Haperende B18
- Rogier van de Van de Weerd
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2013 13:29 #130747
door Rogier van de Van de Weerd
Haperende B18 is gemaakt door Rogier van de Van de Weerd
Mijn 65'er Ama met B18 houdt in en 'hapert' bij rijden met constante snelheid. Door iets meer gas te geven gaat het vervolgens weer beter. Bij terugkomen naar stationair draaien slaat de motor af. Heb daarna de compressie ( bij bedrijfstemperatuur) gemeten. 3 cilinders zitten rond de 9,5 tot 9,8 bar, 1 cilinder zit op 7,5 bar. Na het toevoegen van een beetje olie in de betreffende cilinder komt de druk op zo'n 7,9 bar uit. Zou dit drukverschil betekenen dat er een probleem met een zuigerveer is of dat er een probleem met de kleppen of nokkenas te verwachten is? Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn? Groet Rogier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2013 14:06 #130748
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Haperende B18
maar een kleine compressieverhoging door toevoeging van olie, kleppen gesteld van te voren neem ik aan?
ik zou het zoeken in een versleten kop als ik het zo hoor.
Bovendien verwacht ik dat het haperend lopen niet compleet daardoor veroorzaakt word heb je nergens valse lucht, lpg of benzine?
Ontsteking onlangs nog helemaal gecontroleerd?
ik zou het zoeken in een versleten kop als ik het zo hoor.
Bovendien verwacht ik dat het haperend lopen niet compleet daardoor veroorzaakt word heb je nergens valse lucht, lpg of benzine?
Ontsteking onlangs nog helemaal gecontroleerd?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2013 15:48 #130751
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Haperende B18
Kijk eerst een naar de benzinetoevoer, filter verstopt oid? Bij het extra gas geven spuit er via een andere weg een hoopje extra brandstof de motor in (in de aanname dat je een 36VN carburateur zou hebben)
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-08-2013 18:09 #130758
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Haperende B18
Het happeren heeft niets met je drukverschil te maken. De 7.5 bar cilinder zal waarschijnlijk een klep probleem hebben (mits ze al afgesteld waren)
Begin eerst maar eens om je condensator (en dan ook gelijk de puntjes maar ) te vervangen , een slechte condensator geeft problemen bij "regelmatig" lopen (dus stationair of op constante snelheid) .
Bij gas bij geven lijkt er vaak geen probleem.
Begin eerst maar eens om je condensator (en dan ook gelijk de puntjes maar ) te vervangen , een slechte condensator geeft problemen bij "regelmatig" lopen (dus stationair of op constante snelheid) .
Bij gas bij geven lijkt er vaak geen probleem.
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2013 20:35 #130769
Beantwoord door Rogier van de Van de Weerd in topic Haperende B18
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb noch kleppen noch ontsteking gesteld/ afgesteld sinds het probleem ontstaan is. Omdat ik in eerste instantie het aanzuigen van valse lucht vermoedde heb ik het spruitstuk gedemonteerd en gecheckt en de pakking vervangen, de slang naar de ontstekingsvervroeger gecheckt, de voormalige aansluiting van de gedemonteerde rembekrachtiger (aangezien doezelde geest gegeven had) opnieuw afgedopt. Daarnaast het benzinefilter/pomp gecontroleerd. De carb is slechts 1 jaar oud en is een Weber 34 ICH / W0424E05, destijds bij Dries B. In Barneveld aangeschaft. Eveneens rotor en contactpunten gereinigd (nog niet vervangen).
Maak mij toch enigszins zorgen om het druk verschil, 't is natuurlijk geen sinecure om ff een zuigerveer te gaan vervangen
.
Wellicht een goede tip om eerst een condensator en contactpunten te vervangen. Zal dan ook de klepspeling controleren alhoewel ik mij afvraag hoe deze speling 'zomaar' veranderd.
Hou mij aanbevolen voor alle nuttige adviezen, waarvoor alvast dank!
Groet Rogier
Maak mij toch enigszins zorgen om het druk verschil, 't is natuurlijk geen sinecure om ff een zuigerveer te gaan vervangen

Wellicht een goede tip om eerst een condensator en contactpunten te vervangen. Zal dan ook de klepspeling controleren alhoewel ik mij afvraag hoe deze speling 'zomaar' veranderd.
Hou mij aanbevolen voor alle nuttige adviezen, waarvoor alvast dank!
Groet Rogier
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-08-2013 20:59 #130770
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Haperende B18
Controleer gelijk even de status van je verdelerkap en bougiekabels. Had ooit scheurtje in de kap; eerste probleem was inhouden. Enkele weken later leek de motor FUBAR. Nieuwe kap en alles OK:)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2013 19:24 #130912
Beantwoord door Rogier van de Van de Weerd in topic Haperende B18
Nou iedereen nogmaals bedankt voor de goede adviezen. Inmiddels kleppen gesteld, ontsteking nagelopen, contactpunten gereinigd e.d.; probleem verholpen! Maarrrr ander probleem ontstaan. De kachel blijft in standje hoog staan, zal wellicht een kwestie van een kraan zijn. Daar duiken we dan nog maar even in