- Berichten: 831
Spacer nokkenas vraagje
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Vandaag de nokkenas uit het blok (b20) gehaald en volgens de haynes haal ik eerst het tandwiel eraf, vervolgens de messing flens en daarna de spacer. Ik heb geen spacer kunnen vinden! Er zit wel een ring achter het spietje op nokkenas maar ik denk niet dat ze deze bedoelen in het handboek.
Kan iemand mij vertellen hoe dit in mekaar steekt? Ik vraag me af of ik deze spacer mis en wil natuurlijk wel dat de boel straks weer op correcte wijze gemonteerd wordt.
Alvast dank.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Arno Pfennings" schreef:
Jeroen, even uit het blote hoofd...zit de ring achter de spie...als ik mij niet vergis. Misschien is iemand voor jou deze vergeten te plaatsen...al het werkplaatshandboek gecheckt?
Zo snelle reaktie! E zit een ring achter de spie idd, maar in de haynes lijkt te staan dat je eerst de flens en vervolgens de spacer verwijderd voordat je de nokkenas kunt verwijderen. Ik snap het niet helemaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
In het werkplaatshandboek Grupp 2a Pagina 15 zit wordt e.a. in deze volgorde op de nokkenas gemonteerd:
Ring
Sluitplaat (messing)
Tandwiel
Ring
Moer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
door Jeroen Visser » 09 mei 2013 06:15
Ik heb inmiddels begrepen dat die ring alleen gebruikt werd bij vroege b18 blokken, nu kom je ze bijna niet meer tegen. Iig geen probleem om hem zonder te monteren.
Zegt het werkplaatshandboek hetzelfde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Arno Pfennings" schreef:
door Jeroen Visser » 09 mei 2013 06:15
Ik heb inmiddels begrepen dat die ring alleen gebruikt werd bij vroege b18 blokken, nu kom je ze bijna niet meer tegen. Iig geen probleem om hem zonder te monteren.
Zegt het werkplaatshandboek hetzelfde?
Het werkplaats handboek blijft vasthouden aan de vroege b18 setup, heb jij de tt3 wel geplaatst met ring tussen moer en tandwiel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze ring zit er bij zowel de B18 als de B20 gewoon in.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Ed van der Zee" schreef:
Ik zou die ring maar gewoon plaatsen, anders heb je kans dat je de vriesdop welke achter de nokkenas in het blok zit eruit drukt bij het plaatsen en aandraaien.
Deze ring zit er bij zowel de B18 als de B20 gewoon in.
Volgens mij praten we over verschillende ringen. De ring achter het spietje zorgt ervoor dat de boel gespaced is.
Maar goed, het zit bij mij weer in elkaar draaid soepel rond en de vriesdop zit nog op zijn plek, ben dus tevreden.
Ed, wat ik wel vreemd vind is dat ik inmiddels een paar motorblokken in handen heb gehad maar nog nooit een ring tussen het tandwiel en moer heb gezien. Ik kwam deze pas tegenop een plaatje van het geheel ergens op een forum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.