- Berichten: 91
probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-02-2013 12:09 #123392
door Edgar Beekhuyzen
probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
goedendag,
we zijn weer blij met een nieuwe aanwinst, een 164 uit 1973 injectie op gas.
voorzien van stuurbekrachtiging, overdrive enz.(wat een luxe)
eerste auto op gas en daar loopt hij ook goed op maar zou graag willen dat hij ook beter op benzine zou lopen.
gedaan: contactpuntjes condensator rotor kap bougies kabels enz distributie tandwielen vervangen.ontsteking op 10 vbdp.auto start wel goed op benzine en loopt netjes stationair maar houd erg in, vooral bij koude motor, lage toeren. net of hij te veel benzine krijgt.
zijn er tips om sommige dingen makkelijk zelf te testen/uit te sluiten wat betrefd het benzine gedeelte?
gr ed.
we zijn weer blij met een nieuwe aanwinst, een 164 uit 1973 injectie op gas.
voorzien van stuurbekrachtiging, overdrive enz.(wat een luxe)
eerste auto op gas en daar loopt hij ook goed op maar zou graag willen dat hij ook beter op benzine zou lopen.
gedaan: contactpuntjes condensator rotor kap bougies kabels enz distributie tandwielen vervangen.ontsteking op 10 vbdp.auto start wel goed op benzine en loopt netjes stationair maar houd erg in, vooral bij koude motor, lage toeren. net of hij te veel benzine krijgt.
zijn er tips om sommige dingen makkelijk zelf te testen/uit te sluiten wat betrefd het benzine gedeelte?
gr ed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
13-02-2013 00:53 #123415
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Beste Edgar, waar je eens naar zou kunnen kijken zijn de volgende punten;
Ja gasklepstandmelder kijken of de contacten niet vuil zijn, desnoods inspuiten met contctspray, is de loop te veel ingesleten dan dit onderdeel vervangen.
Triggelcontacten in je verdeler zijn de blokjes die de triggelcontacten moeten lichten niet te ver versleten.
En je sensors nameten kijken of de temp sensors de juiste waarde hebben bij een bepaalde temperatuur.
Onderdruksensor nameten en kijken of deze niet lekt (motor laten lopen en luisteren of dat geen vacuum hoort zuigen)
Wanneer dat het geval is, is het membraam lek. (een nieuwe kost flink wat geld maar ik heb ooit op internet eens revisiesetjes voor deze onderdruksensors gevonden maar dat ben ik jammer genoeg kwijt).
En dan natuurlijk je injecteurs bekijken en nameten of dat ze in een bepaalde hoeveelheid tijd een zelfde hoeveelheid benziene spuiten. (kun je doen door zelf van wat koperpijp 15mm zes gelijkwaardige potjes te maken de injecteurs erin hangen bougies eruit en starten, de potjes moeten dan gelijkmatig opvullen)
Zo deed ik het altijd bij mijn B20E.
ik hoop dat je er wat aan hebt
m.vr.gr.
Johan Geers
Ja gasklepstandmelder kijken of de contacten niet vuil zijn, desnoods inspuiten met contctspray, is de loop te veel ingesleten dan dit onderdeel vervangen.
Triggelcontacten in je verdeler zijn de blokjes die de triggelcontacten moeten lichten niet te ver versleten.
En je sensors nameten kijken of de temp sensors de juiste waarde hebben bij een bepaalde temperatuur.
Onderdruksensor nameten en kijken of deze niet lekt (motor laten lopen en luisteren of dat geen vacuum hoort zuigen)
Wanneer dat het geval is, is het membraam lek. (een nieuwe kost flink wat geld maar ik heb ooit op internet eens revisiesetjes voor deze onderdruksensors gevonden maar dat ben ik jammer genoeg kwijt).
En dan natuurlijk je injecteurs bekijken en nameten of dat ze in een bepaalde hoeveelheid tijd een zelfde hoeveelheid benziene spuiten. (kun je doen door zelf van wat koperpijp 15mm zes gelijkwaardige potjes te maken de injecteurs erin hangen bougies eruit en starten, de potjes moeten dan gelijkmatig opvullen)
Zo deed ik het altijd bij mijn B20E.
ik hoop dat je er wat aan hebt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-02-2013 02:14 #123417
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Zou inderdaad de onderdruksensor kunnen zijn, die zit rechts op je binnenscherm in de motorruimte.
Haal het slangetje eraf, dan moet je voelen dat hij vacuüm heeft, zo niet dan is hij lek....dit is nog wel te maken.
Ook zou ik even kijken naar de sensoren en hun connectoren, alles schoon en niet geoxideerd ?
Maakt het uit of hij koud of warm is, dan zou je nog kunenndenken aan de koudestartmechanisme.
Succes
Haal het slangetje eraf, dan moet je voelen dat hij vacuüm heeft, zo niet dan is hij lek....dit is nog wel te maken.
Ook zou ik even kijken naar de sensoren en hun connectoren, alles schoon en niet geoxideerd ?
Maakt het uit of hij koud of warm is, dan zou je nog kunenndenken aan de koudestartmechanisme.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 91
13-02-2013 18:06 #123431
door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
ben vandaag nog even bezig geweest. bij onderdruksensor hoor ik niks geks. de andere zaken moet ik nog naar kijken.
heb nogmaals even tijdstip gecontroleerd, stukje gaan rijden en reed best aardig op benzine. maar kwam er later achter dat ik de vacuumverlater niet aangesloten had. slangetje aangesloten en weer slecht lopen/ inhouden. dus nu denk ik toch dat mijn ontsteking niet zo goed is als dat ik dacht.
ik heb een 123 ontsteking in onze b30a, die kan ik proberen maar kan iemand mij vertellen waar de gele en witte draad op aangesloten moeten worden?
heb nogmaals even tijdstip gecontroleerd, stukje gaan rijden en reed best aardig op benzine. maar kwam er later achter dat ik de vacuumverlater niet aangesloten had. slangetje aangesloten en weer slecht lopen/ inhouden. dus nu denk ik toch dat mijn ontsteking niet zo goed is als dat ik dacht.
ik heb een 123 ontsteking in onze b30a, die kan ik proberen maar kan iemand mij vertellen waar de gele en witte draad op aangesloten moeten worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
13-02-2013 18:17 #123432
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Hallo Edgar,
zie hier (dus aan de triggercontacten), blijkbaar heb je dus een 123injectieversie op je B30A (is geen probleem, alleen maar een voordeel want anders had je nu niet kunnen wisselen):
www.123ignition.nl/downloads/manuals/123B30.pdf
groeten en succes, Rudi
zie hier (dus aan de triggercontacten), blijkbaar heb je dus een 123injectieversie op je B30A (is geen probleem, alleen maar een voordeel want anders had je nu niet kunnen wisselen):
www.123ignition.nl/downloads/manuals/123B30.pdf
groeten en succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 91
13-02-2013 18:50 #123436
door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
nou vat ik hem, is het stekkertje dat op de triggercontacten zit. maakt het dan nog uit of je geel in pin 1 of 3 doet?
gr ed.
gr ed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
13-02-2013 19:07 #123438
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Zover ik weet niet.
Zoals je kunt vaststellen zijn er maar twee kabeltjes en 6 cylinders (bij een B20E zijn het trouwens ook maar 2 kabeltjes), dus er krijgen steeds meerdere cylinders benzine voor de inlaatklep (die naar binnen gezogen wordt zodra de klep open gaat), zo staat het ook beschreven in de boeken. Ik weet nu niet meer uit mijn hoofd hoe de nokken die de triggercontacten bedienen uit zien, het zou zelfs zo kunnen zijn dat ze tegelijk bediend worden.
succes, Rudi
Zoals je kunt vaststellen zijn er maar twee kabeltjes en 6 cylinders (bij een B20E zijn het trouwens ook maar 2 kabeltjes), dus er krijgen steeds meerdere cylinders benzine voor de inlaatklep (die naar binnen gezogen wordt zodra de klep open gaat), zo staat het ook beschreven in de boeken. Ik weet nu niet meer uit mijn hoofd hoe de nokken die de triggercontacten bedienen uit zien, het zou zelfs zo kunnen zijn dat ze tegelijk bediend worden.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
14-02-2013 02:18 #123446
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Beste Edgar, de vacuum verlater heb je niet nodig die kun je gewoon loslaten en bij spruitstuk afdichten. (is voor de emmissie omlaag te krijgen USA eis)
Maar wat jij beschrijft dat hij goed loopt met het slangetje eraf duit voor mij erop dat er misschien iets niet goed zit met je cetrifugaal vervroeger mij lijkt het erop dat of dat de gewichtjes vastzitten of de veertjes een beetje lam zijn.
De veertjes kun je opnieuw afstellen, moeten zo opgespannen worden dat deze de gewichtjes net op de ruststand houden.
Gelijk met een 123 ontsteking beginnen zonder de oorzaak te zoeken van wat er nu aan de hand is lijkt me geen slimme ga je je misschien concentreren op iets waar dat je denkt dat de fout zit en dat de fout misschien ergens anders zit.
Eerst met de standaart equipment goed zien te krijgen en dan pas een upgrade doen naar een 123 ontsteking tenzei je 100% zeker weet dat de ontsteking de oorzaak van alles is.
succes
Johan Geers
Maar wat jij beschrijft dat hij goed loopt met het slangetje eraf duit voor mij erop dat er misschien iets niet goed zit met je cetrifugaal vervroeger mij lijkt het erop dat of dat de gewichtjes vastzitten of de veertjes een beetje lam zijn.
De veertjes kun je opnieuw afstellen, moeten zo opgespannen worden dat deze de gewichtjes net op de ruststand houden.
Gelijk met een 123 ontsteking beginnen zonder de oorzaak te zoeken van wat er nu aan de hand is lijkt me geen slimme ga je je misschien concentreren op iets waar dat je denkt dat de fout zit en dat de fout misschien ergens anders zit.
Eerst met de standaart equipment goed zien te krijgen en dan pas een upgrade doen naar een 123 ontsteking tenzei je 100% zeker weet dat de ontsteking de oorzaak van alles is.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
14-02-2013 10:00 #123449
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
Het omprikken van een 123 kost je hooguit een half uur, incl terugwisselen. Lijkt mij de moeite waard om te kijken of de oorzaak in de ontsteking zit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-02-2013 11:29 #123452
door Rob Spoon
Niet doen! contactspray is hygroscopisch. Op den duur wordt dat alleen maar erger dus. Gasklepstandschakelaar (scrabble!) contacten met alcohol schoonmaken ivm. dun goudlaagje.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic probleem nieuwe aanwinst b30e "73 injectie
"Johan Geers" schreef:
inspuiten met contctspray
Niet doen! contactspray is hygroscopisch. Op den duur wordt dat alleen maar erger dus. Gasklepstandschakelaar (scrabble!) contacten met alcohol schoonmaken ivm. dun goudlaagje.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.