b23 in amazon
- hugo brouwer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2013 16:27 #128877
door hugo brouwer
b23 in amazon is gemaakt door hugo brouwer
besten,
ik denk er over een amazon combi te kopen en deze te voorzien van een iets zwaardere motor.
reden is dat ik de amazon regelmatig zal gaan gebruiken voor trekken van karren en met flinke ladingen achterin.
kan zo'n beestje prima hebben is mijn ervaring.
maar met een 1.8 of een 2.0 is dat (te) hard werken of i.i.g. veel extra onderhoud.
mijns inziens is een investering in een zwaarder blok een beter idee.
iemand ervaring?
B21 carburateur of B23 carb?
en zou de 4-traps automaat ook passen?
ik heb ooit iets gehoord over verschillende hellingshoeken van B18 t.o.v. B21. klopt dat?
en is daar middels motorsteunen iets aan te doen? of andere carterpan ?
en hoe zou dan de aansluiting zijn van nwe bak/automaat naar cardanas.
zoals de kenner waarschijnlijk al heeft opgemerkt heb ik anderhalf rechterhand.
en iets met klokken en klepels
dus ik zou zeer content zijn met reacties van ervaringsdeskundigen die zeggen wat wel en wat niet te doen...
dank en groet!
Hugo
ik denk er over een amazon combi te kopen en deze te voorzien van een iets zwaardere motor.
reden is dat ik de amazon regelmatig zal gaan gebruiken voor trekken van karren en met flinke ladingen achterin.
kan zo'n beestje prima hebben is mijn ervaring.
maar met een 1.8 of een 2.0 is dat (te) hard werken of i.i.g. veel extra onderhoud.
mijns inziens is een investering in een zwaarder blok een beter idee.
iemand ervaring?
B21 carburateur of B23 carb?
en zou de 4-traps automaat ook passen?
ik heb ooit iets gehoord over verschillende hellingshoeken van B18 t.o.v. B21. klopt dat?
en is daar middels motorsteunen iets aan te doen? of andere carterpan ?
en hoe zou dan de aansluiting zijn van nwe bak/automaat naar cardanas.
zoals de kenner waarschijnlijk al heeft opgemerkt heb ik anderhalf rechterhand.
en iets met klokken en klepels

dus ik zou zeer content zijn met reacties van ervaringsdeskundigen die zeggen wat wel en wat niet te doen...
dank en groet!
Hugo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2013 17:02 #128881
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic b23 in amazon
Even de zoekfunctie gebruiken en google daar staat al 90% van je vragen beantwoord.
Mijn advies: niet doen! met een b23 kan je een amazon al krom trekken.
Mijn advies: niet doen! met een b23 kan je een amazon al krom trekken.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- hugo brouwer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2013 17:17 #128882
door hugo brouwer
Beantwoord door hugo brouwer in topic b23 in amazon
klopt, was iets te snel met plaatsen
via deze site ook al veel gevonden
met name de site tinustechniek.nl is erg leerzaam.
overigens krom trekken; ik rij als een oud wijf
heb vele klassiekers gehad en weet dat je met oude dames (zijn zelden heren...) rustig aan moet doen.
waar ik op doel is dat ik met een bult meer vermogen met veel minder toeren (dus minder slijtage, herrie en brandstofverbruik) wel in een mooie oude bak kan rijden.
niet om te scheuren. dat doe ik nooit en daar heb ik ook totaal geen lol in.
wel wil ik volbeladen nog 100 km/h met een aanhangwagen willen rijden zonder 4000 tpm.
dus een B21/b23 met M47 (of een 4-traps automaat)
lijkt me voor € 1000-1250 max wel te doen (blok, ombouwtoestand etc)
mits ik voor € 500,- een donorauto vind die ook op gas rijdt zodat ook de verdamper en ander LPG troelala mee kan verhuizen naar de amazon...
toch?
via deze site ook al veel gevonden
met name de site tinustechniek.nl is erg leerzaam.
overigens krom trekken; ik rij als een oud wijf

heb vele klassiekers gehad en weet dat je met oude dames (zijn zelden heren...) rustig aan moet doen.
waar ik op doel is dat ik met een bult meer vermogen met veel minder toeren (dus minder slijtage, herrie en brandstofverbruik) wel in een mooie oude bak kan rijden.
niet om te scheuren. dat doe ik nooit en daar heb ik ook totaal geen lol in.
wel wil ik volbeladen nog 100 km/h met een aanhangwagen willen rijden zonder 4000 tpm.
dus een B21/b23 met M47 (of een 4-traps automaat)
lijkt me voor € 1000-1250 max wel te doen (blok, ombouwtoestand etc)
mits ik voor € 500,- een donorauto vind die ook op gas rijdt zodat ook de verdamper en ander LPG troelala mee kan verhuizen naar de amazon...
toch?
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2013 22:30 #128891
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic b23 in amazon
Hugo,
De site van Tinus heb je gevonden dus dan weet je wat je moet doen om een B230 te kunnen monteren. Als je een 4 traps erbij wilt zal je de tunnel moeten verbreden en ik dacht ook iets verhogen. Als je zware vracht gaat trekken met een 4 traps zou ik als ik jou was de OD uit schakelen, dat is voorschrift anders gaat je bak eraan. Daarnaast moet je een rad nemen die ook je olie van je 4 traps koelt.
Heb je wel is een 2,3 LPT 135 PK 230 NM of een HPT met 260 NM van een Volvo 940 overwogen. Koppel zat bij lage toeren en de turbo jaagt mijn 940 estate met zijn 1412 kg naar de 190 Km/h
Hou wel rekening dat de amazon maar een XXX kilo mag trekken, geloof mij als je er een tandemasser met zware lading er achter hangt komt ie best wel van zijn plek maar hij trekt werkelijk je auto uit elkaar op den duur.
De site van Tinus heb je gevonden dus dan weet je wat je moet doen om een B230 te kunnen monteren. Als je een 4 traps erbij wilt zal je de tunnel moeten verbreden en ik dacht ook iets verhogen. Als je zware vracht gaat trekken met een 4 traps zou ik als ik jou was de OD uit schakelen, dat is voorschrift anders gaat je bak eraan. Daarnaast moet je een rad nemen die ook je olie van je 4 traps koelt.
Heb je wel is een 2,3 LPT 135 PK 230 NM of een HPT met 260 NM van een Volvo 940 overwogen. Koppel zat bij lage toeren en de turbo jaagt mijn 940 estate met zijn 1412 kg naar de 190 Km/h
Hou wel rekening dat de amazon maar een XXX kilo mag trekken, geloof mij als je er een tandemasser met zware lading er achter hangt komt ie best wel van zijn plek maar hij trekt werkelijk je auto uit elkaar op den duur.
22-06-2013 10:38 #128908
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic b23 in amazon
Een XXX is in geval van een Amazon Combi maximaal 1200kg in geval van een geremde aanhanger. Dus als je aanhanger al een paar honderd kilo weegt blijft er niet veel over door lading.
Persoonlijk denk ik niet dat het een goed idee is om dit dag in dag uit met een combi te doen.
Dan is hij snel af denk ik. Met alleen een sterkere motor ben je er denk ik niet. Je moet dan ook gaan denken aan een upgrade van de wegligging en je remmen.
Overigens denk ik dat het goedkoper is om een B20 wat op te peppen dan om een B23 in te bouwen.
Er komt namelijk echt veel bij kijken. Als je lagere toeren wilt, kun je altijd nog een overdrive achter je B20 hangen. Een M46 is een sterke bak en hoewel die uit een 240 komt is die nog relatief eenvoudig in te bouwen.
Persoonlijk denk ik niet dat het een goed idee is om dit dag in dag uit met een combi te doen.
Dan is hij snel af denk ik. Met alleen een sterkere motor ben je er denk ik niet. Je moet dan ook gaan denken aan een upgrade van de wegligging en je remmen.
Overigens denk ik dat het goedkoper is om een B20 wat op te peppen dan om een B23 in te bouwen.
Er komt namelijk echt veel bij kijken. Als je lagere toeren wilt, kun je altijd nog een overdrive achter je B20 hangen. Een M46 is een sterke bak en hoewel die uit een 240 komt is die nog relatief eenvoudig in te bouwen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )