olieverbruik
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-05-2013 15:37 #126934
door Ineke Hekman (GAST)
God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....
olieverbruik is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
Ik heb een 145 S uit '72 en rij op gas. Er staat iets meer dan 3ton op de teller en het olie verbruik was "normaal" ( regelmatig controleren en beetje bijvullen) kleppen stel ik regelmatig en olie+filter vernieuw (20w50) ik 1maal per jaar .
Nu heb ik al een tijd ( sinds het vervangen van de waterpomp) helemaal geen olie verbruik meer. Heeft dit met elkaar te maken?? Wat zou een andere oorzaak kunnen zijn?? Ergens vertrouw ik het gewoon niet??!
Nu heb ik al een tijd ( sinds het vervangen van de waterpomp) helemaal geen olie verbruik meer. Heeft dit met elkaar te maken?? Wat zou een andere oorzaak kunnen zijn?? Ergens vertrouw ik het gewoon niet??!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-05-2013 18:58 #126943
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic olieverbruik
Je waterpomp heeft er niets mee te maken 
Wat er mogelijk is gebeurd is het volgende.
Mogelijk heeft er in het verleden een motorolie in gezeten met reinigende dopes, bijvoorbeeld een halfsynthetische 15w40
Zeg maar de gangbare super en bouwmarktolie.
als er op een zeker moment een classicoil 20w50 wordt gebruikt zonder reinigende dopes ontstaat er na verloop van tijd weer koolafzetting op de plaatsen waar ruimte is door slijtage en of ruimte/ ruime toleranties en gaat de motor steeds mooier en stiller lopen.
geen rede om je zorgen te maken.

Wat er mogelijk is gebeurd is het volgende.
Mogelijk heeft er in het verleden een motorolie in gezeten met reinigende dopes, bijvoorbeeld een halfsynthetische 15w40
Zeg maar de gangbare super en bouwmarktolie.
als er op een zeker moment een classicoil 20w50 wordt gebruikt zonder reinigende dopes ontstaat er na verloop van tijd weer koolafzetting op de plaatsen waar ruimte is door slijtage en of ruimte/ ruime toleranties en gaat de motor steeds mooier en stiller lopen.
geen rede om je zorgen te maken.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-05-2013 11:57 #126983
door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic olieverbruik
Dat de waterpomp er niets mee te maken heeft vind ik wel heel stellig. Ik weet dat mijn amazon op een warme dag met vier man erin toch echt flink meer olie verbruikte dan op een koele dag in mijn eentje. Hogere temperatuur maakt de olie dunner en dan wil het verbruik ervan ook wel omhoog gaan. Ik kan me goed voorstellen dat een slechte waterpomp niet zo goed meer rondpompt, het blok niet zo goed meer koelt en zo ook voor een hogere olietemperatuur zorgt. Of dat zoveel uit kan maken heb ik geen idee van, maar ik sta er ook niet heel raar van te kijken...
Op dit moment heb ik ook geen olieverbruik meer, maar dat komt vooral doordat de wagen geheel uit elkaar ligt en ik 'm aan het restaureren ben.
Op dit moment heb ik ook geen olieverbruik meer, maar dat komt vooral doordat de wagen geheel uit elkaar ligt en ik 'm aan het restaureren ben.

- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-05-2013 09:29 #127018
door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic olieverbruik
De auto is al lang in mijn bezit en rijdt dus al lang op dezelfde olie. Dat van de koeling van het blok in combinatie met het olieverbruik daar dacht ik ook aan. Het blijft vooralsnog een raadsel.