- Berichten: 34
Achterste krukaskeering vervangen
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 23:29 #122291
door Jos Tijssen (GAST)
Achterste krukaskeering vervangen is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
Ik wil graag mijn achterste krukaskeerring vervangen. Dus geen vilte.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan doen.
En moet ik de keerring invette bij het monteren of iets dergelijks.
Ik heb al bij het forum gekeken, maar heb daar niets over gevonden.
En in mijn volvo boek staat dit onderwerp ook niet. En het handboek Haynes heb ik niet.
Bvd. Jos Tijssen.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan doen.
En moet ik de keerring invette bij het monteren of iets dergelijks.
Ik heb al bij het forum gekeken, maar heb daar niets over gevonden.
En in mijn volvo boek staat dit onderwerp ook niet. En het handboek Haynes heb ik niet.
Bvd. Jos Tijssen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
12-01-2013 01:55 #122299
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achterste krukaskeering vervangen
Hallo Jos,
die keerring zat origineel nooit op een oudere motor, dus in de handboeken ervan staat er daarom niets over. Het bezorgen ervan met een nieuwe pakking is de minste moeite: de versnellingsbak moet gedemonteerd worden, het vliegwiel eraf, oude deksel eraf. En daar begint het probleem al: hierbij gaat meestal de pakking naar de carterpan kapot. Het volgende probleem is dat je het deksel precies gecentreerd tov de krukas moet plaatsen, hiervoor bestaat er een speciaal gereedschap, maar dat ken ik alleen uit de boeken. Het deksel centreerd zich vanzelf als de carterpan nog niet gemonteerd is, dan drukt de rubberen ring hem op zijn plek (daarna voorzichtig vastdraaien zodat het deksel niet verschuift). Met gemonteerde carterpan gaat dit zelf centreren helaas niet (volvo heeft bij de opbouw van de motor altijd eerst het deksel geplaatst en daarna pas de carterpan). Als het je lukt het deksel goed gecentreerd te plaatsen zonder de carterpan te demonteren (rubber altijd goed in de olie zetten en/of wat vet erop anders loopt hij heet) heb je het probleem om alles weer oliedicht te krijgen. Genoeg vloeibare pakking gebruiken, eventueel ook van een nieuwe carterpandichting het stuk dat je onder het deksel nodig hebt gebruiken, dan echter zeker genoeg vloeibare pakking op de naad doen.
Dus niet even zonder erg zorgvuldig te zijn te doen en vaak lekt hij daarna weer snel, zoek maar eens op dit forum want er is al veel over geschreven.
succes, Rudi
die keerring zat origineel nooit op een oudere motor, dus in de handboeken ervan staat er daarom niets over. Het bezorgen ervan met een nieuwe pakking is de minste moeite: de versnellingsbak moet gedemonteerd worden, het vliegwiel eraf, oude deksel eraf. En daar begint het probleem al: hierbij gaat meestal de pakking naar de carterpan kapot. Het volgende probleem is dat je het deksel precies gecentreerd tov de krukas moet plaatsen, hiervoor bestaat er een speciaal gereedschap, maar dat ken ik alleen uit de boeken. Het deksel centreerd zich vanzelf als de carterpan nog niet gemonteerd is, dan drukt de rubberen ring hem op zijn plek (daarna voorzichtig vastdraaien zodat het deksel niet verschuift). Met gemonteerde carterpan gaat dit zelf centreren helaas niet (volvo heeft bij de opbouw van de motor altijd eerst het deksel geplaatst en daarna pas de carterpan). Als het je lukt het deksel goed gecentreerd te plaatsen zonder de carterpan te demonteren (rubber altijd goed in de olie zetten en/of wat vet erop anders loopt hij heet) heb je het probleem om alles weer oliedicht te krijgen. Genoeg vloeibare pakking gebruiken, eventueel ook van een nieuwe carterpandichting het stuk dat je onder het deksel nodig hebt gebruiken, dan echter zeker genoeg vloeibare pakking op de naad doen.
Dus niet even zonder erg zorgvuldig te zijn te doen en vaak lekt hij daarna weer snel, zoek maar eens op dit forum want er is al veel over geschreven.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
12-01-2013 07:21 #122300
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Achterste krukaskeering vervangen
Beste Jos, lekt de bestaande keerring? zo niet niets aan doen je hebt tijd genoeg wanneer hij gaat lekken en dat heeft meestal een reden, een hoop inderdruk door slechte compressie of zo. Die vilten ringen gaan zomaar niet lekken en dan is het vervangen van een viltenring een stuk eenvoudiger.
En hoeveel km rijdt je per jaar is het wel de moeite waard.
groetjes
Johan Geers
En hoeveel km rijdt je per jaar is het wel de moeite waard.
groetjes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
12-01-2013 12:30 #122312
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Achterste krukaskeering vervangen
Hi Jos,
En ik ben één van de veelschrijvers. Het advies van Johan is eigenlijk prima omdat het vervangen van de achterste keerring het beste gedaan kan worden als de motor uitgebouwd is. En wie weet komt daar ooit een situatie voor. Indien er nu geen lekkage is kan je de boel beter zo laten als het is.
Op het gevaar af om in herhalingen te vallen toch nog een keertje: Als je het achterste deksel monteert MOET de carterpan tenminste los gezet worden omdat je de keerring anders nooit gecentreerd krijgt. Daar komen de verhalen uit voort dat een moderne keerring niet zou deugen wat onzin is. Een truc is om, als de bouten los zijn, een dikke schroevedraaier tussen blok en carterpan te steken, maar als dan de pakking die er tussen zit kapot gaat ben je verder van huis. En vloeibare pakking (Dirko grijs blijft de allerbeste)aan de buitenkant ergens opsmeren is net als een deksel spijkeren op een kist zonder bodem.
Teun
En ik ben één van de veelschrijvers. Het advies van Johan is eigenlijk prima omdat het vervangen van de achterste keerring het beste gedaan kan worden als de motor uitgebouwd is. En wie weet komt daar ooit een situatie voor. Indien er nu geen lekkage is kan je de boel beter zo laten als het is.
Op het gevaar af om in herhalingen te vallen toch nog een keertje: Als je het achterste deksel monteert MOET de carterpan tenminste los gezet worden omdat je de keerring anders nooit gecentreerd krijgt. Daar komen de verhalen uit voort dat een moderne keerring niet zou deugen wat onzin is. Een truc is om, als de bouten los zijn, een dikke schroevedraaier tussen blok en carterpan te steken, maar als dan de pakking die er tussen zit kapot gaat ben je verder van huis. En vloeibare pakking (Dirko grijs blijft de allerbeste)aan de buitenkant ergens opsmeren is net als een deksel spijkeren op een kist zonder bodem.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
12-01-2013 13:10 #122314
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Achterste krukaskeering vervangen
Alle voorgaande antwoorden zijn volgens mij helemaall juist 
Ga je toch een rubber keerring plaatsen lukt het centreren alleen als je volledig vrij kan werken, de auto op de brug zonder de bak of de motor uitgebouwd.
een hulpmiddel bij het centreren is een schuifmaat en dan rondom de afstand meten tussen buitenkant krukas en binnenkant
uitsparing keerring van het deksel, het is primitief maar zonder speciaalgereedschap een oplossing.
Niet goed gecentreerd is lekkage.
succes.

Ga je toch een rubber keerring plaatsen lukt het centreren alleen als je volledig vrij kan werken, de auto op de brug zonder de bak of de motor uitgebouwd.
een hulpmiddel bij het centreren is een schuifmaat en dan rondom de afstand meten tussen buitenkant krukas en binnenkant
uitsparing keerring van het deksel, het is primitief maar zonder speciaalgereedschap een oplossing.
Niet goed gecentreerd is lekkage.
succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.