motorolie lekkage
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Na een week maar eens onder de motor gekeken en wie schets mijn verbazing dat, met name aan de voorkant, alles onder de olie zit.Met name aan de rechterkant en ook nog eens ver voor de motor. De stuurstang, de slang onder bij de radiator,de voortrein.Aan de achterkant van de motor is alles droog.
Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Mijn zoon heeft ook in die week wel een noodstop moeten maken op de snelweg.
Jullie hulp en suggesties worden zeer gewaardeerd.
Arnic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Arnic de Winter" schreef:
Recentelijk heb ik van mijn Volvo Amazone met B18 motor de krukaskeerring achter vervangen en ook de carterpanpakking.De motor lekt olie aan de koppelingszijde.
Na een week maar eens onder de motor gekeken en wie schets mijn verbazing dat, met name aan de voorkant, alles onder de olie zit.Met name aan de rechterkant en ook nog eens ver voor de motor. De stuurstang, de slang onder bij de radiator,de voortrein.Aan de achterkant van de motor is alles droog.
Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Mijn zoon heeft ook in die week wel een noodstop moeten maken op de snelweg.
Arnic
Ik heb hetzelfde gehad een tijd geleden, bij mij was het de voorste krukaskeerring.. Olie wordt door de fan naar rechts geslingerd.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Arnic de Winter" schreef:
Recentelijk heb ik van mijn Volvo Amazone met B18 motor de krukaskeerring achter vervangen en ook de carterpanpakking.De motor lekt olie aan de koppelingszijde.
Arnic
Ik heb hetzelfde gehad een tijd geleden, bij mij was het de voorste krukaskeerring.. Olie wordt door de fan naar rechts geslingerd.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik wil niet in herhalingen vallen (maar doe dat toch maar):
Lekken aan de voorzijde is gelukkig makkelijker toegankelijk dan aan de achterzijde waarbij je de bak moet wegnemen.
Alleen: het distributiedeksel is de moeder van de voorste oliekeerring. Het zit vast met een behoorlijk aantal boutjes. Als je een nieuwe keerring monteert (uiteraard goed insmeren met olie), dan neem je natuurlijk ook nieuwe pakkingen voor het deksel en heb je natuurlijk de oppervlaktes waar de pakking komt minutieus gereinigd. De boutjes moet je met de hand aandraaien.(hooguit een dop tussen duim en wijsvinger nemen)
Bij het definitief vastzetten door een hulp met een grote ring- of steeksleutel de krukas laten ronddraaien, zodat de keerring goed centreert. Het deksel moet daarbij eerder iets opgetild, dan naar beneden gedrukt worden.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate