B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 14:20 #125686 door Arno Pfennings
B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging? is gemaakt door Arno Pfennings
De titel vat het eigenlijk al samen. Mijn huidige configuratie is een B18A met TT3 nokkenas en dubbele SU carburateurs en ik heb de vervroeging iets zitten variëren van de oorspronkelijke (B18A/Zentih) 21-23Grd naar een waarde tussen 15...20Grd...maar wat zou nu de juiste richting zijn? Met betrekking tot het lopen van de motor loop het in beide gevallen niet zo slecht maar haal ik met de lagere hoek wel een lager stationair toerental hetgeen bij de 21-23Grd nagenoeg onmogelijk lijkt zonder dat de motor het moeilijk krijgt om stabiel te draaien.

Soortgelijke ervaringen? Ik hoor ze graag

Groet

Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 14:31 #125687 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Beste Arno, volgens mij moet je ontsteking op 10gr vooronsteking staan bij 600 tot 800t/min vacuumvervroeger los.
Deze moet ook los blijven dus niet aangesloten alleen de centrifugaal vervroeger is voldoende.

succes.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 15:05 #125689 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
10Grd?? Is wel heel ver van de oorspronkelijke waarde af...alleen al door de TT3?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 17:42 #125698 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Johan heeft gelijk.
door de tt3 en dubbele carburateurs een voorontsteking aanhouden tussen de 10 en 14 graden en beginnen met 12.
In geval van een 123 ignition zou ik de b20e curve aanhouden al dan niet aangepast voor lpg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 17:44 #125699 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Thx!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 19:27 #125772 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
10 gr.vervroeging bij 600-800 toeren is ong, statisch tijdstip, gaat door de centrifugaalgewichtjes naar ruim 20 gr.vervroeging bij 2000 toeren. Het is dus niet zo bijzonder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 20:47 #125777 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Is inderdaad een gegeven...bij lager toerental ook minder graden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 22:23 #125782 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
mag ik vragen waarom de vacuumvervroeger los moet (niet alleen met afstellen)? en moet dat, of is dat (ook) aan te raden als je een B18 met K nokkenas hebt?

hoor het graag,

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2013 07:58 #125788 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Hans, volgens mij zit die functie bij de HS6 enz gevangen in het naaldprofiel...bij een Zenith is de sproeiernaald redelijk eenvoudig en recht..en vooral vast

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2013 12:52 #125800 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 TT3 Dubbele SU welke vervroeging?
Beste Hans, alleen een B20/18A hebben een vacuumvervroeger de rest van de motoren hebben een vacuumverlater of niets.
Een vacuumverlater wil je al helemaal niet aansluiten tenzei je pingelproblemen heb met benziene met een laag octaangehalte en daar heb je in Nederland geen last van.
Dus een motor met een K nokkenas moet de vacuumverroeger niet worden aangesloten.
Dit heeft ook te maken met de karakterestiek van de nokkenas.
Voor jou toepassing zou een onsteking van een B20E het beste zijn die heeft zijn maximale centrifugaalvervroeging al bij 1500 t/min terwijl die van de B20A deze heeft bij 2400 t/min.
Als je veertjes van de centrifugaalvervroeger van een B20E te pakken kan krijgen dan kun je je B20A onsteking ombouwen en dan heb je dus een B20A onsteking met de karakterstiek van een B20E.
Ik zelf heb er een onsteking van een B20E op staan K nokkenas en een B20E kop met twee SU carburators.
Ik heb ook een tijd gereden met een enkele carburator en met een B20E onsteking loopt ook goed alleen niet zo snel.
Ik heb daarbij ook de B20A onsteking geprobeert mat vacuum aangesloten maar dat liep niet goed.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD