oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-08-2013 20:28 #130767 door Ronald Damme (GAST)
oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje. is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo,

Aangezien mijn originele kwik thermometer is gesneuveld, heb ik een aanleiding om te gaan knutselen en te vervangen voor een electrische in een oud jasje.

De idee:
Om een originele benzinemeter om te bouwen (dus plaatje overzetten) naar een koelwatertemperatuur meter. Via een knop onder het dashboard is er binnen de meter over te schakelen naar koelwatertemperatuur, oliedruk en olietemperatuur. (stand is te herleiden aan de kleur van een indicatieled)

Mocht er in 1 van deze meetgegevens een probleem zijn dan zal er een led gaan knipperen en een pieper gaan piepen en zal de computer de meter overschakelen naar datgene waar het probleem zit.

Dit moet binnen het budget blijven van de prijs van een originele kwikthermometer.

De praktijk
Inmiddels heb ik de originele tempmeter omgebouwd naar een electrische, verder weet ik hoe ik hem aan kan sturen. De sensoren zijn geijkt.

Nu moet ik alleen de vertaalslag gaan maken naar de positiesensor.

Hiervoor heb ik 3 vragen, waarvan ik hoop dat jullie mij hierin kunnen verder helpen:

Wat is de normale bedrijfsdruk van de olie, welke toleranties mag ik als aanvaardbaar beschouwen, +- 2 bar?
Wat is de normale bedrijfstemperatuur van de olie, vanaf welke temperatuur mag ik het blok als warm beschouwen en wanneer de olie als te heet?
Wat is de normale bedrijfstemperatuur van het koelwater, 80Gr? , 100 is te heet en onder de 70 is koud?

alvast bedankt voor jullie reacties. Wanneer hij werkend is bevonden zal ik een verslag maken van wat ik gedaan heb, welke onderdelen er nodig zijn. En hoe hij te ijken en te programeren is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2013 22:21 #130777 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
Oliedruk loopt tot iets van vijf bar.
Olie werkt het best rond de 90°C. Vaak blijft bij mij de olie koeler. Vanmiddag op Zandvoort eindelijk eens het 100° LEDje aangekregen. Dus bij heftiger rijden kan de olietemp hoger oplopen. De schaal loopt volledig tot iets van 130°C. Maar dat wil je niet halen. Water zal niet ver boven de 100° komen, tenzij het systeem echt goed onder druk kan komen. Die waterloze koelvloeistof wordt wel warmer dacht ik. De temperatuurschaal voor water loopt dus niet zover als die van de olie. Zie het draadje over mijn digitale thermometers.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-08-2013 22:40 #130925 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
Ik heb gisteren alles in elkaar gesoldeerd en vandaag op de werkbank getest. Hier werkt hij naar behorens.
Van het weekend bouw ik hem in de auto.

de werkdruk heb ingesteld op het middelste groene vak van 3,5-6 bar. (hoe verder naar het rood, hoe lager de druk)
zowel bij de olie als het water staat de wijzer in het midden bij 80 graden.
Bij water staat hij bij 100 graden halverwege het rood, bij olie is dit nu 110 graden.

Dit kan ik allemaal nog veranderen.

hier even een foto van het voorlopige zicht. (oranje is olie temperatuur)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2013 08:17 #130931 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.

"Rob Spoon" schreef:
Oliedruk loopt tot iets van vijf bar.


Bij mij is de olie warm ongeveer 4,5-5bar, koud bij gasgeven schiet hij naar de 6,5bar. Dus de druk wordt wel iets hoger.

Gaaf project Ronald!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-08-2013 17:15 #131531 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
zo nu een kleine 1000 km met de ingebouwde sensoren gereden.

Het heeft nog een aantal kleine kinderziekten.

Volgens mij heb ik de olie en koelwatertemperatuur sensor omgedraaid, want de (volgens mij) olie komt sneller op temperatuur dan koelwater, en als ik lang 120 rij dan wordt de olie kouder en koelwater wordt warmer.

Verder heeft hij te veel metingen per seconde (1000) hierdoor wordt de oliedruksensor heel onrustig. Hij gaat hierdoor dansen op de motortoeren, ik denk dat 1 meting per seconde zat genoeg is. Op 1 van de temperatuursensoren is dit ook gedeeltelijk van toepassing.

Verder viel mij op, dat bij warme olie de druk veel varieert. zo danst hij tussen de 3,5-4 bar op snelweggebruik. hebben er hier meer ervaring mee? Het lijkt een soort variatie beeld van een plunjerpomp, dit terwijl een verdringerpomp toch redelijk constant is.

De olie is nu ook iets meer dan 1000km oud, maar zodra hij warm is en ik draai staionair, dan valt mijn oliedruk geheel weg, dan kom ik onder de 1 bar. Het normale oliedruklampje gaat dan niet branden. De alarmen van mijn sensor gaan dan wel af.hebben er hier meer ervaring mee? is dit normaal ik weet wel uit het verleden dat toen mijn motor door een slechte afstelling te langzaam staionair liep dat toen wel het olielampje ging branden.

dus nu moet ik een soort overrulersknop maken om het alarm uit te zetten, want als je voor het stoplicht moet staan wordt je gek van het geknipper en gepiep van het alarm.

Zoals het ook in mijn vak is, als je gaat monitoren dan ga je problemen creëren, nooit last gehad van oliedruk problemen. En nu ik het meet zie je dingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 01:47 #131549 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
Beste Ronald, over de oliedruk, bij mijn vorige motor (een revisiemotor) ging het olielampje bij stationair altijd een beetje knipperen ik heb met deze motor toch 25jaar gereden.
De motor die ik nu heb ook een revisiemotor heeft het niet dus dat de druk laag is is wel zeker maar nog steeds genoeg om te smeren.
De oliedruk moet bij 2000 t/min tussen de 2,5 en 6 kg/mc2 (sorry ik heb het alleen in oude eenheid)
Over de temperaturen mijn koelwater staat altijd in het middien met een thermosstaat van 78gr.
Een sample per sec voor een temp meting is meer dan genoeg een sample per twee of drie sec is ook nog steeds meer dan genoeg.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-09-2013 17:23 #131584 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
Raar om te zeggen: maar net een flinke ronde gemaakt met de laptop eraan.

Ik had de olie en watertemp in ieder geval omgedraaid.

Ik heb een 72 graden thermostaat en het koelwater werd niet warmer dan 75 graden bij een wat langere sprint van 140km/h
de olie kreeg ik met veel moeite op 80 graden waarna het snel afkoelde om zo rond de 78 te blijven hangen.

Wanneer de olie heet is varieert de druk op de snelweg (afhankelijk van de motortoeren) tussen de 4,2 en 4,5 bar.
Wanneer ik met een warme motor voor het stoplicht sta dan valt de druk terug naar het laagste gemeten 0,9 bar en gemiddeld 1 - 1,2 bar. (alarm stond afgesteld op minder dan 3,5bar)
Wanner ik de motor uitzet dan valt de druk binnen 1 sec weg naar 0 bar.

over de kg/cm2 eenheid, daar kan je bijna gewoon bar achterzetten (1kg/cm2 is 0,9804bar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 17:32 #131585 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
Uit nieuwsgierigheid: waar heb je de olietemp sensor geplaatst? Ik zie op mijn meter dat de olie temp bij rustig rijden op de 90 á 95 graden zit en bij een beetje door rijden toch rond de 100 gaat zitten (ik heb hem in de sandwich plate tussen oliefilter en blok geplaatst)

Mooie meters zo trouwens top!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-09-2013 17:38 #131586 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.
@ jeroen in de sandwichplate die ik van jou heb overgenomen ;) (druk en temp)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 17:40 #131587 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic oliedruk, temp en koeltemp in een oud jasje.

"Ronald Damme" schreef:
@ jeroen in de sandwichplate die ik van jou heb overgenomen ;) (druk en temp)


Ah tuurlijk. Was te verwachten hahaa :D

Ik ben wel benieuwd of de uitlaat nog invloed heeft op de waarde van de temp sensor. Mijn 4-1 uitlaat loop vlak langs het oliefilter. Misschien een keer de originele druksensor vervangen door de temp sensor (en vice versa)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.