Cilinderblok revisie
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2013 21:28 #126154
door Paul Scholte
Cilinderblok revisie is gemaakt door Paul Scholte
Beste allemaal,
Ik heb een "oefenblok", B18A, gekocht voor weinig geld en pak zo nu en dan wat aan en haal wat uit elkaar. En als het de moeite is om weer in elkaar te zetten dan wil dat goed doen. Ik ben bij de cilinderkop en ben een aantal zaken tegen gekomen waar ik graag jullie expertise inschakel.
Blok heeft gelopen op LPG en volgens de verkoper niet zo slecht, ik ben dus erg benieuwd naar de staat.
Ik ben begonnen met de cilinderkop. De kleppen lagen niet heel diep, ongeveer een 1mm boven de klepzetel.
Toen ik de kleppen verwijderde haddem de inlaatkleppen een zwart, redelijk zachte smurrie rond de klep, zie de foto's.
1. Is hier iets van af te leiden?
2. Hoe krijg ik dit heel goed schoon?
Vieze inlaatklep
Ik kwam deze klepgeleider tegen, bovenste randje is rubber en dit wordt met een klemmetje vastgehouden. Is het nodig deze te verwijderen als ik de cilinderkop wil schoonmaken?
Daarnaast de vraag hoe ik de cilinderkop goed schoonmaak, dus ook de binnenzijde, kanalen etc. Wat zijn jullie trucjes?
Ik heb een "oefenblok", B18A, gekocht voor weinig geld en pak zo nu en dan wat aan en haal wat uit elkaar. En als het de moeite is om weer in elkaar te zetten dan wil dat goed doen. Ik ben bij de cilinderkop en ben een aantal zaken tegen gekomen waar ik graag jullie expertise inschakel.
Blok heeft gelopen op LPG en volgens de verkoper niet zo slecht, ik ben dus erg benieuwd naar de staat.
Ik ben begonnen met de cilinderkop. De kleppen lagen niet heel diep, ongeveer een 1mm boven de klepzetel.
Toen ik de kleppen verwijderde haddem de inlaatkleppen een zwart, redelijk zachte smurrie rond de klep, zie de foto's.
1. Is hier iets van af te leiden?
2. Hoe krijg ik dit heel goed schoon?
Vieze inlaatklep
Ik kwam deze klepgeleider tegen, bovenste randje is rubber en dit wordt met een klemmetje vastgehouden. Is het nodig deze te verwijderen als ik de cilinderkop wil schoonmaken?
Daarnaast de vraag hoe ik de cilinderkop goed schoonmaak, dus ook de binnenzijde, kanalen etc. Wat zijn jullie trucjes?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2013 15:58 #126177
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Cilinderblok revisie
Die zwarte drap is olie wat wordt aangezogen van het klep deksel.
Er ontstaat vacuüm in het inlaatkanaal!
Die rubbers moet je eraf halen, deze kosten niks en nu het er toch af ligt is het alleen maar makkelijk!
De buitenkant kun je schoonmaken met remreiniger (ook bij de Action te verkrijgen, goed spul!) En de binnenkant kun je spoelen met azijn.
Succes
Er ontstaat vacuüm in het inlaatkanaal!
Die rubbers moet je eraf halen, deze kosten niks en nu het er toch af ligt is het alleen maar makkelijk!
De buitenkant kun je schoonmaken met remreiniger (ook bij de Action te verkrijgen, goed spul!) En de binnenkant kun je spoelen met azijn.
Succes
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2013 16:06 #126178
door Paul Scholte
Beantwoord door Paul Scholte in topic Cilinderblok revisie
Bedankt voor je antwoord!
Hoe kan daar een vacuum ontstaan?
Hoe kan daar een vacuum ontstaan?
17-04-2013 17:16 #126183
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderblok revisie
Doordat de zuiger bij het naar beneden bewegen met gesloten kleppen zuigt....hij zuigt ook het benzinemengsel aan. Er treedt altijd een heel klein beetje lekkage via de klepgeleiders op, vandaar de rubber seals. Die verharden en dus gaan doorlaten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-04-2013 19:03 #126188
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Cilinderblok revisie
Als je de kop eraf hebt en de kleppen eruit, kun je alles schoon borstelen met passende roterende staalborstels.
Bij aankoop van een koppakkingset, zitten de klepgeleiderubbers in de set. Na het reinigen moet je wel de kleppen met minimaal een schuurpoeder van 400 inschuren tot je op beide vlakken een mooi glad vlak hebt.
Hans
Bij aankoop van een koppakkingset, zitten de klepgeleiderubbers in de set. Na het reinigen moet je wel de kleppen met minimaal een schuurpoeder van 400 inschuren tot je op beide vlakken een mooi glad vlak hebt.
Hans
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2013 11:20 #126250
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Cilinderblok revisie
ALs de kop daar rubber seals heeft is het een B20 kop. De B20 verbrandingskamer is ca. 8,9 cm, iets van 5 mm groter dan de B18. Ook te zien aan het woord VOLVO, staat bij de B18 buiten het kleppendeksel en bij de B20 er binnen.
Eigenlijk niet zo geschikt voor een B18 omdat de compressie nog lager wordt.
Eigenlijk niet zo geschikt voor een B18 omdat de compressie nog lager wordt.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2013 12:05 #126253
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Cilinderblok revisie
Echt wel een B18? Ook als het er van buiten duidelijk op staat kan het van cylindermaat toch nog een B20 zijn (opgeboord).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2013 16:05 #126262
door Paul Scholte
Beantwoord door Paul Scholte in topic Cilinderblok revisie
Hmmm, dan snap ik het even niet meer...Het is iig als B18A blok aan me verkocht. De letters VOLVO staan buiten de klepdeksel, dus als ik Marc z'n redenering volg dan zal het een B18 zijn.
De kamers zijn 84mm breed, dit is dus wel een B18, maar wat doen dan die klepgeleiderrubbers daar??
Bedankt dat jullie me willen helpen!
De kamers zijn 84mm breed, dit is dus wel een B18, maar wat doen dan die klepgeleiderrubbers daar??
Bedankt dat jullie me willen helpen!
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-04-2013 18:20 #126273
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Cilinderblok revisie
Het kan zijn dat er B20 klepgeleiders gemonteerd zijn.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-04-2013 21:36 #126314
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Cilinderblok revisie
Als het werkt is het prima natuurlijk, een verbeterde B18 kop. Je kan het nameten. B18 klepstelen zijn 8,7 mm dik, die van de B20 8,0. De geleider vd B18 steekt 21 mm boven het pasvlak uit, die van de B20 17,5.