Indentificatie B16

• Guus Klunder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2013 19:59 #124233 door Guus Klunder
Indentificatie B16 is gemaakt door Guus Klunder
Goedenavond, ik ga morgen bij iemand kijken die een B16B motor te koop heeft het is geen compleet blok, wel een gestrand revisie project:een onder lok met 1e overmaat zuigers en een kop met nieuwe kleppen /zetels.
mijn vraag: hoe weet ik zeker dat het wel een B16b is en geen B16A? of is het onderblok sowieso identiek?
Lastige vraag wat is het waard?.

Groeten Guus Klunder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2013 01:37 #124298 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Indentificatie B16
Verschil zit m'n in de dikte van de kop, 99 mm voor A en 97,5 voor B-kop.
Als je in het onderdelenboek kijkt op de document page dan zie welk nummer bij welk jaar hoort, deze staan aan de zijkant van het blok.
Soms kom je B16's tegen die bv als aggregaat o.i.d zijn gebruikt, maakt allemaal weinig uit zelfde basisblok.

De lagerschalen verschillen ook iets, is maar het derde cijfer achter de komma, maar toch.
Hier kom je vanzelf uit als je de onderdelen gaat bestellen.
Een onderdelen boek is toch wel onmisbaar....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Guus Klunder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2013 20:03 #124317 door Guus Klunder
Beantwoord door Guus Klunder in topic Indentificatie B16
Beste Ed dank voor je reactie, dacht dat ik gisteravond nog laat bezig was maar jij kan er ook wat van!

Ik heb de B16B gekocht was er dus niet zeker van maar net even gemeten: 99 mm dus inderdaad een B16B.
Erg nette prijs dus ook een B16A had ik daar nog wel voor willen hebben.

Ik heb nu gekocht : een kaal onderblok wel al met 1e maat opgeboorde en gehoonde cylinders , nieuwe lagerschalen krukas en nokkenas gemonteerd ziet eer keurig uit, en een kop met nieuwe kleppen/geharde klepzittigen. Ik was ooit tegen een new-old stock oliepomp en waterpomp aangelopen allebei nog in de Volvo verpakking en dik in het vet en een originele pakkingset.
mis nu dus nu mn kleppendeksel oliepan bouten en distributietandwielen en deksel.
Heeft ook allemaal geen haast mijn oude B16B loopt mooi maar gebruikt iets olie. Het idee van het verzamelen is mn dat ik wil kunnen bijven rijden en ik vind ook gaaf om mijn eigen blok in elkaar te zetten. Als ik er hier in Deventer niet uit kom moet ik toch maar eens aan je werkplaats in Arnhem gaan denken. Jullie hebben natuurlijk een enorme expertise.
Ik heb trouwens wel een onderdelenboek maar vond toch lastig om daaruit de verschillen te halen.

Nogmaals dank en tot gauw weer eens op de VOHA,

Groeten, Guus

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2013 21:23 #124370 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Indentificatie B16
Hoi Guus,
Ik zit momenteel in Australië, dit verklaart het late tijdstip...het is nu 7.30 uur in de ochtend bij mij.
Als je 99 cm hebt gemeten dan is het een A-kop, maar je hebt een B motor nu.
Zo te horen een goed onderblok, de missie is geslaagd...toch ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD