speling stroomverdeleras

• Martijn Bexkens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2013 18:23 #133231 door Martijn Bexkens (GAST)
speling stroomverdeleras is gemaakt door Martijn Bexkens (GAST)
Hallo,

Mijn ontsteking slaat over, nu is mij opgevallen dat er veel speling op de as zit. Hierdoor komt de meenemer los van het asje dat in het blok zit (met het tandwiel). Onderaan de verdeler zit de meenemer (met de excentrische nokjes), deze zit vast met een spie door de as. Als het goed is zit er een veerring boven die zorgt voor tegendruk om verbonden te blijven met de as in het blok.
Als mijn verhaal correct is, dan kan ik concluderen dat mijn veerring versleten is, want deze is nagenoeg vlak.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van dit ringetje, want ik krijg de meenemer (zo noem ik het maar) niet los van de as, omdat ik de spie er niet uit krijg.
Heeft iemand een tip?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-10-2013 18:48 #133235 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic speling stroomverdeleras
Zit je verdeler wel diep genoeg in het aluminium voetje? En zit er niet een veel te dikke pakking tussen het voetje en het blok? Het veerringetje (als er al een hoort en het niet gewoon een shim of ander vlak schijfje is) kan maar heel weinig helpen (en de spie moet je er toch uit kunnen tikken met een drevel).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Martijn Bexkens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2013 19:17 #133239 door Martijn Bexkens (GAST)
Beantwoord door Martijn Bexkens (GAST) in topic speling stroomverdeleras
Met een drevel sla ik de spie stuk, met een even dik staafje metaal, komt er ook geen beweging is. De tip van het aluminium voetje, zou het best eens kunnen zijn. Meen mij nu te herinneren dat de verdeler (inderdaad) niet helemaal tot op de rand erin zat (heb hem gemerkt voor het uiteen nemen).
Verdeler (ondertussen) terug gezet (zit een flinterdunne pakking tussen), ik kan nog steeds de rotor vrij ronddraaien als ik deze omhoog trek. Weet niet of dit normaal is, maar volgens mij zou dit ik geen geval moeten kunnen.
Morgen even goed vastzetten en proefdraaien, anders toch nog een proberen de spie eruit te krijgen. Weet iemand hoeveel speling normaal is? Ik kan hem zeker 5mm op en neer bewegen.

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2013 19:42 #133240 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic speling stroomverdeleras
Het pinnetje eruit tikken gaat soms lastig; vaak ene kant op makkelijker dan andere kant op. Verder is het kunnen draaien van de rotor erg apart. Weet je zeker dat de overbrenging binnenin de verdeler klopt? Als je de rotor optilt, licht je hem ook uit de uitsparing die hem op de bovenste as fixeert. Daarnaast is er een verbinding tussen de bovenste en onderste as welke met veertjes gekoppeld zit. Hóe kapot deze centrifuGaal vervroeger ook is, volgens mij kan deze verbinding nooit leiden tot ronddraaien bovenste as. Dan onderste stuk waarbij de onderste as aangedreven wordt door de nokkenas via een tandwiel. Zit het hieronder wel snor,? Steekt verdeler vér genoeg naar beneden, zoals al is geopperd? Je weet of híer het probleem zit, indien inwendige speling is uitgesloten. Even loshalen en je bent een stuk verder:)

To be continued

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

• Martijn Bexkens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2013 20:29 #133241 door Martijn Bexkens (GAST)
Nokkenas, is laatst vervangen, door een zgan exemplaar, de onderste as heb ik er dus ook zeer recent uit gehad, hier is niks mis mee. Bestaat de as ín de verdeler ook uit 2 delen? Als ik de rotor optil, doel ik erop dat ik door aan de rotor te trekken de hele as optil. Dus de hele as komt dusdanig ver omhoog dat ie boven de nokjes uitkomt.
Marcel, over welke veertjes heb jij het in jouw verhaal? Dient dit om tegendruk te geven zodat de as niet te veel omhoog gedrukt wordt? Als ik een extra ring van 3mm zou plaatsen is het euvel verholpen, maar ik weet niet of dit een nette oplossing is, of dat er dan iets stuk kan draaien omdat ik het zaakje dan nagenoeg opsluit.

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2013 21:40 #133246 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic speling stroomverdeleras
Ja, de as in verdeler bestaat uit twee delen. Onderste deel rust op verdelerhuis en speling wordt gesteld met ringetjes tussen verdeler en die beruchte onderste ring met de nokjes. Maximale speling omhoog/ naar beneden is uit mijn hoofd ~0.5mm. Bovenop de onderste as zit de bovenste as geschoven welke iets kan roteren en geborgd zit aan onderste as met een heul errug lastig te monteren clipje, onder het viltje waar de olie op moet, onder de rotor. Als jouw gehele as op-en-neer kan, verwacht ik speling onderin welke dus effect heeft op de gehele as incl toebehoren.
Deze is dus te stellen met ringetjes volgens specs, maar daarvoor moet de eerder genoemde spie er wél uit gemept worden.
Weet je zeker dat de bouten van het aluminium huis welke de verdeler aan het Blok fixeert voldoende zijn aangedraaid?

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

• Martijn Bexkens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2013 14:03 #133269 door Martijn Bexkens (GAST)
@Marcel,
Lees nu pas jouw reactie.
Zojuist de verdeler volledig vast gezet en het zaakje rijdt weer! Gisteren (in het donker) het huis niet vastgezet met bouten waardoor ik de as inderdaad te eenvoudig kon oplichten (hield het huis wel tegen uiteraard ;) )

Grote glimlach en bedankt voor de hulp!

(maar er zit wel wat meer speling in dat die halve mm, dus wie weet kom ik toch ooit nog eens een ringetje bij aan het zetten, maar weet nu weer meer dan gisteren. Desnoods boor ik de spie er uit en zet ik de zaak daarna vast met zo'n spie die zichzelf klemmen)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD