Koele lucht, luchtfilter verplaatsen of cold air intake?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2013 08:28 #131928 door Jeroen Visser (GAST)
Koele lucht, luchtfilter verplaatsen of cold air intake? is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik loop al een tijdje te dubben wat ik met het luchtfilter ga doen, in de huidige setup zuigt hij licht uit de motorruimte en zit redelijk boven het spruitstuk. Hoe koeler de lucht hoe beter dus zit er aan te denken om hem direct achter de grille te plaatsen.

Waar ik dan bang voor ben is dat hij in de regen veel vocht/water naar binnen gaat trekken.

Ander idee is om op deze plek een cold air intake te maken en deze voor het filter te laten uitkomen, tijdens het rijden zal dit prima werken denk ik maar bij langzaam rojden zal dit niet zoveel doen (maakt misschien op die momenten ook niet uit)

Iemand ervaring hiermee of tips?

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2013 10:23 #131931 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Koele lucht, luchtfilter verplaatsen of cold air intake?
op zich een goed idee, maar niks nieuws: in de originele situatie bij een B20 wordt de lucht ook via een buis aangezogen direct achter de grille vandaan. hierin zit dan een thermostisch geregelde luchtklep waarmee bij koude motor lucht vanaf het uitlaatspruitstuk wordt aangezogen en bij warme motor vanaf de grille.
jij hebt er, geloof ik, een Weber op zitten waarmee dit alles is komen te vervallen.
ik heb het filter vervangen door een dichte aluminium versie (rondgebogen alu plaatje) met aan de voorzijde een slangaansluiting met een dikke slang naar voor eindigend met een sportluchtfilter (imitatie KN). filter zit weliswaar in de motorruimte maar wel direct achter het ronde gat waar origineel de koudelucht intake doorheen zit; tijdens rijden dus redelijk wat frisse ademlucht voor het blok. ik heb deze aanpassing ooit gedaan omdat een open Weber-filter icm LPG (soms/vaak) geen optimale combi is.
kijk, als je tenminste op LPG rijdt, wel uit als alleen een buis vanachter de grille richting luchtfilter plaatst dat er niet te hard in het luchtfilter wordt geblazen door de rijwind; LPG kan daar nogal door van slag raken.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD