luchtfilter nog origineel?
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Nu wilde ik in mijn onschuld en atechnische kennis de luchtfilter vervangen (naast de puntjes en bougies) omdat die wat stotterend rijdt.
Tot mijn verbazing is dat 1 geheel met het stalen huis. Maw eigenlijk moet je de gehele stalen unit vervangen (in 1970 bestond het woord duurzaamheid en milieu nog niet echt en GroenLink heette nog PPR)
Ik ben vandaag naar Toncar gegaan te Berkel en die heeft mij toch een papieren luchtfilter verkocht en meldde dat je met een tang de randen moet ombuigen en dan de oude filter er uit halen. Blijkbaar worden de complete stalen units niet meer verkocht. Weet iemand of dit klopt dan wel tips om dit te doen? Krijg met geen mogelijkheid de 2 helften van elkaar.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Het luchtfilter waarvoor ik de oplossing niet ken, is evenwel niet jouw prioriteit.
De banden zijn van het type Flintstone en het remsysteem heeft zoveel water opgenomen dat alle doorgaans gangbare delen door roest zijn aangetast, ook schijnbaar goede slangen.
Met die originele onderdelen de weg op gaan met een goed presterende motor is vragen om moeilijkheden.
Volvo for life, weetjewel?
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
"Siang Phoa" schreef:
Gefeliciteerd!
Het luchtfilter waarvoor ik de oplossing niet ken, is evenwel niet jouw prioriteit.
De banden zijn van het type Flintstone en het remsysteem heeft zoveel water opgenomen dat alle doorgaans gangbare delen door roest zijn aangetast, ook schijnbaar goede slangen.
Met die originele onderdelen de weg op gaan met een goed presterende motor is vragen om moeilijkheden.
Volvo for life, weetjewel?
Wat een vreemde reactie. De auto is elk 2 jaar gekeurd, remleidingen, en remolie zijn bijvoorbeeld vorig jaar vervangen, evenals alle alle noodzakelijke onderdelen. Rekening van 1200 euro zit er dan ook bij van vorig jaar (en 200km geleden). Zijn er nog mensen die wel iets kunnen melden over mijn vraag?
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Je oorspronkelijke post - die je nu aangepast hebt - deed vermoeden dat er al heel lang geen onderhoud meer aan de auto gepleegd was. Vandaar dat Siang je - weliswaar enigszins ongenuanceerd - erop wilde wijzen dat er in dat geval nog wel een paar belangrijke aandachtspunten zijn .....
Luchtfilter : ik moet raden want weet niet welke carburateur/luchtfilter combinatie jij hebt. Vermoedelijk een Zenith-Stromberg carburateur met daarop een groot rond luchtfilter met aanzuigbuis ?
Volvo heeft dergelijke filters oorspronkelijk alleen als compleet gesloten unit geleverd - moest je inderdaad compleet (huis + filter) vervangen. In oude club magazine artikelen (waar je toegang toe hebt als je lid wordt) wordt melding gemaakt van mensen die zo'n luchtfilterhuis opengeslepen hadden en er vervolgens klemmetjes op gemaakt hadden, z.d.d. daarna alleen het papieren filter element vervangen hoefde te worden.
Heb het zelf nooit gedaan of gezien, maar lijkt me een heel gedoe.
De Stromberg luchtfilter huizen zijn gewoon weer compleet te krijgen (bij het VOD, maar ook bij Scandcar, Nordicar, etc). Ik neem aan dat die nieuwe wel open kunnen (eerst navragen !) - dan zou ik 'm dus als geheel vervangen.
Wel goed opletten : er zijn 2 versies : één met (#679261) en één zonder (#679260) pijpje om een luchtslang van de carterventilatie op aan te sluiten .....
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
De post is aangepast omdat ik dacht dat de banden oud waren, maar dat blijkt niet zo te zijn (afgezien van het reservewiel dan, volgens mij is die wel uit 1970 hahaha). Echter het enige wat is aangepast is het stukje over de banden. Dus snap niet echt het idee dat de auto slecht onderhouden is

Maar in ieder geval bedankt. Moest wel 20 euro dokken voor een papieren filter die er dus lastig in kan.Ik ga de andere bedrijven wel even bellen. Nogmaals bedankt!
vervolg: zie inmiddels dat die luchtfilter 80 euro kost, dan probeer ik toch maar even eerst om de stalen te openen die er nu in zit