Compressiedruk vs compressieverhouding meten

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 11:59 #127020 door Arno Pfennings
Compressiedruk vs compressieverhouding meten is gemaakt door Arno Pfennings
Compressiedruk meten is recht-toe-reht-aan.....maar hoe komen we (middels meten?) achter de compressieverhouding? Kan dit laatste alleen door een volumebepaling tussen zuiger boven/beneden worden gedaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 12:23 #127021 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Compressiedruk vs compressieverhouding meten
Arno, volgens mij wel. Als je het volume(verschil) bepaald wat de zuiger teweeg brengt, dus cilinderinhoud van een cilinder ten opzichte van de slag die zuiger maakt, en de compressie verhouding is bijvoorbeeld 1:10, dan is de verbrandingsruimte (boven de zuiger, uitsparing in de kop) dus 10 keer zo klein als het slagvolume van de zuiger. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat het verschil tussen de compressieverhouding van een B18a en een B18b alleen veroorzaakt wordt door de dunnere 0,8mm koppakking, en verder niets.

Dus, theoretisch, :idea: als je een prop oid. in de kop last, verklein je de verbrandingsruimte, en verhoog je de compressieverhouding.

Hoor het graag als ik ernaast zit! :?
Hans

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 12:40 #127025 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Compressiedruk vs compressieverhouding meten
Hm, dus je verwacht dat 0,8 het enige verschil is? Dan heb ik misschien ook al een B18A omgetoverd in een B18B aangezien ik er ook 0,8mm tussen heb liggen...

Als de kop toch hoger is....haalt de 0,8mm natuurlijk minder uit dan maximaal mogelijk...niet?

Of zal men alleen met de koppakkingdikte de verschillen hebben verkregen en hoeft afvlakken niet meer?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 15:21 #127034 door Hansw
Arno, als je de boring (diameter) weet, en de slag (van een B18a):

Inhoud cilinder = straal x straal x pi x hoogte (=slag). ( neem de maten in cm's, ze staan in de boeken in mm's)
Deel dit antwoord door de compressie verhouding, dan heb je de inhoud van de verbrandingsruimte inclusief de koppakking. Die koppakking ( het gat ) heeft als volume ook weer de vorm van een cilinder, dus die kun je ook bepalen met (weer) straal x straal x pi x hoogte. De hoogte is nu de hoogte van de koppakking. Bij een B18a 2,4 mm (0,24 cm)standaard geloof
Trek de gevonden aantal kubieke cm's af van totale inhoud van de verbrandingsruimte. Zo krijg je de verbrandingsruimte in de kop.

Volgende stap: bereken nu de inhoud als je een koppakking van 0,8 cm neemt ( dus straal x straal x pi x 0,08cm).
Tel dit antwoord op bij de verbrandingsruimte in de kop. En gebruik dit antwoord weer hieronder..

Laatste stap: deel het slagvolume (eerste berekening) door je laatst gevonden antwoord ( die van net hierboven)
Als het goed is ( niet tussendoor afronden) krijg je als antwoord de compressieverhouding van een B18b

Ps. Straal is de helft van de diameter :?

Voor wat betreft de hoogte van een kop, die kun je evengoed wel een mm afvlakken, levert ook weer wat compressiewinst op. De latere B20e ??? Hadden een kop die 1-2 mm dunner was. Dit komt rechtstreeks de compressieverhouding ten goede. Maar
Ik weet niet zeker of het dit type was.. :?:

Dan, een B18b heeft ook nog een andere nokkenas, ten opzichte van een B18a/d

Is het acacadabra, vergeet dan mijn reactie, neem een pintje en geniet maar gewoon.. ;)

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 15:59 #127037 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Compressiedruk vs compressieverhouding meten
Hans...same page here....mee doodgesmeten op school ;) Thx

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2013 16:21 #127038 door Hansw
Sorry hoor... 8-) 8-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD