welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
het onderwerp dekt de vraag eigenlijk al

ik heb een B20B met Weber carburateur en rij 95% van de tijd op LPG.
momenteel rij ik met de 123-ignition ingesteld op curve 7 voor B20B motoren.
er zijn echter ook nog 2 curves beschikbaar "optimized for LPG": curve 6 voor de B20A en curve B voor de B20E.
voor de B20B heb je helaas geen speciale LPG-curve

de B20E is een injectieblok, dus deze curve zal te veel afwijken verwacht ik zelf.
weet er iemand of ik met curve 6 (of misschien toch curve

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Persoonlijk vind ik de verschillen erg klein en twijfel of het tussen mijn oren zit dat hij best loopt op curve b. Ik ga binnenkort wel eens proberen wat het geheel gaat doen als ik de vacuumaansluiting afdop. Schijnt een negatief effect te kunnen hebben als deze aangesloten is, maar in veel gevallen ook weer een plus. Proberen dus maar.
Ik ben erg benieuwd waar jij op uit komt Hans. Keep us posted.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

Hoe heb jij 'm overigens afgesteld? Statisch 10 gr vbdp zoals 123 voorschrijft?
Nog iemand anders met tips?
Groet, Hans
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
met een standaard nokkenas is het eenvoudig , ga dan uit van het type motor en de bijbehorende curve.
K as is b20 e curve , tt3 , tt4-5 ook. dus snel de max vervroeging.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
En jij Jeroen ?
Groet, Hans
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Hans Latenstein" schreef:
Ik heb een standaard C-as.
En jij Jeroen ?
Ik heb een tt3 Hans. Tijdstip weet ik niet zeker meer maar geloof rond de 12 graden. 10 graden volgens de handleiding en een paar erbij omdat ik op lpg rij. Motor stationair laten lopen en mbv een stroboscoop afgesteld.
Alternatief is de B20B maar lijkt minder voor een getunede motor met Weber configuratie
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
tja en die heb ik dus niet Ed, ik heb een standaard C-nokkenas.zeker met een wat snellere nokkenas...
en daarmee zal met de B20E curve B mogelijk te veel vervroegd worden met pingelen als gevolg vrees ik.
misschien een kwestie van gewoon eens proberen, jammer dat je de 123 niet tijdens het rijden kan omschakelen, dan kan je pas echt het resultaat goed beoordelen.
staat nu op B20B curve 7 met aangesloten vacuumslang.
een B20B heeft van origine een verdeler met vacuum-verlating; het aansluitpunt van het vacuum is op de carb. echter ook verschillend (net voor of na gasklep in tegenstelling tot B20A daar wil ik ff van af zijn) met als eindresultaat dat de de uiteindelijke werking ongeveer gelijk blijft.
nu schijnt mijn Weber een vacuumaasnluiting te hebben overeenkomend met een B20A (dus voor een verdeler met vervroeging); indien de 123 op B20B curve 7 het ontstekingstijdstip verlaat dan zou t dus precies de verkeerde kant op werken. in dat geval moet ik denk ik de vacuumslang afdoppen, of de 123 op B20A curve 6 optimized for LPG zetten.
snapt u het nog of maak ik ergens een denkfout

toch eens met de stroboscoop kijken wat de ontsteking doet op de huidige instelling B20B curve 7 als ik aan de vacuumslang zuig!
een ieder bedankt voor het meedenken, en ik sta open voor suggesties; to be continued!
Groet, Hans
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Dus het aansluiten van deze verlater kun je beter achterwege laten deze zijn in het leven geroepen om door de emssie grenzen van de USA te komen.
Een B20E begint de verlating bij 3 graden en eindicht bij 5 graden en heeft een graad verlating.
succes
Johan Geers
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
volgens mij wil ik juist vervroeging (zie m'n vorige berichtje); dus dan zou ik toch t beste voor een instelling van de 123 op B20A curve 6 optimized for LPG kunnen kiezen lijkt me.
ik ga wel eens wat praktijktestjes doen als 't zonnetje eindelijk eens wil gaan schijnen

Groet, Hans