Bonkig geluid, wat kan het zijn?
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Aan de onderkant is ook niets te horen (carterpan, distributiedeksel, tegen het blok thv nokkenas) nou niets te horen

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik laat de boel nu eerst een beetje afkoelen en ga dan eens een kijkje nemen onder het kleppendeksel maar tips vooraf zijn meer dan welkom.
Alvast dank.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Raar maar waar, heb laatst een auto gehad zonder compressie en daar lag de as in 3 stukken omdat de bouten waren los gelopen
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Lars Weffers" schreef:
Controleer eens of de tuimelaar as vast zit.
Raar maar waar, heb laatst een auto gehad zonder compressie en daar lag de as in 3 stukken omdat de bouten waren los gelopen
Net gechecked

Misschien is er iemand in midden nederland (woon in almere) die met me mee wil luisteren? Tevens krijg ik de boel niet helemaal lekker lopend dus een beetje hulp zou erg welkom zijn.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-

- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Rob Baeten" schreef:
Jeroen, het geluid zou van een lagerschaal kunnen komenZelf heb ik al eens dergelijke geluiden gehad rondom cil #4, dit bleek uit de tuimelaar as te komen. Als je er nog een hebt liggen is het misschien een idee om die er even in te zetten en kijken of er iets veranderd.
Dag Rob,
Dank voor je reaktie. Ik ga morgen even de as wisselen. Als het een lagerschaal is, zou ik dan het geluid niet ook moeten horen als ik luister op het onderblok ter hoogte van de nokkenas? Hier heb ik geluisterd maar was het geluid nagenoeg niet te horen.
En mocht het de lager schaal zijn, is deze zelf te vervangen? Ik kan me voorstellen dat de voorste wel te doen is, maar misschien dien je ze alle drie tegelijk te vervangen?
Groet Jeroen
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-

De lagerschalen vd krukas zijn vrij makkelijk zelf te vervangen, maar t hele blok moet dan wel uit elkaar, dus aardig wat werk.
volvo-122s.blogspot.com.au/2012/08/assem...b20b-crankshaft.html
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Nu ik een oliedrukmeter en temp meter heb geplaatst zie ik dat de druk een beetje tegenvalt. Zeker als ik wat "doorgetrapt" heb en de olietemp filnk oploopt.
De druk zit tijdens het rijden tegen de vier bar aan, dit zakt naarmate de olie heter wordt (logisch) bij normaal rijgedrag zit deze dan rond de drie bar en stationair ongeveer 2 a 2,5 bar. Geef ik echter even flink gas zit hij hoog op toeren net boven de vier maar als ik vervolgens stilsta zakt deze net onder de twee bar.
Duidt dit misschien ook op versleten lagerschalen?
Ik ben eigenlijk van plan het blok er deze winter maar uit te halen en de lagerschalen e.d. te vervangen als dit nodig blijkt te zijn. Ook kan ik dan gelijk de achterste krukas keerring vervangen, deze lekt.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-