Timing 123ign

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2013 15:54 #132687 door Arno Pfennings
Timing 123ign is gemaakt door Arno Pfennings
In hoeverre zal de timingsinstelling invloed hebben op het beschikbare vermogen?

De B18 met nieuwe kop is nu ingesteld op ca. 12..14 graden bij 800omw/min maar ik vind hem iets traag bij het optrekken. Bij iets hogere toeren "pakt" die wat duidelijker.

Meer graden bij stationair of juist lager?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2013 20:13 #132694 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Timing 123ign
ALS te weinig vervroeging resulteert in een te hoge temperatuur dan staat die inderdaad te laat want de temp-meter hing rechts in de hoek.

Iemand ervaring daarmee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2013 21:29 #132697 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Timing 123ign
Dat laatste dat klopt wel.
Ik dacht meer aan een graad of 10 bij 800 tpm..
je kunt toch precies zien wat er gebeurd met de stroboscoop, bij 1500 tpm moet het rond de 20 graden zijn.
Je zou de b20 e curve kunnen gebruiken voor een stijle curve en snelle max vervroeging, heb ik ook op de b18 a.
te veel vervroeging geeft weer pingelen op benzine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2013 21:47 #132698 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Timing 123ign
Ga ik nog eens checken op 1500 omw, leest meestal ook wat rustiger af

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-10-2013 10:48 #132701 door Michiel Eertink (GAST)
Beantwoord door Michiel Eertink (GAST) in topic Timing 123ign
niet moeilijk doen, motor starten, 123 1 tikje los draaien en dan mm voor mm naar links of rechts draaien, na 1 mm draaien 1 x het gas vol open trekken en luisteren. als de motor niet meteen oppakt (eerst een hap lucht, dan toeren) dan nog een tikje verzetten. dit net zolang volhouden tot de motor meteen op toeren komt bij het spontaan voluit los trekken van het gas. 123 vastzetten en je hebt een perfect stationair en goed reagerend blokje onder de kap. gisteren zelf nog even gefine tuned op deze wijze. nu is het starten, lopen en meteen power als ik het pedaal intrap. succes.

'66 121 88-91-bx

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2013 14:10 #132710 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Timing 123ign
Michiel, heb je achteraf nog gemeten waar je op uit komt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-10-2013 18:44 #132718 door Michiel Eertink (GAST)
Beantwoord door Michiel Eertink (GAST) in topic Timing 123ign
nee arno, ik heb hem op de vastgestelde 13 graden gezet volgens ''123'' en daarna afgesteld naar de motor. let wel, ik hoefde hem nog geen 2 mm bij te stellen, luistert erg nou. maar je hoort, ziet en voelt het verschil meteen.

'66 121 88-91-bx

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-10-2013 22:43 #132778 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Timing 123ign
Je winst hoeft niet alleen in de 123 te zitten he..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2013 06:27 #132786 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Timing 123ign

"Arno Pfennings" schreef:
In hoeverre zal de timingsinstelling invloed hebben op het beschikbare vermogen?

De B18 met nieuwe kop is nu ingesteld op ca. 12..14 graden bij 800omw/min maar ik vind hem iets traag bij het optrekken. Bij iets hogere toeren "pakt" die wat duidelijker.

Meer graden bij stationair of juist lager?


Arno, je hebt toch een tt6 nokkenas? Deze is erg lui onderin het toerengebied, dus dat trage oppakken kan wel kloppen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2013 07:42 #132788 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Timing 123ign
TT6 mag wel lui zijn, maar dan zou er wel e.a. moeten gebeuren als ik eerst toeren maak en dan de koppeling laat opkomen...niet?
Nog even wat tweaken en misschien is de koppeling weliswaar niet geheel versleten maar heeft die zijn beste tijd gehad.

Nog even wat tweaken te gaan....voor de rest helemaal niets te klagen horen over de nieuwe configuratie...integendeel...het is een feest om te rijden ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD