mij moet je die van de B20 overzetten op de B230.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD