welke curve 123-ignition B20B Weber LPG

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 09:34 #125935 door 05703-dummy
welke curve 123-ignition B20B Weber LPG is gemaakt door 05703-dummy
welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
het onderwerp dekt de vraag eigenlijk al ;)

ik heb een B20B met Weber carburateur en rij 95% van de tijd op LPG.
momenteel rij ik met de 123-ignition ingesteld op curve 7 voor B20B motoren.

er zijn echter ook nog 2 curves beschikbaar "optimized for LPG": curve 6 voor de B20A en curve B voor de B20E.
voor de B20B heb je helaas geen speciale LPG-curve :(
de B20E is een injectieblok, dus deze curve zal te veel afwijken verwacht ik zelf.

weet er iemand of ik met curve 6 (of misschien toch curve B) betere resultaten kan behalen; heeft iemand hier ervaring mee???

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2013 18:16 #125948 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
Ik heb hetzelfde "probleem". Ik heb hem nu op de curve voor b20e met lpg staan.

Persoonlijk vind ik de verschillen erg klein en twijfel of het tussen mijn oren zit dat hij best loopt op curve b. Ik ga binnenkort wel eens proberen wat het geheel gaat doen als ik de vacuumaansluiting afdop. Schijnt een negatief effect te kunnen hebben als deze aangesloten is, maar in veel gevallen ook weer een plus. Proberen dus maar.

Ik ben erg benieuwd waar jij op uit komt Hans. Keep us posted.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 20:14 #125949 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
Tja Jeroen, en misschien zijn de onderlinge verschillen wel heel klein en merk je weinig verschil :?
Hoe heb jij 'm overigens afgesteld? Statisch 10 gr vbdp zoals 123 voorschrijft?
Nog iemand anders met tips?

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 20:36 #125950 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
ga uit van het type nokkenas.
met een standaard nokkenas is het eenvoudig , ga dan uit van het type motor en de bijbehorende curve.
K as is b20 e curve , tt3 , tt4-5 ook. dus snel de max vervroeging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 21:16 #125952 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
Ik heb een standaard C-as.
En jij Jeroen ?

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2013 06:25 #125965 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG

"Hans Latenstein" schreef:
Ik heb een standaard C-as.
En jij Jeroen ?


Ik heb een tt3 Hans. Tijdstip weet ik niet zeker meer maar geloof rond de 12 graden. 10 graden volgens de handleiding en een paar erbij omdat ik op lpg rij. Motor stationair laten lopen en mbv een stroboscoop afgesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2013 11:01 #125969 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
Als je naar de curve kijkt, zou ik ook voor een E curve gaan, zeker met een wat snellere nokkenas...dat is feitelijk wat de B20E motor ook heeft.
Alternatief is de B20B maar lijkt minder voor een getunede motor met Weber configuratie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2013 12:30 #126003 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG

zeker met een wat snellere nokkenas...

tja en die heb ik dus niet Ed, ik heb een standaard C-nokkenas.
en daarmee zal met de B20E curve B mogelijk te veel vervroegd worden met pingelen als gevolg vrees ik.

misschien een kwestie van gewoon eens proberen, jammer dat je de 123 niet tijdens het rijden kan omschakelen, dan kan je pas echt het resultaat goed beoordelen.

staat nu op B20B curve 7 met aangesloten vacuumslang.
een B20B heeft van origine een verdeler met vacuum-verlating; het aansluitpunt van het vacuum is op de carb. echter ook verschillend (net voor of na gasklep in tegenstelling tot B20A daar wil ik ff van af zijn) met als eindresultaat dat de de uiteindelijke werking ongeveer gelijk blijft.
nu schijnt mijn Weber een vacuumaasnluiting te hebben overeenkomend met een B20A (dus voor een verdeler met vervroeging); indien de 123 op B20B curve 7 het ontstekingstijdstip verlaat dan zou t dus precies de verkeerde kant op werken. in dat geval moet ik denk ik de vacuumslang afdoppen, of de 123 op B20A curve 6 optimized for LPG zetten.
snapt u het nog of maak ik ergens een denkfout :?:

toch eens met de stroboscoop kijken wat de ontsteking doet op de huidige instelling B20B curve 7 als ik aan de vacuumslang zuig!

een ieder bedankt voor het meedenken, en ik sta open voor suggesties; to be continued!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2013 13:34 #126006 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
Beste Hans, een verlater van een B20B geeft maar een halve graad verlating hij begint bij 2 graden en eindigt bij 3 graden.
Dus het aansluiten van deze verlater kun je beter achterwege laten deze zijn in het leven geroepen om door de emssie grenzen van de USA te komen.
Een B20E begint de verlating bij 3 graden en eindicht bij 5 graden en heeft een graad verlating.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2013 14:13 #126011 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic welke curve 123-ignition B20B Weber LPG
heeft een B20E-ontsteking ook verlating dan?

volgens mij wil ik juist vervroeging (zie m'n vorige berichtje); dus dan zou ik toch t beste voor een instelling van de 123 op B20A curve 6 optimized for LPG kunnen kiezen lijkt me.

ik ga wel eens wat praktijktestjes doen als 't zonnetje eindelijk eens wil gaan schijnen 8-)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD