B18B koppakking
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-07-2013 16:11 #130231
door Rob Baeten
B18B koppakking is gemaakt door Rob Baeten
Hallo Allemaal,
Ik moet binnenkort de kop van mijn B18B vervangen omdat de kleppen wel erg diep gaan liggen. Het onderblok heb ik 4 jaar geleden gereviseerd, de kop heb ik destijds alleen de kleppen opnieuw ingeslepen. Ik wil een goede B18A kop laten vlakken tot 86,2 mm en deze dan helemaal klaar te maken voordat ik de motor open maak. Nu weet ik dat mijn motor een dunne metalen pakking heeft, als ik me niet vergis werd dit standaard bij de B18B gebruikt. Kan ik deze vervangen door een standaard(dikkere) koppakking of moet ik de kop nog een paar tiende dunner laten maken om aan de juiste compressie te komen?
Groeten, Rob
Ik moet binnenkort de kop van mijn B18B vervangen omdat de kleppen wel erg diep gaan liggen. Het onderblok heb ik 4 jaar geleden gereviseerd, de kop heb ik destijds alleen de kleppen opnieuw ingeslepen. Ik wil een goede B18A kop laten vlakken tot 86,2 mm en deze dan helemaal klaar te maken voordat ik de motor open maak. Nu weet ik dat mijn motor een dunne metalen pakking heeft, als ik me niet vergis werd dit standaard bij de B18B gebruikt. Kan ik deze vervangen door een standaard(dikkere) koppakking of moet ik de kop nog een paar tiende dunner laten maken om aan de juiste compressie te komen?
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-07-2013 18:07 #130234
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic B18B koppakking
Hallo Rob,
de koppakkingen van de B18A, B en D zijn toch origineel hetzelfde? Daarom is bij de B18 de kophoogte verschillend.
Pas de B20 heeft origineel verschillende koppakkingen.
Maar misschien zijn er ook speciale sportkoppakkingen zoals je dunne metalen versie? Ik ben die echter nog niet tegengekomen.
groeten, Rudi
de koppakkingen van de B18A, B en D zijn toch origineel hetzelfde? Daarom is bij de B18 de kophoogte verschillend.
Pas de B20 heeft origineel verschillende koppakkingen.
Maar misschien zijn er ook speciale sportkoppakkingen zoals je dunne metalen versie? Ik ben die echter nog niet tegengekomen.
groeten, Rudi
27-07-2013 21:10 #130242
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18B koppakking
Nee, de B18 heeft net als de B20 verschillende koppakkingen, 8 en 9 mm.
Ik snap niet helemaal wat je wilt gaan doen, als je de B18 kop laat reviseren, laat dan gelijk deze aanpassen voor LPG en ook nieuwe klepzittingen plaatsen.
Als de kop de hoogte heeft van een B-kop, zou ik ook een B-pakking gebruiken.
Ik snap niet helemaal wat je wilt gaan doen, als je de B18 kop laat reviseren, laat dan gelijk deze aanpassen voor LPG en ook nieuwe klepzittingen plaatsen.
Als de kop de hoogte heeft van een B-kop, zou ik ook een B-pakking gebruiken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-07-2013 23:38 #130256
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B18B koppakking
op papier kan een investering altijd uit (je hebt hem immers toch open liggen)
de praktijk laat vaak iets anders blijken (de korte termijn euro's zijn niet in voldoende mate beschikbaar)
de praktijk laat vaak iets anders blijken (de korte termijn euro's zijn niet in voldoende mate beschikbaar)
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-07-2013 12:01 #130277
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18B koppakking
Hoi Ed, op dit moment heb ik helaas geen geld in mijn hobby spaarpotje zitten voor een kop revisie omdat ik ook al bezig ben aan de Amazon van mijn zoon en mijn Katterug project. Wij rijden ongeveer 4000 km/jaar met onze wagen en heb daarom besloten om het even te doen met de spullen dit ik heb liggen. Ik heb nog een goeie B18A kop waarvan de kleppen mooi hoog liggen en opnieuw ingeslepen kunnen worden, de enige aanpassing is dan de 86,2 mm wat relatief goedkoop kan. Ik weet dat een revisie kop het aller mooiste is en op lange termijn het beste maar ga nu even voor een goedkoper alternatief.
Jij hebt het over een 8 en 9 mm pakking, zou jij me kunnen vertellen welke ik voor de B moet gebruiken.
Alvast bedankt.
Gr, Rob
Jij hebt het over een 8 en 9 mm pakking, zou jij me kunnen vertellen welke ik voor de B moet gebruiken.
Alvast bedankt.
Gr, Rob
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-07-2013 13:08 #130278
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18B koppakking
De verschillende voor B18 zijn 0,8 en 0,9 mm, dus maar 0,1 mm verschil, en onafhankelijk van B18A/B. In onze shop wordt er trouwens maar een versie te koop aangeboden. Eventueel alleen een dikteverschil vanwege materiaalverschil dat zich anders samendrukt? Een eventueel 0,1 mm verschil zul je amper of niet merken (kan na het vlakken al als verschil optreden).
De verschillen bij de B20 koppakkingen zijn veel groter en dan wel afhankelijk van B20A en B want de koppakkingdikte moet bij de B20 de compressie echt bepalen omdat de B20 koppen dezelfde hoogte hebben.
Wat ik gezien heb: metalen versies zijn speciale raceversies.
succes, Rudi
De verschillen bij de B20 koppakkingen zijn veel groter en dan wel afhankelijk van B20A en B want de koppakkingdikte moet bij de B20 de compressie echt bepalen omdat de B20 koppen dezelfde hoogte hebben.
Wat ik gezien heb: metalen versies zijn speciale raceversies.
succes, Rudi
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-07-2013 13:17 #130280
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18B koppakking
Bedankt voor de info Rudi, ik heb nog twee pakkingen liggen en ga denk ik de dunste gebruiken als er al verschil inzit.