motor vervangen 444
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 15:02 #124161
door Ronald Damme (GAST)
motor vervangen 444 is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo,
Ik ben me aan het oriënteren op een 444. Carroserie schijnt nog redelijk te zijn, alleen technisch schijnt hij niet te voldoen aan de huidige normen. Zo heeft hij waarschijnlijk ook een vastloper.
Omdat hij technisch helemaal uit elkaar gehaald dient te worden is mijn vraag:
Kan ik een b4b? of b16? zonder meer vervangen door een meer voorkomende b18 of b20. Is dit technisch mogelijk met de motorophangpunten en het koppelingshuis, of moet de bak mee vervangen worden? (ik ben me ervan bewust dat het 6v is)
Ik wil de tijd van de verkoper niet verdoen, dus wil ik voor de eventuele onderhandelingen graag wat voor onderzoek doen. Op het forum kon ik dit niet vinden.
Alvast bedankt voor de reacties
mvg,
Ronald
Ik ben me aan het oriënteren op een 444. Carroserie schijnt nog redelijk te zijn, alleen technisch schijnt hij niet te voldoen aan de huidige normen. Zo heeft hij waarschijnlijk ook een vastloper.
Omdat hij technisch helemaal uit elkaar gehaald dient te worden is mijn vraag:
Kan ik een b4b? of b16? zonder meer vervangen door een meer voorkomende b18 of b20. Is dit technisch mogelijk met de motorophangpunten en het koppelingshuis, of moet de bak mee vervangen worden? (ik ben me ervan bewust dat het 6v is)
Ik wil de tijd van de verkoper niet verdoen, dus wil ik voor de eventuele onderhandelingen graag wat voor onderzoek doen. Op het forum kon ik dit niet vinden.
Alvast bedankt voor de reacties
mvg,
Ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 21:13 #124191
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic motor vervangen 444
Bij een B18 motor hoort een radiateur van een B18 0f B20 en die is groter dan die van een B16. Het gehele voorfront en motorklepbevestiging van een 444 met B16 is daarom anders dan een 544 met B 18 motor.
Alles kan natuurlijk natuurlijk aangepast/veranderd worden maar het is best wel even wat werk en betekent bovendien extra kosten waarmee je met een eventuele aakoop rekening mee moet houden.
Verder zijn er nog een aantal dingen die aangepast moeten worden.
Jan
Alles kan natuurlijk natuurlijk aangepast/veranderd worden maar het is best wel even wat werk en betekent bovendien extra kosten waarmee je met een eventuele aakoop rekening mee moet houden.
Verder zijn er nog een aantal dingen die aangepast moeten worden.
Jan
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 21:34 #124192
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic motor vervangen 444
bedankt voor je reactie
Dus:
motor en bak passen eventueel wel 1 op 1
grotere radiator past niet en moet creatief opgelost worden
Wat zijn nog meer punten waar tegenaan gelopen kunnen worden?
Dus:
motor en bak passen eventueel wel 1 op 1
grotere radiator past niet en moet creatief opgelost worden
Wat zijn nog meer punten waar tegenaan gelopen kunnen worden?
03-03-2013 22:54 #124201
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic motor vervangen 444
Een B18 of B20 met bv. een M40 vierbak is zonder al te veel problemen wel in te bouwen.
Er moeten B16-motorsteunen worden gebruikt en als er een B4B in zat moeten de boutgaten van de motorsteunen in de dwarsligger iets worden uitgefreesd omdat ze wat verder uit elkaar komen te liggen.
In de originele B4B- of B16-radiateur dient een ander koelblok met meer capaciteit te worden gemonteerd en ook moet de onderbak worden gespiegeld (onderste slangaansluiting naar uiterst rechts). Ook heb je een kortere cardanas nodig en moet het stangenstelsel van de koppelingsbediening worden vervangen door dat van een PV544 met B18.
Last but not least is het wenselijk om het remsysteem te verbeteren vanwege de vermogenstoename. Dus trommels van een PV544 monteren of -beter nog- schijfremmen. Je zit dan nog wel met de eindoverbrenging van de achteras (4,56 : 1) die ervoor zorgt dat de motor bij 100 km/u al zo'n 4000 rpm maakt. Voor menigeen niet bepaald aantrekkelijk en alleen op te lossen door een overdrivebak (M41) te monteren of een andere achteras. Conclusie: weet waar je aan begint.
Hieronder een foto van een B20F in mijn voormalige PV444DS (1952).
Er moeten B16-motorsteunen worden gebruikt en als er een B4B in zat moeten de boutgaten van de motorsteunen in de dwarsligger iets worden uitgefreesd omdat ze wat verder uit elkaar komen te liggen.
In de originele B4B- of B16-radiateur dient een ander koelblok met meer capaciteit te worden gemonteerd en ook moet de onderbak worden gespiegeld (onderste slangaansluiting naar uiterst rechts). Ook heb je een kortere cardanas nodig en moet het stangenstelsel van de koppelingsbediening worden vervangen door dat van een PV544 met B18.
Last but not least is het wenselijk om het remsysteem te verbeteren vanwege de vermogenstoename. Dus trommels van een PV544 monteren of -beter nog- schijfremmen. Je zit dan nog wel met de eindoverbrenging van de achteras (4,56 : 1) die ervoor zorgt dat de motor bij 100 km/u al zo'n 4000 rpm maakt. Voor menigeen niet bepaald aantrekkelijk en alleen op te lossen door een overdrivebak (M41) te monteren of een andere achteras. Conclusie: weet waar je aan begint.
Hieronder een foto van een B20F in mijn voormalige PV444DS (1952).
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 22:59 #124202
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic motor vervangen 444
Ronald, Ik ga morgen even voor je kijken. Volgens mij is de afstand tussen de motor steunen voor van de B4B wat kleiner.
Groeten, Rob
Groeten, Rob
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 23:04 #124204
door Rob Baeten
Ik geloof dat Gert eigenlijk al het antwoord heeft gegeven

- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 23:26 #124205
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic motor vervangen 444
Gert is ontegenzeggelijk de meest toegankelijke ervaringsdeskundige die actief is op forum.
Er is een Belgische rally 444 met B20 van pakweg 160 pk, 164E schijven voor en dito achteras. Alles netjes gedaan want het is op de één of andere manier gehomologeerd en het blijft heel. Gaat zoals te verwachten als de hete bliksem.
Alles is mogelijk, beschrijf jouw droom en maak hem zelf waar!
Mijn achterbuurman zal het niet voor jou doen, tenslotte. Waarom zou hij ook?
Er is een Belgische rally 444 met B20 van pakweg 160 pk, 164E schijven voor en dito achteras. Alles netjes gedaan want het is op de één of andere manier gehomologeerd en het blijft heel. Gaat zoals te verwachten als de hete bliksem.
Alles is mogelijk, beschrijf jouw droom en maak hem zelf waar!
Mijn achterbuurman zal het niet voor jou doen, tenslotte. Waarom zou hij ook?
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2013 20:48 #124234
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic motor vervangen 444
Geweldig bedankt voor de informatie.
Dit geeft mij wel een paar extra vragen ideeën:
Oude aandrijfas past niet op nieuwe bak?
Is het niet makkelijker een hydraulische koppeling te nemen?
Kan je de vooras vervangen door die van een amazon (remmen en goede motorsteunen in 1)
Achteras is zeker niet over te leggen van een amazon?
Alvast bedankt.
Dit geeft mij wel een paar extra vragen ideeën:
Oude aandrijfas past niet op nieuwe bak?
Is het niet makkelijker een hydraulische koppeling te nemen?
Kan je de vooras vervangen door die van een amazon (remmen en goede motorsteunen in 1)
Achteras is zeker niet over te leggen van een amazon?
Alvast bedankt.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2013 22:14 #124242
door Rob Baeten
Ronald, zoals Siang het zo mooi verwoord, alles is mogelijk. De vooras van een Amazon past niet een op een, ik denk dat je de orginele gewoon kunt laten zitten en hem aanpast zoals Gert al beschreef of de brug van een 544/B18 type monteren. De ombouw naar schijven staat heel mooi beschreven op de site van Bas de Koning
www.veterancar.nl/schijfremmen.html
. Ik ga dit zelf ook doen bij mijn wagen. De achteras moet volgens mij ook mogelijk zijn. Ik weet dat aan de PV444 as een +/- 14 mm pen zit die in de achterbrug valt zodat de as niet kan schuiven. Volgens mij kun je hiervoor ook een 66'er Amazon as gebruiken, spoor van deze as is ook 1315 mm. Een PV544 as zou wat moeilijker zijn omdat deze een torsie punt boven op de as heeft. Hieronder een foto van een PV444 as. Een hydraulische koppeling plaatsen zou wat meer werk zijn omdat je pedalen door de vloer gaan maar niets is onmogelijk.
Groeten, Rob
Groeten, Rob
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-03-2013 01:09 #124248
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic motor vervangen 444
Beste Ronald, laat alles orgineel komt alleen maar ten goede aan de waarde van de auto, zoveel 444ers zijn er niet meer en een in orginele conditie is meer waard dan een waar allerlij modificaties aan uit is gevoerd.
Wat brengt het op als je de aut alleen maar als hobby auto houd.
Amazone's zijn er nog net zoveel als dat er straatstenen zijn net als kevers maar 444ers die zie je zoveel niet meer.
m.vr.gr.
Johan Geers
Wat brengt het op als je de aut alleen maar als hobby auto houd.
Amazone's zijn er nog net zoveel als dat er straatstenen zijn net als kevers maar 444ers die zie je zoveel niet meer.
m.vr.gr.
Johan Geers