B20E slaat op hol

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-03-2013 10:46 #124423 door Jaap Aeckerlin (GAST)
B20E slaat op hol is gemaakt door Jaap Aeckerlin (GAST)
Gisteren voor het eerst, na anderhalf jaar, de motor gestart van een 1800E. Toen de auto gestald werd voor restauratie liep de motor prima. Inmiddels injectiesysteem van nieuwe slangen voorzien, alle stekkers uit elkaar gehaald en schoongemaakt, 123 ontsteking ingebouwd. Motor startte direct maar sloeg gelijk op hol, moest contact afzetten omdat ik bang was dat hij uit elkaar zou vliegen. Throttle Valve Switch opengemaakt, contactbanen en contacten schoongemaakt: geen verschil. Stekker van de TVS losgenomen en gestart: slaat nog steeds op hol.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2013 12:14 #124427 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic B20E slaat op hol
Heb je ook iets aan de injectoren gedaan? Ik heb hetzelfde een keer gehad, toen betrof het valse lucht langs de injectoren door gebruik van de verkeerde O-ringen. Stationair liep hij toen zo'n 2000 toeren. Overigens betrof het toen een B20F, maar het effect zal hetzelfde zijn.

Succes met het zoeken naar de oorzaak.

Life is what you make it!

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-03-2013 18:43 #124443 door Jaap Aeckerlin (GAST)
Beantwoord door Jaap Aeckerlin (GAST) in topic B20E slaat op hol
Paul, bedankt voor je reactie. Ja, de injectoren zijn voorzien van nieuwe O-ringen (uit de webshop van de club) en ook de dunne O-ringen tussen de injectorhouders en het blok zijn vernieuwd, net als de pertinax ringen onder de (vernieuwde) inbusbouten. Maar ik ga gelijk toch eens controleren of alles goed zit. Je hoort nog van me.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2013 20:11 #124449 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic B20E slaat op hol
het lijkt op valse lucht, om eventuele lekkage op te sporen spuit er remmenreiniger op gaat hij anders lopen dan lekt het.

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-03-2013 21:22 #124456 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic B20E slaat op hol
Klinkt als valse lucht in combinatie met een fout afgestelde ontsteking..

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-03-2013 13:37 #124479 door Jaap Aeckerlin (GAST)
Mannen, bedankt voor de reacties. Het probleem is opgelost! Bij de revisie van het inspuitsysteem kocht ik de onderdelen voor het bevestigen van de injectorhouder op het motorblok precies volgens het Volvo onderdelenboek (Groep 2c, blad 4): 4 bouten, 4 sluitringen, ACHT fiber ringen, vier dikke O-ringen en vier dunne O-ringen. De tweede fiber ring kwam tussen het blok en de houder, samen met een dunne O-ring, en daar bleek het probleem te zitten. Kennelijk sloot de houder niet goed aan op het blok door die tweede fiber ring. Vanochtend het inspuitsysteem gesloopt, tweede fiber ring weggehaald, zaak weer gemonteerd en het probleem is voorbij. Wijze les: vertrouw NOOIT een officiële fabriekstekening!
Jaap

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-03-2013 21:49 #124502 door Jaap Aeckerlin (GAST)
Om het bovenstaande verhaal compleet te maken: via het Amerikaanse Volvo-forum ben ik er nu achter dat er een modificatie is geweest en dat er twee verschillende dikten O-ringen bestaan.
Bij toepassing van één fiber ring, alleen onder de boutkop, ligt de houder direct op het metaal van de kop en kan O-ring 960218 gebruikt worden, een dunne.
Wordt er ook nog een fiber ring gelegd tussen de houder en de kop, dan moet een dikkere ring 960168 gebruikt worden.
Het onderdelenboek gooit de zaak door elkaar en zegt dat de dunne O-ring gebruikt moet worden bij twee fiber ringen.
Over het hoe en waarom van de ringen is er niet veel duidelijk, maar algemeen wordt vermoed dat er een soort thermische barrière gevormd wordt als er twee fiber ringen worden toegepast - de houder (en dus ook de injector) schijnt wel eens zó heet geworden te zijn dat de benzine in de injector verdampte.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2013 22:20 #124506 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20E slaat op hol
Beste jaap, kan je dit wat uitgebreider documenteren? Dan zet ik het in de documentatie.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD