Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20

• C.J. Laros (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2013 09:14 #124258 door C.J. Laros (GAST)
Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20 is gemaakt door C.J. Laros (GAST)
Recent zijn mijn koppakking en waterpomp van mijn B20 (enkele stromberg) vervangen naar aanleiding van lekkages. Sindsdien verlies ik een belachelijke hoeveelheid motorolie door het luchtfilter.
Volgens de garage komt dit door onderdruk in het blok veroorzaakt door waarschijnlijk kapotte olie schraapveren of zuigerveren. Bij een compressietest komt er gemiddeld op alle 4 de cilinders een waarde van 9 uit.
Dit zou in mijn optiek betekenen dat er niets mis is met de veren?!

Kan dit probleem te maken hebben met een verkeerde carterontluchting aansluiting? Vanaf mijn olievuldop loopt er rechtstreeks een slang naar mijn luchtfilter en vanaf de olieval (eitje) een slang naar onder de auto die op niets is aangesloten.
Graag advies hierover!

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-03-2013 09:24 #124259 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20
Volgens mij is je carterontluchting aangesloten op de B18 manier.
Op de B20 zit dit andersom: van eitje naar luchtfilter en van oliedop naar inlaatspruitstuk (wel een slangpilaar met een klein gaatje gebruiken).

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2013 09:42 #124260 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20
Zoals het nu aangesloten is zuig je veel lucht door je motor heen in je luchtfilter en daarmee ook olie. De B18 versie is nog iets anders maar heeft vooral ook een terugslagklep om het "door de motor heen aanzuigen van lucht" te vermijden.
B20: aansluiting op luchtfilter zonder restrictie, maar ook een aansluiting op het spruitstuk met restrictie (maar ongeveer 2mm doorlaatopening). Zie voor slangverloop de boeken.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2013 10:28 #124263 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20
Dit blok is een mix tussen de oude en nieuwe carterventilatie.
Ik zou de slang tussen de olievuldop en het luchtfilter verwijderer en het gat van de olievuldop afdichten.
Dan heb je in feite het oude carterventielatiesysteem van bgin 60-er jaren te pakken.

Van de andere kant denk ik dat het blok niet meer echt nieuw is gezien de compressie waardes die je opgeeft dus je garage zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Als je de olievuldop eraf haalt en je houdt je hand boven het gat van het kleppendeksel, voel je het blok dan blazen? Als dat zo is dan heb je inderdaad last van lekkage langs je zuigerveren en dat kan e.e.a. verklaren.

• C.J. Laros (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2013 11:31 #124268 door C.J. Laros (GAST)
Beantwoord door C.J. Laros (GAST) in topic Help! Motorolie verlies uit luchtfilter B20
Bedankt voor de reactie tot nu toe heren.

Ik had ook al het idee dat de slang van de olieval (eitje) naar het luchtfilter moest en van de olievuldop naar het spruitstuk. Ik kwam meerdere foto's tegen met verschillende aansluitingen. Deze optie maar eens proberen.

@ Han, een compressie van 9 vindt ik persoonlijk nog geen waarde om er van uit te gaan dat de veren op zijn, maar het is inderdaad een ouder blok. Als ik de olievuldop verwijder en mijn hand boven het gat houd voel ik wel blazen maar niet zodanig dat mijn hand onder de olie zit ...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD