Kleplift en klepspeling
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2013 16:37 #133696
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Kleplift en klepspeling is gemaakt door Paul de Beer (GAST)
Ik heb bij mijn B30 de afgelopen jaren 2x de kleplift (nokhoogte van nokkenas) gemeten. Deze was niet bij alle nokken hetzelfde en hier zat zelfs tot 1mm verschil in! Ik heb toen de klepspeling hierop aangepast zodat de kleppen toch nog enigzins even ver openen om op die manier een stabielere loop te bewerkstelligen.
Ik weet dat dit niet de juiste manier is omdat ik hierdoor de klepduratie (tijd die klep open staat) verander maar het blok loopt nog steeds prima. De juiste manier is een nieuwe nokkenas erin maar dat wil ik uitstellen totdat de 164 totaal gerestaureerd gaat worden (volgend jaar?)
Nu vroeg ik me af wat de eventuele nadelen hiervan zijn? Moet ik de klepspeling weer terugzetten naar de standaard waarde (0.5-0.55)?
Wat zou evt schade kunnen zijn van het verkleinen van de klepspeling naar 0.1?
Wie heeft er ervaring mee?
Ik weet dat dit niet de juiste manier is omdat ik hierdoor de klepduratie (tijd die klep open staat) verander maar het blok loopt nog steeds prima. De juiste manier is een nieuwe nokkenas erin maar dat wil ik uitstellen totdat de 164 totaal gerestaureerd gaat worden (volgend jaar?)
Nu vroeg ik me af wat de eventuele nadelen hiervan zijn? Moet ik de klepspeling weer terugzetten naar de standaard waarde (0.5-0.55)?
Wat zou evt schade kunnen zijn van het verkleinen van de klepspeling naar 0.1?
Wie heeft er ervaring mee?
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2013 16:54 #133697
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Kleplift en klepspeling
Een te kleine klepspeling heeft tot gevolg dat de kleppen minder lang tegen de klepzitting liggen en daardoor de warmte niet meer goed kwijt kunnen, gevolg: verbrande kleppen. Daarom adviseert men bij LPG (heter) meestal een iets grotere klepspeling (langer de tijd hitte af te geven).
groeten, Rudi
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
05-11-2013 17:18 #133699
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kleplift en klepspeling
Heb je de klepsteel gemeten of de tuimelaars: die slaan namelijk in waardoor de speling groter is dan je meet....je meet de zijkanten, maar het "holletje" in de tuimelaar kun je niet meten met een voeler ertussen.
Ik zou de kleppen inderdaad niet te krap zetten! Hoe is de compressie, de B20 en B30 blokken slijten normaal gesproken heel gelijkmatig, dwz als de nokkenas het opgeeft (met gebruik van goede olie, anders gaat de nokkenas veel eerder dan de rest!) dan is het blok meestal ook al ver heen. Ik denk dan aan lagerschalen, cilinderwanden etc.
Ik zou de kleppen inderdaad niet te krap zetten! Hoe is de compressie, de B20 en B30 blokken slijten normaal gesproken heel gelijkmatig, dwz als de nokkenas het opgeeft (met gebruik van goede olie, anders gaat de nokkenas veel eerder dan de rest!) dan is het blok meestal ook al ver heen. Ik denk dan aan lagerschalen, cilinderwanden etc.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2013 20:01 #133708
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kleplift en klepspeling
LET OP:
Tijdens het opwarmen van het blok, als de klepstoters zelf sneller opwarmen dan het blok, wordt je klepspeling tijdelijk wat kleiner.
Als je op 0,1mm stelt, kan tijdens deze opwarmfase de klepspeling wel eens heel dicht in de buurt van 0,0mm uitkomen. Op dat monet sluit de klep niet en zal hij zeker verbranden (Zie ook de reactie van Rudi).
M.a.w. als de wiedeweerga de klepspeling op 0,5mm zetten. Zo niet dan ben je volgende week aan een cilinderkoprevisie toe.
Tijdens het opwarmen van het blok, als de klepstoters zelf sneller opwarmen dan het blok, wordt je klepspeling tijdelijk wat kleiner.
Als je op 0,1mm stelt, kan tijdens deze opwarmfase de klepspeling wel eens heel dicht in de buurt van 0,0mm uitkomen. Op dat monet sluit de klep niet en zal hij zeker verbranden (Zie ook de reactie van Rudi).
M.a.w. als de wiedeweerga de klepspeling op 0,5mm zetten. Zo niet dan ben je volgende week aan een cilinderkoprevisie toe.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2013 21:12 #133716
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Kleplift en klepspeling
Kleplift meet ik mijns inziens door bovenop de stoterstang (waar je de klepspeling instelt) het verschil te meten in hoogte als de klep dicht is en als de klep volledig open staat. Hierdoor meet ik dus de nokhoogte van de nokkenas en kan ik zien hoever de nokkenas versleten is. Dus eigenlijk is de benaming kleplift verkeerd gekozen...
Ik meet hier grote verschillen en dus is mijn conclusie dat de nokkenas versleten is. De compressie is redelijk (9-9.5) en dit is gemeten terwijl de kleppen niet gesteld waren. Olieverbruik is ongeveer 0,7 ltr op 1000km. kmstand 365000 maar niet met dit blok omdat de nrs niet kloppen met de info vanuit Zweden. Ik heb al bijna 50000km met deze auto gereden in 2,5 jaar en hij loopt verder prima, ook als dagelijkse auto en ook in de winter.
De kop is idd aan revisie toe maar dit stel ik uit tot ik ga starten met volledig restaureren van de auto in het voorjaar.
Ik was niet op de hoogte van mogelijke schade aan de kleppen en zal het weer aanpassen. Ik rijd er overigens al ruim 1 jaar mee zonder problemen (hopelijk...) Ik zal meteen ook weer de compressie meten als de kleppen gesteld zijn.
Alvast bedankt voor de tips.
Ik meet hier grote verschillen en dus is mijn conclusie dat de nokkenas versleten is. De compressie is redelijk (9-9.5) en dit is gemeten terwijl de kleppen niet gesteld waren. Olieverbruik is ongeveer 0,7 ltr op 1000km. kmstand 365000 maar niet met dit blok omdat de nrs niet kloppen met de info vanuit Zweden. Ik heb al bijna 50000km met deze auto gereden in 2,5 jaar en hij loopt verder prima, ook als dagelijkse auto en ook in de winter.
De kop is idd aan revisie toe maar dit stel ik uit tot ik ga starten met volledig restaureren van de auto in het voorjaar.
Ik was niet op de hoogte van mogelijke schade aan de kleppen en zal het weer aanpassen. Ik rijd er overigens al ruim 1 jaar mee zonder problemen (hopelijk...) Ik zal meteen ook weer de compressie meten als de kleppen gesteld zijn.
Alvast bedankt voor de tips.
164 - daily driver