Volvo 164 1972 nogal wispelturig

• Marcel van den Eijnden
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-11-2013 11:38 #133582 door Marcel van den Eijnden
Volvo 164 1972 nogal wispelturig is gemaakt door Marcel van den Eijnden
Hallo volvo liefhebbers!

Ik zit met een probleem, n.l. het volgende:

Al sinds een jaar of 4 ben ik trotse eigenaar van een volvo 164 uit bj. 1972, automaat op benzine en LPG. De auto heeft een ouderwetse ontsteking met dubbele carburateur. De contactpuntjes zijn vervangen met de HOT-SPARK module.

Nu is het probleem:

De auto is erg wispelturig. De auto start en loopt soms prima. Hij loopt dan als een zonnetje en start perfect. Het gebeurt dan wel eens dat ik onderweg voel dat de auto begint te haperen. Bij lagere snelheid valt de auto me dan uit. Net alsof de accu dan niet goed bij laadt en geen goede vonk af kan geven.
Soms start de auto ook niet (meestal als ik al een stukje met hem gereden heb). De startmotor draait dan wel rond, maar hij weigert aan te springen. Daar sta je dan met je mooie bakkie. Wanneer ik de auto later -of de dag erna- start, loopt die vaak prima. Niks aan de hand.

Ik heb de dynamo tweemaal laten door meten. Deze was goed. Als ik de auto door meet wanneer die stationair loopt. laadt hij altijd boven de 12.5 (vanaf 13.5 bij lege accu). Accu en spanningsmeter ook door laten meten. Deze was wel zwak, maar zou niet volgens de deskundige de kern van het probleem kunnen zijn. De massa is ook goed aan gesloten.

De auto is op deze manier niet prettig te rijden. Hij moet wel betrouwbaar zijn en blijven en mij ook terug brengen wanneer ik ergens heen ben gereden. Ik en mijn mede volvo-klussers zitten momenteel met de handen in het haar, ten einde raad.

GRAAG HULP!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2013 11:57 #133583 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Er zijn diverse oorzaken mogelijk. Om te beginnen denk ik aan de bobinekabel en de bougiekabels. Heb je die al eens vernieuwd? En de bobine?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2013 12:54 #133584 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Een laadstroom van 12,5V is veeeel te weinig! Die hoort in de buurt van 13,8V te zijn. Is het vermogen van de dynamo groot genoeg? Of ligt het aan de spanningsregelaar? En is de accu nog wel OK? Leegtrekken vinden ze niet lekker!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-11-2013 19:49 #133596 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Hallo Marcel.
Ik zie dit niet als een accu/dynamo probleem daar hij de volgen dag probleemloos start.
Ik zit te denken aan een foutje in de ontsteking of aan een lekkage in de lucht aanvoer.
Hans

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-11-2013 20:38 #133597 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Ik zit meer te denken aan een defecte condensator ik zou deze zowieso vernieuwen voor de prijs hoef je het niet te laten.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2013 00:04 #133605 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig

"Ronald Zwerus" schreef:
Ik zit meer te denken aan een defecte condensator ik zou deze zowieso vernieuwen voor de prijs hoef je het niet te laten.

Goed lezen, hij heeft een Hot-Spark module, dus geen condensator meer...

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2013 02:19 #133609 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Beste Marcel, ik weet niet of dat mogelijk is bij een 164 maar zet er eens een tweede bobine bij.
Zodra dan de fout optreed de draden omwissellen naar de tweede bobine en zie of de fout weg is, zo ja dan heb je een slechte bobine.
Dan de Hot Spark module gaan de magneetjes toch dicht genoeg langs de sensor?
Zit er een verlater op je ontsteking zo ja afkoppelen en aanzuigpunt bij carburator afdichten.
Die verlater kan je grondplaat waar je hotspark opzit net iets te ververschuiven zeker als er wat speling op het draaimechanisme van de grondplaat zit.
Dan kan het ook nog de sensor van de Hotspark zelf zijn is deze met de bijgeleverde pasta goed op de grondplaat bevestigd? Zoniet dan heb je kans dat de sensor te warm wordt en stuk gaat de pasta dient ervoor om een goed warmte geleiding naar de grondplaat te krijgen de grondplaat is de koelplaat voor de sensor.
Daarom zeg ik ook verlater afkoppelen en eventueel verdraaibare grondplaat vastzetten, heb je nog meer koeling want dan heb je ook contact met de plaat daaronder.
Dan moeten je kap, rotor en kabels in goede conditie zijn want je creeert een veel fellere vonk met Hotspark.

succes

Johan Geers

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-11-2013 10:16 #133613 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Bij een hot-spark moet de bobine een weerstand hebben van minimaal 3 Ohm anders gaat de module kapot, misschien is de weerstand te laag (zoals bij mij het geval was) en wordt de module te heet?

VOLVO 142 SAAB 96

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2013 11:03 #133615 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Volvo 164 1972 nogal wispelturig
Dag Marcel,

Altijd jammer als je niet volledig op je auto kuntvertrouwen. En dat mag natuurlijk nooit bij een Volvo!
Voorstel: pak het systematisch aan. De klacht die jij uitte kan namelijk net zo goed passen bij dampbelvorming (vapour-lock).
Dus: kijk om te beginnen de klepspeling na en check de compressie. Meet de stroom over de accupolen bij lopende motor. Rob schreef het al: die moet bij 13,7 Volt liggen of daaromtrent liggen, maar niet beduidend er onder. Laat het ontstekingsverloop testen bij een garage (ik neem aan dat je niet zelf een apparaat hebt). Dat zijn allemaal simpele handelingen en haalt de fout naar boven (of sluit hem uit).
Als dit in orde is blijft de benzinetoevoer naar de motor over. Daar zit een hele trein van foutenbronnen in. Start met een blik op het benzinefilter en de pompopbrengst. Check of de benzineslangen niet tegen iets warms aanliggen (zoals direct op de cilinder kop bijvoorbeeld) en als dat allemaal goed is zou ik de carburateurs er afhalen en een goede check en schoonmaakbeurt geven.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD